Antal fodertillfällen!

Boerperd

Trådstartare
I vår förbundstidning har en vetrinär en spalt där hon skriver en massa tips om allt möjligt. I detta nummer skriver hon om lite allt möjligt, bla annat antal fodertillfällen/dag.
Islandshästen nr1 2015
Citat*
Stress vid utfodring
Varje gång hästen väntar på att bli utfodrad orsakar detta stress för hästen. Idealet är att hästen aldrig är utan grovfoder, då slipper hästen bli stressad. Blanda gärna hö/ensilage med halm om hästen har anlag för att bli fet. Ju fler gånger per dag du fodrar bär hästen är utan foder ju fler gånger blir den stressad! Det är bättre att fodra en eller två gånger per dygn och se till att fodret gott och väl räcker till nästa fodertillfälle. Det sämsta du kan göra är att fodra små mängder många gånger per dag.
Vetrinär Gunilla Lundgren
Slut citat

Det här går emot allt jag har lärt mig...
Någon som vet var dessa rön kan komma ifrån?
 
Hästen. ;-) Idag är det väl ingen som ifrågasätter att det bästa för hästens mage är att alltid ha tillgång till grovfoder. Däremot är det inte praktiskt möjligt för alla att ordna det så, och därav blir att fodra ofta och lite en lösning.
Själv ger jag grovfoder två gånger om dygnet, resten av tiden får de äta gräsfröhalm.
 
Förstår nu att jag kan ha missförstått hennes text...
Jag läste det som att det sämsta man kan göra är att ge flera små... Att ge färre är bättre.
Att i en islandshästtidning skriva så luddigt är ganska farligt, inte många islandshästar som klarar fri tillgång, ens på halm utan att bli sjukligt feta! Mitt ena sto klarar det definitivt inte! Medans min vallack nog skulle klara det.
Halm har ju ca 5 i MJ och sätter man då i sig 10kg/ dygn finns det inte många MJ kvar till näringsrik mat...
 
Det där funkar för mina hästar, halvblod som lämnar maten när de är mätta. Jag kan fodra en gång/dag utan problem.

Men islänningarna inhalerar maten... Just nu får de 8 kg ensilage/dygn. Ger vi dem 8 kg i ett bräde har de käkat upp det på 3 timmar. Med nät lite längre tid. Halm sorteras bara undan. De fodras 2 ggr/dyng i stället, vilket verkar funka väldigt bra. All utfodring i nät för dem, mina har inte nät.

Kan det vara så att veterinären inte har islänningar själv?

De flesta ställen jag sett som har islänningar och ställer in en bal i hagen har smällfeta hästar, så teorin verkar inte stämma i detta fallet.
 
Förstår inte vad som är så dåligt med vad som skrevs? Hon säger ju att man hellre ger mycket som räcker länge, färre gånger per dag än att man ger lite i taget till en häst som stressar upp sig varje gång (sen är inte alla stressade, men såna som t.ex. börjar gå runt mycket och är otåliga vid fodringar, sparkar i boxväggar eller gräver i marken med hoven är såna hästar). Färre tillfällen av stress = desto bättre för hästen. Min tjockis går på fri tillgång ute och har en 3-6 kg inne på kvällen. Alltså två fodertillfällen där han inte stressar alls.
 
Det hon skriver är alldeles sant!

Problemet uppstår när vi ger alldeles för näringsrikt foder (egentligen allt gräs) i kombination med för lite motion.

Men det bör lösas på annat sätt, inte genom att psykiskt svälta hästarna genom att ge många pyttegivor och aldrig låta hästen äta sig mätt.
 
Min tjockis går på fri tillgång ute och har en 3-6 kg inne på kvällen. Alltså två fodertillfällen där han inte stressar alls.

Om jag hade fodrat så hade jag också haft en tjockis - igen. Jag vet INGEN som vill svälta sin häst, men övervikt och fång är inget att leka med. Mina får mat 6 ggr/dygn. Och faktiskt varar maten en hyfsad stund numera. Min stora får sammanlagt 5 kg ute (15 h) och 3 kg inne. Om man har matglada lättfödda hästar och vill hålla dem friska så är det en avvägning...
 
Om jag hade fodrat så hade jag också haft en tjockis - igen. Jag vet INGEN som vill svälta sin häst, men övervikt och fång är inget att leka med. Mina får mat 6 ggr/dygn. Och faktiskt varar maten en hyfsad stund numera. Min stora får sammanlagt 5 kg ute (15 h) och 3 kg inne. Om man har matglada lättfödda hästar och vill hålla dem friska så är det en avvägning...
Min stressar inte vid maten längre och går ner i vikt på fri tillgång. Han har inte längre något behov att stå och stressäta kilo efter kilo eftersom han vet att maten inte tar slut, utan han gör annat i hagen. Till och med när vi tar in honom i boxen där det väntar mer hö, så äter han oftast inte förrän vi lämnar stallet.
 
Min stressar inte vid maten längre och går ner i vikt på fri tillgång. Han har inte längre något behov att stå och stressäta kilo efter kilo eftersom han vet att maten inte tar slut, utan han gör annat i hagen. Till och med när vi tar in honom i boxen där det väntar mer hö, så äter han oftast inte förrän vi lämnar stallet.


Min ena shetttis lyfter inte på huvudet så länge det finns mat. Så det fungerar inte med fri tillgång eller två stora foder till fällen. Då äter shettisen upp allt på kort tid och står säng läänge utan mat. Har provat fri tillgång en vinter men shettisen åt och åt och åt. Luftballong var nog närmst i beskrivning hur formen blev. Så här är det många fodringstillfällen med mindre mängd mat var gång. Den andra shettisen tar pauser i ätandet och vilar och går runt i hagen fast det finns mat. Så dom är väldigt olika.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Min stressar inte vid maten längre och går ner i vikt på fri tillgång. Han har inte längre något behov att stå och stressäta kilo efter kilo eftersom han vet att maten inte tar slut, utan han gör annat i hagen. Till och med när vi tar in honom i boxen där det väntar mer hö, så äter han oftast inte förrän vi lämnar stallet.

Det är så skönt när man har en sån häst. Jag, och många med mig, har det inte. Min har stått på fri tillgång, hon blev smällfet och har efter det utvecklat ett stressbeteende runt mat. Dvs hon hetsäter, oavsett om det finns massor med mat eller ingen mat, hon tar inte en enda paus. Folk som ser henne äta blir chockade över hennes glupska beteende och så var det även när hon fick fri tillgång, hon letar mat överallt så fort hon inte står vid balen. Att fodra henne 2 gånger/dag hade aldrig funkat. Jag fodrar med halm också, men hon äter det som smågodis- finns inte ett halmstrå kvar. Stallägaren uttryckte det som att för alla andra hästar i stallet vill han att man sopar in ströet från väggen och fodrar direkt på betongen så att hästarna inte trampar ner maten i ströet, men på min häst spelar det ingen roll, för det finns aldrig ändå något kvar att trampa.

När jag fodrar i hagen brukar jag däremot sprida maten över hela hagen och i små små bitar. Då tar det åtminstone 1 timme att sätta i sig 2 kg silage, istället för de 15 min max det tar när hon får allt i en hög. Plus att hon får utlopp för det naturliga födosöksbeteendet (och lite extra motion).

Jag tycker citatet var riktigt klumpigt och extremt lätt att missuppfatta. Risken är ju att många läser och sätter sina redan småfeta på snuddd på fri tillgång, med fång som följd.

/Lavinia
 
Min stressar inte vid maten längre och går ner i vikt på fri tillgång. Han har inte längre något behov att stå och stressäta kilo efter kilo eftersom han vet att maten inte tar slut, utan han gör annat i hagen. Till och med när vi tar in honom i boxen där det väntar mer hö, så äter han oftast inte förrän vi lämnar stallet.
Jag gissar på att det där är hyfsat ovanligt. Tyvärr funkar nog inte de flesta hästar så.
 
Jo, jag tror att de flesta varmblodiga hästar/sporthästar funkar bra så. Alla mina har gjort det iaf.
Många av våra varmblodiga hästar har funkat så, även om de äldre är lite små feta pga att de är pensionerade skogsmullar. De yngre förmågorna är perfekta i hull och de gör mkt annat än att bara stå och äta. Så min erfarenhet är att de flesta varmblodiga hästar funkar på fritillgång, vissa behöver mer motion än andra annars är de bara bra tkr jag :)
 
I vår förbundstidning har en vetrinär en spalt där hon skriver en massa tips om allt möjligt. I detta nummer skriver hon om lite allt möjligt, bla annat antal fodertillfällen/dag.
Islandshästen nr1 2015
Citat*
Stress vid utfodring
Varje gång hästen väntar på att bli utfodrad orsakar detta stress för hästen. Idealet är att hästen aldrig är utan grovfoder, då slipper hästen bli stressad. Blanda gärna hö/ensilage med halm om hästen har anlag för att bli fet. Ju fler gånger per dag du fodrar bär hästen är utan foder ju fler gånger blir den stressad! Det är bättre att fodra en eller två gånger per dygn och se till att fodret gott och väl räcker till nästa fodertillfälle. Det sämsta du kan göra är att fodra små mängder många gånger per dag.
Vetrinär Gunilla Lundgren
Slut citat

Det här går emot allt jag har lärt mig...
Någon som vet var dessa rön kan komma ifrån?
Jag tror också att de flesta varmblodiga hästarna fixar fri tillgång. Men att uppmuntra till det för islandshästar, som i de flesta fall inte är riktigt anpassade för det grovfoder som de får, eller motioneras i den mån som behövs för att hålla lagom hull på fri tillgång (okej, det lät lite fel, men ni fattar nog vad jag menar) var kanske inte så jättesmart :p
 
Jo, att varmblod kan funka på fri tillgång, det tror jag säkert. Men för alla andra som har ponnyer, kallblod, osv är det nog ofta inte att tänka på. Möjligtvis de första 2-3 åren när hästen fortfarande kräver en hel del mat för att växa, men troligtvis inte sedan. Det är lätt att få dåligt samvete när man läser om att fri tillgång är det bästa för hästar, men man måste tänka på att övervikt, fång och annat är BRA mycket värre än att hästen får sin mat utportionerad!
 
Lite klantigt formulerat? Jag gissar att hon menar 2 saker (eller jag tänker iaf på två saker när det gäller hästarnas utfodring):
1. Bär en häst fått mat så ska den räcka 1-2 h eftersom när de väl börjat äta så behöver de tugga en viss mängd för att inte blir stressade över att maten tar slut för snabbt (DETTA tycker jag är superviktigt om man delar upp i många små givor annars tigger man ju verkligen om ett stressbetende).
2. De mår inte bra av att stå utan mat för länge, typ 4 h är väl max?

Vi har ett arabiskt fullblod och en överhöjdarconnemara. Båda blir sjukligt feta på gräs (0.5 ha ogödslad gammal vall, minst 5 år) på sommaren, då är de ändå självklart inne på natten, ca 8-10 h i snitt och äter i boxen bara 1-2 kg halm, när de inte motioneras ordentligt (båda var konv i somras, därav den insikten). Äter självklart inte mer kraftfoder än lite krubbskrammel (50 g linfrökaka o 50 g speedibeet 1 g/dygn för araben, + 50 g havre o lite tillskott till min). För att minska risken för övervikt kommer vi i år släppa dem så tidigt som möjligt i sommarhagen (vet att övervuxet inte innehåller lika mycket men den taktiken gav ju noll denna sommaren så vi testar omvänt i år) och då direkt bara gå över till halm.

På hösten började vi inte fodra med hösilage förrän i november i höstas. Då fick de ganska omgående ganska mycket, de äter i princip fritt men vi portionerar och väger noga så att de äter upp så gott som allt. De går aldrig hungriga iaf! Vid nyår ungefär var de ter i bra hull, med lika lite/ingen motion. Då äter min häst ca 70 % över sitt energibehov jämfört med de åren han fodrades med små givor 4 ggr/dygn och är likadan i hullet. Då var han dessutom ung, nu är han färdigvuxen.

Min är rätt lugn med mat, jag är skiträdd för att trigga ett stressbeteende. Araben blir aldrig helt lugn trots fritt med mat och inga (jävla, våra hästar klarade inte alls av dem) nät. Hon har helt klart varit med om att inte mått bra kring maten tidigare även om jag upplever henne som bättre än när hon kom. Eller så vänjer man sig.
 
Senast ändrad:
Jo, jag tror att de flesta varmblodiga hästar/sporthästar funkar bra så. Alla mina har gjort det iaf.

Där jag stått med fri tillgång har varmblodig travare, halvblod, arabiskt fullblod, ponnyer och kallblod blivit feta på fri tillgång. Jag tror det är betydligt fler hästar som inte klarar fri tillgång än det är som klarar det. Men det har mer med hästarnas träningsnivå att göra än något annat. Med det menar jag att de hästar (oavsett ras) som bara står i en hage och äter och sen rids ca 1 timme/dag i lätt motion klarar det inte, men rids hästarna ordentligt klarar de säkert av det. Men det är bara min erfarenhet av alla dessa grovt överviktiga hästar jag sett på fri tillgång (men dom är ju inte feta, dom är "välmusklade").

/Lavinia
 
Där jag stått med fri tillgång har varmblodig travare, halvblod, arabiskt fullblod, ponnyer och kallblod blivit feta på fri tillgång. Jag tror det är betydligt fler hästar som inte klarar fri tillgång än det är som klarar det. Men det har mer med hästarnas träningsnivå att göra än något annat. Med det menar jag att de hästar (oavsett ras) som bara står i en hage och äter och sen rids ca 1 timme/dag i lätt motion klarar det inte, men rids hästarna ordentligt klarar de säkert av det. Men det är bara min erfarenhet av alla dessa grovt överviktiga hästar jag sett på fri tillgång (men dom är ju inte feta, dom är "välmusklade").

/Lavinia
Mina har också lagt på sig när aktiviteten minskat (undantag för växande hästar), men de har också betydligt lättare för att sen tappa kilon jämfört med islänningarna.
 
Jag förstår inte heller vad människan menar faktiskt, då känner jag mig ändå lite bevandrad ändå gällande foder.
Våra hästar fodras via magnetgrindar, och jag kan lova att de är allt annat än stressade. De får en större giva till frukost, lunch lite mindre och likaså eftermiddag. Till natten har den mer foder, men sällan står de och trampar framför grinden. Ibland kommer de inte ens ner när grinden går upp, det är först efter ett tag som de kommer nedlullandes för att käka och det har allt annat än bråttom.

Jag tror to m att du kan räkna med ett ännu större intag av Mj än vad analysen visar, eftersom just islandshästar har en längre grovtarm än för övriga raser så är de riktigt duktiga på att utvinna just energin ur fodret. Jag brukar därför räkna med energi i underkant när jag gör en foderstat, eftersom jag vet att de fyller ut sitt intag ändå.
 
Jag tycker texten är väldigt tydlig; ge så få gånger som möjligt eftersom hästar (vanligast, man pratar alltid i generella termer) blir stressade vid varje fodring.
Dock måste du då se till att de har till nästa fodring eller har kort tid utan mat (rekommenderat är väl max 4 timmar) mellan fodringarna.

Måste man, vilket jag måste, ge många gånger under dagen så beror det ju på att hästarna äter för snabbt och annars blir utan mat alldeles för många timmar till nästa fodring.
Det är ju dock samma tider de är utan mat men inte i sträck då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 490
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp