Texaz
Trådstartare
Går just nu en utbildning som är förlagd i ett äldre hus ägt av kommunen.
Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal, först när en person gick ut i trapphuset hördes det att det larmade. Så långt rätt ok.
Brandkåren blev utringd då ingen visste vad som stod på och de konstaterade att det inte brann samt att det troligen var ett inbrottslarm som aktiverats.
Vi började dock kolla runt vad för utrustning mm som fanns i vår lokal och upptäcker att det enda som i princip finns är två brandsläckare... Ingen utrymningsplan, och några brandvarnare kunde vi inte hitta...
Pratade senare med personal från företaget under oss (vi sitter på tredje våningen) och hen talade om att det är hyresgästerna själva som ansvarar för brandskyddet, de hade haft en extern firma som utrustat lokalerna med nödvändig utrustning och dessutom talade hen om att brandlarmen tydligen är separata (om vi ens har något), dvs om det börjar brinna på bottenplan så kommer inget larm till oss
Hen tyckte att det var lugnt, det var ju bara att de sprang upp och talade om att det brann i såna fall
Mmm, tänkte jag, om det brinner i trapphuset så skulle då inte jag springa upp en (eller två, vi är ju inte högst upp i huset) och varna.
Min fundering är nu, kan man kräva av kommunen att åtminstone larmen hörs på alla plan?
Måste säga att jag känner mig tveksam till att sitta där framöver..... Nu ska vi visserligen flytta därifrån om en månad, men iaf???
Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal, först när en person gick ut i trapphuset hördes det att det larmade. Så långt rätt ok.
Brandkåren blev utringd då ingen visste vad som stod på och de konstaterade att det inte brann samt att det troligen var ett inbrottslarm som aktiverats.
Vi började dock kolla runt vad för utrustning mm som fanns i vår lokal och upptäcker att det enda som i princip finns är två brandsläckare... Ingen utrymningsplan, och några brandvarnare kunde vi inte hitta...
Pratade senare med personal från företaget under oss (vi sitter på tredje våningen) och hen talade om att det är hyresgästerna själva som ansvarar för brandskyddet, de hade haft en extern firma som utrustat lokalerna med nödvändig utrustning och dessutom talade hen om att brandlarmen tydligen är separata (om vi ens har något), dvs om det börjar brinna på bottenplan så kommer inget larm till oss
Hen tyckte att det var lugnt, det var ju bara att de sprang upp och talade om att det brann i såna fall
Mmm, tänkte jag, om det brinner i trapphuset så skulle då inte jag springa upp en (eller två, vi är ju inte högst upp i huset) och varna.
Min fundering är nu, kan man kräva av kommunen att åtminstone larmen hörs på alla plan?
Måste säga att jag känner mig tveksam till att sitta där framöver..... Nu ska vi visserligen flytta därifrån om en månad, men iaf???