Antal gångarter - engelska, tyska, franska

uva

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av er samlade expertis! :D

I Sverige är min bestämda uppfattning att alla inom storhäst-/ponnyvärlden skulle svara "tre - skritt, trav och galopp", på frågan hur många gångarter deras häst har. Men, på de andra språken...

På engelska vet jag att man (ibland?) skiljer på canter (galopp) och galopp (fyrsprång). Är er uppfattning att en engelsk storhäst-/ponnyägare skulle svara "fyra" på frågan ovan? Skiljer det sig beroende på inom vilken del av hästvärlden de rör sig? På vilket sätt?

Och hur ser det ut på franska och tyska? Räknar man med tre eller fyra gångarter?

Kunskaper om hur man gör på ytterligare språk mottages också tacksamt, som extra kuriosa :D

Sv: Antal gångarter - engelska, tyska, franska

Har för mig att fyrsprång är typ väldigt ökad galopp? Typ fullblod på jägersro i full fart =)

Inte säker dock!

Ts: Skulle man fråga mig så skulle man få svaret 5 gångarter, men de flesta hästar "kan" bara 3 av dem.
Räknar inte in fyrsprång då...

Norge: Skritt, trav, galopp.
Danmark: Skridt, trav, galop.
Finland: Käynti, ravi, laukka.
Island: Fet, brokk, stökk (tölt och skeið).
England: Walk, trot/jog, gallop. (Canter = slow gallop, from Canterbury gallop (1630s), "easy pace at which pilgrims rode to Canterbury")
Amerika: Walk, trot, gallop.
Australien: Walk, trot, gallop/lope. (Lope används ofta i westernsammanhang.)
Spanien: Paso, trote, galope.
Frankrike: Pas, trot, galop.
Italien: Passo, travo, galoppo.
Tyskland: Schritt, trav, galopp.
Nederländerna: Stap, draf, galop.
Polen: Step, klus, galop.
Tjeckien: Krok, clus, cval/trysk.

Vissa (läs: USA/ENG) hävdar att hästen har fyra gångarter och gör skillnad på gallop & canter. Men det är ju samma gångart. Frankrike och Tyskland räknar tre. Sedan finns ju allehanda namn de har för gångarter i stil med tölt och pass i andra länder. :D

Senast ändrad:

Nu behöver jag hjälp av er samlade expertis! :D

I Sverige är min bestämda uppfattning att alla inom storhäst-/ponnyvärlden skulle svara "tre - skritt, trav och galopp", på frågan hur många gångarter deras häst har. Men, på de andra språken...

På engelska vet jag att man (ibland?) skiljer på canter (galopp) och galopp (fyrsprång). Är er uppfattning att en engelsk storhäst-/ponnyägare skulle svara "fyra" på frågan ovan? Skiljer det sig beroende på inom vilken del av hästvärlden de rör sig? På vilket sätt?

Jag är uppvuxen i GB och ja, det är precis som du säger, för mig har alla hästar alltid haft 4 gångarter - walk, trot, canter, gallop. Detta gäller oavsett ponny eller häst och inte bara ibland, utan alltid.

Jag blev lite förvånad när jag började med hästar i Sverige och förstod att man inte gjorde någon skillnad på canter och gallop. Jag håller inte helt med om att det är samma gångart då canter är 3-taktig och gallop 4-taktig. Men det kan vara så att det är bara för att jag har fostrats att tänka så :)

I dressyrprogram på engelska t ex står det alltid canter och domaren förväntar sig en 3-taktig galopp, skulle t ex en förlängd galopp övergå till att bli 4-taktig så har man gjort fel. Jag antar att svenska domare tänker på samma sätt, eller?

Man säger "cantra" i Sverige i galoppvärlden, men jag har inte riktigt uppfattningen att det betyder samma sak som canter på engelska (dvs 3-taktig galopp)??

Men det finns ju även fyrtaktig långsam galopp, är det också "galopp" då och inte "canter"?

Vissa (läs: USA/ENG) hävdar att hästen har fyra gångarter och gör skillnad på gallop & canter. Men det är ju samma gångart. Frankrike och Tyskland räknar tre. Sedan finns ju allehanda namn de har för gångarter i stil med tölt och pass i andra länder. :D

Tack! :bow: Detta kommer att vara till stor hjälp i diskussionen som gav upphov till denna tråd :D. Jag hoppades att det var de engelskspråkiga typerna som var udda ;)

Yes :) Övergår det till fyrtakt är det gallop.

Men fyrtakten i galopp är ju (för vänster) höger bak - diagonalen vänster bak/höger fram bruten så att höger fram går i marken först - vänster fram. Min andra försvarslinje i diskussionen som gav upphov till tråden var att man, med den logiken, måste säga att en väldigt samlad galopp där diagonalen istället är bruten så att bakbenet går i marken före frambenet också är en egen gångart. För det kan väl knappast kallas galopp?

Tack! Kanske ska lägga till: Med reservation för eventuella felskrivningar. :D

Italien: Passo, trotto, galoppo.
Tyskland: Schritt, trab, galopp.

Här i spanien har vi galopp=galope.

Sedan lär de ut på ridskolorna att det finns 3 undergrupper: reunido=kort galopp, trocado=förvänd galopp och firme=arbetsgalopp.

Firme har sedan 3 undergrupper: trabajo=ganska kort, medio=mellan och largo=som är som engelskans canter.

Om man vill krångla till det lite!:laugh:

Men fyrtakten i galopp är ju (för vänster) höger bak - diagonalen vänster bak/höger fram bruten så att höger fram går i marken först - vänster fram. Min andra försvarslinje i diskussionen som gav upphov till tråden var att man, med den logiken, måste säga att en väldigt samlad galopp där diagonalen istället är bruten så att bakbenet går i marken före frambenet också är en egen gångart. För det kan väl knappast kallas galopp?

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Sekvensen i fyrtaktig galopp är höger bak vänster bak höger fram vänster fram. Alltså det som du inte vill kalla för galopp. I tretaktig galopp (canter) slår diagonalen vänster bak höger fram i marken tillsammans. Definitionen av när canter övergår i gallop är att diagonalen blir bruten. Men den sekvens du skrev först - bak-fram-bak-fram -är det ingen häst som sysslar med så vitt jag vet. Eller har jag missförstått dig?

Här har du en bildsekvens på fyrtaktig galopp, man får stirra lite för att förstå vilket ben som är vilket men sen ser man.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Horse_in_Motion.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka