Antal hektar bete/häst

L

linlar1

Det börjar luta lite smått åt att köpa egen gård. Det kommer dröja ytterligare ca ett år innan det blir riktigt allvar men man har ju börjat titta så smått. Jag har i utgångsläget tänkt att hitta något där man är självförsörjande på bete (hö/hösilage kommer köpas in), men är osäker på hur mycket man brukar beräkna per häst. Givetvis beror det på kvalitén, men vad ligger tumregeln på?

Sv: Antal hektar bete/häst

Beror lite på marken. Jag vill ha minst 1 ha/häst men det är väl ganska mycket om det är ren åker/betesmark.

Man brukar säga 3 hästar/Ha, för vissa tar det slut på en gång och för andra skulle de räkt med mindre än hälften!

Vid bete dygnet runt: minst 1/2 ha per häst, minst 1 ha per sto med föl.

Immer

Man brukar säga 3 hästar/Ha, för vissa tar det slut på en gång och för andra skulle de räkt med mindre än hälften!
Dom siffrorna kan väl inte stämma?

För första häst säger jag 1,5-2 ha, 1 ha/häst därefter. Helst varierade hagar, inte bara vall.

LIA

jag har för mig att det var 1 ha/häst,om du vill veta exakt hur det ligger till kanske du kan ringa djurskydds insektören i din komun och fråga!

MINST 1 hektar bete per häst. Beror dock mycket på betet och hur länge hästarna ska leva på det.

Jag som vill att min häst ska kunna leva på bara betet från maj-juni till oktober behöver ett bra och stort bete. Jag anser att 1 hektar/häst är minimum för vinterhage egentligen. Själv skulle jag inte köpa en fastighet för hästhållning på mindre än 10 hektar. Där skulle jag ha ca 5 hästar isf. Lösdrift dock. Men för uppstallad häst skulle jag ha samma krav på yta. Det handlar om att de ska kunna leva tillsammans och ha utrymme att kunna agera på ett naturligt sätt.

Det beror ju på vad du har för åkermark. Vi har drygt 4 ha åkermark och det har räckt till bete för 7-8 hästar och ensilage hela vintern + ensilage till försäljning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama