Antal timmar i hagen utan vatten.

SelfPossessed

Trådstartare
Vintertid har jag svårt att fylla vatten i hagen då vattnet måste dras i dunkar på pirra vilket är svårt bland plogvallar eller frusen knölig mark.
Hur många timmar är egentligen ok att en häst är utan vatten i hagen?
Har hört olika bud, alltifrån att det räcker om en häst dricker 2 ggr om dagen till att den alltid ska ha vatten om den har tillgång till hö (vilket han har).:confused:
Hur gör ni?

Sv: Antal timmar i hagen utan vatten.

Lagen säger väl att hästen skall kunna "dricka sig mätt" 2 ggr om dagen.
Jag fyller på min på morognen (40 L ca) och tar de slut kan jag itne göra så mycket eftersom jag är på jobbet...ofta har de hunnit frysa de som är kvar i botten på kvällen...

Jag ser till att hästarna har vatten på morgonen. När det är kallt, som nu, fryser vattnet efter några timmar. Är jag hemma, vilket jag ofta är, mitt på dagen tar jag bort isen som bildats och fyller på vatten. Likadant på kvällen för lösdriftshästarna. De andra får vatten inne när de kommer in. Mina hästar får hö, men har inte tillgång till vatten HELA tiden när det är minusgrader ute.

Ska skaffa Termobar till lösdriften, men kylan kom plötsligt. Brukar inte vara så här nere hos oss...

Om hästen får hö i hagen ökar kolik risken om den inte får vatten.
annars klarar de sig bra utan vatten dagtid vintertid i hagen, om de får morgon och kväll.

våra får hö i hagen och vi slår hål på vattnet på morgonen och ser till att de då har vatten. sen kan det ha frusit på framåt eftermiddan så det är inte optimalt, men då får de när de kommer in. Jag skulle helst se att de definitivt hade vatten hela dagen i och med att de fodras i hagen.

Hej

Jag kan varmt rekomendera termobar. Har haft den i två år och den fungerar bra, trots minusgrader neråt 20 grader.

Ett tips, använd inte kärra. Du behöver ju bara släpa dunken efter dig i snön. Det är väl bara en plastdunk va ? Knyt ett stadigt rep om den och dra. Funkar bra mycket bättre än kärra.

Ang vattning, hästar vill ju gärna dricka var gång de äter.

Min stora häst får dricka sig otörstig på morgonen när jag tar ut honom, sen får han dricka när jag tar in honom för ridning, efter ridningen och sen får han en hink i boxen på natten.

Min lilla som står i ett annat stall hemma på gården 25 mil härifrån får dricka på kvällen och morgonen.

Min häst är ute i hagen 5h/dag, och då har han inget vatten.
Övrig tid på dygnet har han fri tillgång.

Jag håller med Mackan. Risken för kolik är stor om den äter grovfoder i hagen (och för att hästar generellt blir lite sämre på att dricka när vattnet är kallt även när den har tillgång om man inte kan servera tempererat vatten) om den inte har tillgång till vatten.

Är det snö så är det bara att dra dunkarna. Om det är fruset får man istället bära. Det är inte värt risken att låta bli vatten i hagen.

Jag fyller på vatten som vanligt i hagen även på vinter, men det fryser ju efter ngr timmar och det kan jag tyvärr inte göra så mycket åt.
Dom går inte ute så jättelänge under vinterna och har fri tillgång när dom är inne.

Har hört att man kan lägga lite hö i vattnet så ska det inte frysa så lätt så brukar köra med det på vintern, men vetefan om det verkligen hjälper :p

Ett tips, använd inte kärra. Du behöver ju bara släpa dunken efter dig i snön. Det är väl bara en plastdunk va ? Knyt ett stadigt rep om den och dra. Funkar bra mycket bättre än kärra.
Tack för tipset!
Undrar varför jag aldrig har tänkt på att man kan göra så?:o:laugh:

Hej

Jag kan varmt rekomendera termobar. Har haft den i två år och den fungerar bra, trots minusgrader neråt 20 grader.

Ska definitivt kolla upp!
Även om den kostar en slant kanske man spar in pengarna på veterinärkostnader istället om hästen slipper få kolik.:idea:

Tack för tipset!
Undrar varför jag aldrig har tänkt på att man kan göra så?:o:laugh:

Jag hade hästen till att dra ut dunkarna vid utsläppet på morgonen när backen var täckt med snö. Vid barbacke kan det löna sig, arbetsbesparande, att köpa en fyrhjulig kärra att dra efter sig.

MIn kompis gav sig själv en sån i julklapp och hon säger att det är bland det bästa hon köpt.

Ja, de dricker ur en källa som sedan blir en bäck. Rent, klart och gott vatten :d

Smart! Vad använder du på hästen för att dra med?
En fyrhjulig kärra skulle nog fungera bättre när det är barmark men för knöligt för pirran.
Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: warg
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 260
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka