Antal fodertillfällen!

Tror få fodrar var 4e timme. Då blir det inga stora givor. Ser på vår grannes hästar som får en tuss hö vid lunch, stressade, det tar slut på nolltid. vid 15.30 sprattlar dom runt fram till 16.00 när dom tas in för ett Em mål. Hellre dela upp på 3 fodringar och ge halm att pilla med. Vuxna islandshästar klarar sällan fri tillgång. Det står i artikeln, ge både hö och halm så att det blir längre ättid Utan stress.
 
Min stressar inte vid maten längre och går ner i vikt på fri tillgång. Han har inte längre något behov att stå och stressäta kilo efter kilo eftersom han vet att maten inte tar slut, utan han gör annat i hagen. Till och med när vi tar in honom i boxen där det väntar mer hö, så äter han oftast inte förrän vi lämnar stallet.

Min har aldrig varit stressad vid maten iofs. Men det stås inte vid maten och äts hela dagarna, utan de gör oftare annat än står och äter. Finns ingen matstress heller, och när de kommer in så vilas det före att äta.
Låter toppen - men han fungerar ÄNDÅ överhuvudtaget inte på fri tillgång, han blir på tok för tjock. För på den där (lilla) tiden han lugnt står och äter - så får han i sig åt helsike för mycket hösilage.

Således, så på 1,5 månad på fri tillgång (innan 6 fodringar/dygn, begränsad giva/fodring) har han gått från okej hull till att se ut som Grodan Boll...

Så, att alla hästar inte kan gå på fri tillgång beror INTE på att de hysteriskt står och stressäter hela dagarna.
 
Tror få fodrar var 4e timme. Då blir det inga stora givor. Ser på vår grannes hästar som får en tuss hö vid lunch, stressade, det tar slut på nolltid. vid 15.30 sprattlar dom runt fram till 16.00 när dom tas in för ett Em mål. Hellre dela upp på 3 fodringar och ge halm att pilla med. Vuxna islandshästar klarar sällan fri tillgång. Det står i artikeln, ge både hö och halm så att det blir längre ättid Utan stress.

Jag gav var fjärde h dygnet om i många år. Det var när jag fått till det bra NOLL foderstress, trots hårt begränsade givor. Men det handlade mycket om att hitta rätt foder så jag kunde ge en vettig volym. I mitt fall löste jag det genom att ge BLÖTT silage, så att majoriteten per kilo var vatten och jag kunde ge mer kilo jmf med hö. Då kunde D-ponnyn få 1,5 kg/giva och trots kort ättid (den är oundviklig när man måste ha dem på så strikt diet) fanns det verkligen NOLL foderstress. Mycket skönt. Den vinter jag fick fodra med torrare silage var INTE kul, då var det rejäl foderstress, surt osv.

Men mina var LUGNARE med 6 mål mat/dygn än samma mängd fördelad på 3 eller 4 givor, helt enkelt för de fick gå längre utan mat då. Om jag så gav 4 kilo, så var det liksom slut på max en timme. Och att då behöva vänta läänge på nästa giva blev värre än 1,5 kg som var slut på max 30 min och sen ny mat 3,5 h senare. Det verkade skapa en trygghet att "det kommer snart mer mat".

Men det är nog väldigt individuellt hur man får pyssla för att hitta det där läget där det fungerar.
 
Tror få fodrar var 4e timme. Då blir det inga stora givor.

Vi fodrar ännu oftare. Mina får mat kl 6, 9, 12, 15, 18 och 21. Min haflinger får 1 kg vid alla mål på dagen (alltså totalt 5 kg) och sedan 3 kg till natten. Shettisen får 0,5 kg vid varje tillfälle på dagen (alltså 2,5 kg) och sedan ca 1,5 kg till natten. Shettisen har aldrig varit stressad. Hon lämnar alltid några strån, så för henne är nog 4 kg/dygn i princip fri tillgång. Haflingern äter snabbare, och lämnar INGET, men jag tycker ändå att hon står kvar och plockar och "städar" hyfsat länge vid varje mål. Det känns som om det funkar rätt bra :)!
 
Jag ger dagens största mål på morgonen. Ca 6-7 kg torrhö per häst. Lägger ca 3 kg i deras matlådor i grushagen. Sen går jag med resterande 3 kg per häst till olika imråden i hagen och lägger högar på knappt 1/2 kg. Oftast längs skogskanten där det är lä. På så vis rör de sig runt i hagen under förmiddagen och äter och sen har de massor med platser att småplocka under dagen.

Sen får de nån tuss mellan 14 och 17 beroende på vem som är där och mockar. Intag runt 19 med kraftfoder och 0,5-2 kg hö. Kvällsmat vid 21-22.30 med individuell högiva, halmblandat i hönät till den lättföddaste. Finns oftast halm inne och ute men går åt väldigt lite.

Min lättfödda häst äter ungefär 9 kg hö eller 10 kg silage. De mer svårfödda äter ca 13 kg hö.

På helgerna får de istället 3x2 kg ibland och ja, tycker de blir bråkigare vid fodring.
 
Jag ger dagens största mål på morgonen. Ca 6-7 kg torrhö per häst. Lägger ca 3 kg i deras matlådor i grushagen. Sen går jag med resterande 3 kg per häst till olika imråden i hagen och lägger högar på knappt 1/2 kg. Oftast längs skogskanten där det är lä. På så vis rör de sig runt i hagen under förmiddagen och äter och sen har de massor med platser att småplocka under dagen.

Sen får de nån tuss mellan 14 och 17 beroende på vem som är där och mockar. Intag runt 19 med kraftfoder och 0,5-2 kg hö. Kvällsmat vid 21-22.30 med individuell högiva, halmblandat i hönät till den lättföddaste. Finns oftast halm inne och ute men går åt väldigt lite.

Min lättfödda häst äter ungefär 9 kg hö eller 10 kg silage. De mer svårfödda äter ca 13 kg hö.

På helgerna får de istället 3x2 kg ibland och ja, tycker de blir bråkigare vid fodring.

Kan tillägga att när jag var uppstallad och hade energirikare hö fick den lättfödda 6,5-7 kg hö per dygn (d-ponny) och var tjock på det. Har köpt lite magrare partier hos mig och blandat med lite halm på natten så kan den få mer.
 
Jag skulle inte kunna ha fri tillgång till min arab, då rullar hon fram. Har under X antal år haft lite olika variationer av givor. Första åren var det 3 större givor. Vintern 2013-14 hade vi 5 givor/dag, frukost senast 08, 12, 17, 20 insläpp, och natt. Funka rätt så bra.
Nu iår har vi haft 4 fodringar har också funkat bra, ingen stress, å då kan det skifta någon timme.
Min häst får:
ca kl 06-07 2 kg hösilge, det är åt det torrare hållet
kl 11 2 kg hösilage
kl 17 1 kg hösilage
kl 10 3 kg hösilage + kraftfoder

Ingen av hästarna är stressade över matsituationen mer än normalt och kastar sig inte över maten. De äter upp maten på ca 1 timme. 1 kg givan kortare.
 
Jag har fodrat mina varmblodiga hästar (arab och halvblod) så de senaste 15 åren och det funkar utmärkt. Får tre ggr om dagen (inne/hage/inne) och det finns alltid höstrån kvar vid nästa fodring. Vissa kan bli lite runda om magen (dock ej feta) i viloperioder men det försvinner så fort de börjar träna mer. Det är viktigare för hälsan att magen och psyket mår bra på dessa hästar än att ha dem superslimmade. En varmblodig häst får inte fång förrän den är rejält överviktig, och även då handlar det i regel om socker-chock eller PPID. Nu ska man såklart inte ha dem i överhull ändå. Men som sagt de håller sig precis lagom i hull om man har hö med normala värden (MJ runt 7 har jag oftast) och vettigt sockerinnehåll.

Däremot så kan jag tänka mig att det inte är så lämpligt att fodra kallblod och ponnyraser på det sättet pga deras genetiska benägenhet att späcka på sig.
 
lovehorses du ger för lite grovfoder om du inte har en liten mini-arab. 8 kg hösilage är knapert! Strunta i kraftfodret och ge mer hösilage, ev köp silage med högre fiberinnehåll.
 
Hästen. ;-) Idag är det väl ingen som ifrågasätter att det bästa för hästens mage är att alltid ha tillgång till grovfoder.

Jo, det är det nog faktiskt många som ifrågasätter eftersom grovfoder ofta är lite för energirikt. Hästar är inte gjorda för att ha fri tillgång på energirik föda dygnet runt. De är gjorda för att LETA föda i princip dygnet runt och det kan vara allt från gräs till mossa, rötter, bark, trädgrenar osv. Tuggbehovet bör tillfredställas utan att energimängden blir för stor. Det är här dom flesta går bet tror jag.
 
Ha fri tillgång skulle funka på vår ridtravartant som går ifrån maten, tröttnar på att äta rätt fort men med ponnyn skulle det aldrig gå.
Nya rön och ideer kan väl vara bra. Men bara det blir tydligt. Hästens mage ska inte vara tom länge, den bör ha något att arbeta med jämt över dygnet, vi kan inte ge fri tillgång men ger 5 ggr dygn vid samma tider. Det funkar bra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 490
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp