angelaL

Trådstartare
Just nu så har jag grannes finna grannar som prydnad på mitt stall,
Hans träd blåste ned över mitt stll och krachade min hage men stallet och hästarna klarade sig som tur var, jag fick bara hämta dom en halvmil bort yrvaken och bakfull välldigt tidigt på söndags morgonen.

Så jag undrar om det är någon annan som varit med om samma situation? Vem har ansvaret för bortfosligen av träden? Jag ska ringa försäkringsbolaget imorgon och prata med dom men är osäker om försäkringen gäller, eftersom det borde räknas som naturkatastrof.

Men tänkte att någon kanske kan ge mig några bra tipps, om vad man ska tänka på, det är första gången i mitt liv jag har råkat ut för något sådant, (sista gången oxå hoppas jag)

Angela

Sv: Ansvaret

Det beror på vad du har för försäkring, en fullvärdesförsäkring med tex en allrisk borde kunna hjälpa dig trots att vi pratar om blåst/natur.

Ang trädet så får du prata med försäkringsbolaget, det kan vara så att dom står för bortforsling annars är det din granne som skall ta hand om den biten. Trädet var grannens och stod även på deras mark, därför kan de bli dem som åläggs att frakta bort detta träd.

Grannen har ansvaret för dina skador...

Men du har säkert redan fått svar från ditt försäkringsbolag (?)...

Nu har jag pratat med försäkringsbolaget, och de säger att det är mitt ansvar att ta bort träden,

Att träden är grannens spelar tydligen ingen roll :( Det är ganska sjukt eftersom jag inte kan ta bort träd på någons annans tomt som möjligtvis kan ramla ned och skada mina saker..

Vilken tur att hästarna klarade sig.

Ditt ansvar och inte grannens, men står inte ditt försäkringsbolag för det då? Eftersom träden rammade stallet. då blir det i alla fall inte mer än självrisken.

Hörde i eftermiddags på ett sånt där "ring in" program på radio med folk från olika försäkringsbolag och de sade enhälligt att när det blåste över 21 sekundmeter räknades det som storm och då gällde försäkringen vare sig det var träd som orsakade skadan eller ej. Det räckte t.o.m. att det endast var i stormbyarna vinden kom upp i den styrkan.

Möjligen skulle det vara så att dom grundar sitt uttalande på en paragraf som finns i jordabalken, vilken det är kommer jag faktiskt inte ihåg men går ut på att om grannen växtlighet inkräktar på dina ägor så har du rätt att frakta bort dem. Jag har själv varit med om det, att grannen satte enar efter våran hugrund, dessa plockade vi bort med stöd av denna paragraf.

Nu skulle jag nog lyssna igen med försäkringsbolaget och inte låta mig avspisas så lätt, för har du stallet försäkrat borde det finnas hjälp att få. Sen skulle jag nog ha pratat med grannen, för om jag inte missminner mig så finns det även en paragraf i jordabalken om annans växtlighet som skadar privat egendom och hur man då förfar med det.

Nu har jag pratat med trädägaren och han har bokat tid för att forsla bort grannarna, hans försäkringsbolag betalar inget utan det får han göra själv,
Han var mycket lättad över att hästarna och stallet klarat sig.

så nu känns allt mycket bättre.

Jag tror att vissa försökringsbolag tagit bort gränsen för vindstyrka i villkoren. Det visade sig tydligen vara väldigt svårt att bevisa vad vindstyrkan verkligen varit.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
Övr. Hund Ja som rubriken lyder..Hur gör man? Ska sätta mej i bilen imorgon bitti och åka 20 mil enkel resa för att titta på en hanhund som...
Svar
6
· Visningar
7 701
Senast: Miiip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama