Antal läkarbesök per år?

Milene

Trådstartare
Ja, hur ofta besöker man vårdcentral för läkarkontakt? Har försökt googla men hittar inget bra.
Så, hur ofta är ni på VDC för läkarkonsultation per år, på ett ungefär? Och hur många av dessa besök visar något konkret, kontra de gånger man gör besök och läkaren inte hittar nåt och man åker hem och ger upp alt. återkommer?

Undrar enbart i studiesyfte.

I snitt de senaste 10 åren, en gång var tredje år. Två av gångerna har varit för UVI.

Då undantar jag cellprov, gyn och hälsoundersökningar i jobbsyfte.

Har varit på VC en gång de senaste tio-femton åren. Då, för ett år sedan, för att kolla upp ett födelsemärke som inte behövde åtgärdas. Innan dess måste ha varit som tonåring någon gång men kan varken minnas när eller för vad. Jag var hos läkare i Tyskland en gång för fyra år sedan men det var enbart pga jobbets krav på intyg efter andra sjukdagen.

Edit: Insåg att jag ju har läkarkontakt mer regelbundet än så (ca. 2 gånger per år för depression) men det är via studenthälsan på universitetet så det går inte under VC.

en gång per år kanske? och det har bl.a varit lunginflammation nån gång och halsfluss, och sen allmänt sega infektioner som bara "gått runt" i ett par veckor. Kollat upp födelsemärken också. Annars inget direkt.
Minns inte om jag gick via VC när jag skulle kolla upp mitt ena öga (har spräckt pupillen -eller ja, muskeln).

Jag kollar lite värden 1-2 gånger per år. Då är det ju blodprov och ev ändrar medicinering sen. Vet inte om det räknas in.
Utöver det kanske i snitt.. 0.5 gånger per år.

Skulle aldrig gå dit utan ett ärende. Och då skulle ärendet vara relativt akut :p Har inte varit på VC de senaste 10 åren men blev tvungen nu i samband med mitt diskbråck.

Ja, hur ofta besöker man vårdcentral för läkarkontakt? Har försökt googla men hittar inget bra.
Så, hur ofta är ni på VDC för läkarkonsultation per år, på ett ungefär? Och hur många av dessa besök visar något konkret, kontra de gånger man gör besök och läkaren inte hittar nåt och man åker hem och ger upp alt. återkommer?

Undrar enbart i studiesyfte.
Minns inte när jag var hos läkare sist, hm jo förresten när jag bröt benet för två år sedan mötte jag dem, fast det var ortopedakuten och operation.
Ser inte läkare en gång om året, knappt vart tredje, om ens det. Det blev ju en del i samband med barnaproduktion, normalt.

Senast ändrad:
Jo men så är det ju. Om man känner sig frisk så går man väl inte dit. Eller?

Men hur ofta får man problem?

Det är väl högst personligt. Jag har inte varit sjuk på typ 15 år. Samtidigt vet jag att vissa människor går till VC när de är förkylda och likn. Gissar att det är olika vad man anser kräver läkarvård.
Jag har haft rätt kass hälsa detta år. Blev dålig på en flight hem från Israel, tappade medvetandet och hade blodtryck 70/45 när jag kom till akuten. Nån vecka senare skadade jag ryggen och och drabbades av diskbråck. 2016 har helt enkelt varit en aning otursförföljt. Innan detta har jag aldrig haft några hälsoproblem what so ever.

Det här är ju intressant!!!!

Antal konkret akuta besök typ frakturer, antal besök typ kontroller, antal besök lindrigare sjukdomar som behöver medicin typ Uvi etc...

Fortsätt gärna berätta, det här är väldigt intressant!!

Har antalet besök någon relevans till åldern? Dvs, är det någon period i livet man besöker läkare oftare, med eller utan konkret sjukdomsbild? ( alltså att man besöker vid provtagningar, kontroller etc. ) Och är det någon period man besöker läkare mer sällan??? När man har småbarn, "hinner man med sig själv" då???

Liknande trådar

Kropp & Själ Vill ha input ang inklämning (impingment) i höft eller ngt liknande (eller kanske inte alls). //Läkarna = flertalet vid vårdcentral...
2
Svar
38
· Visningar
3 153
Senast: CillaW
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Här finnes en kvinna närmare 30 vars kropp har förvandlats till nåt jag inte vill att den ska vara. Jag är väl egentligen inte så stor...
2
Svar
21
· Visningar
1 436
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 350
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits