I vår förbundstidning har en vetrinär en spalt där hon skriver en massa tips om allt möjligt. I detta nummer skriver hon om lite allt möjligt, bla annat antal fodertillfällen/dag.
Islandshästen nr1 2015
Citat*
Stress vid utfodring
Varje gång hästen väntar på att bli utfodrad orsakar detta stress för hästen. Idealet är att hästen aldrig är utan grovfoder, då slipper hästen bli stressad. Blanda gärna hö/ensilage med halm om hästen har anlag för att bli fet. Ju fler gånger per dag du fodrar bär hästen är utan foder ju fler gånger blir den stressad! Det är bättre att fodra en eller två gånger per dygn och se till att fodret gott och väl räcker till nästa fodertillfälle. Det sämsta du kan göra är att fodra små mängder många gånger per dag.
Vetrinär Gunilla Lundgren
Slut citat
Det här går emot allt jag har lärt mig...
Någon som vet var dessa rön kan komma ifrån?
Islandshästen nr1 2015
Citat*
Stress vid utfodring
Varje gång hästen väntar på att bli utfodrad orsakar detta stress för hästen. Idealet är att hästen aldrig är utan grovfoder, då slipper hästen bli stressad. Blanda gärna hö/ensilage med halm om hästen har anlag för att bli fet. Ju fler gånger per dag du fodrar bär hästen är utan foder ju fler gånger blir den stressad! Det är bättre att fodra en eller två gånger per dygn och se till att fodret gott och väl räcker till nästa fodertillfälle. Det sämsta du kan göra är att fodra små mängder många gånger per dag.
Vetrinär Gunilla Lundgren
Slut citat
Det här går emot allt jag har lärt mig...
Någon som vet var dessa rön kan komma ifrån?