ansvar vid olycka med häst..

S

StoraThora

En god vän till mig som är egenföretagare inom hästnäringen, hävdar bestämt att man enligt lag ska ha stångbett på hästen vid både ridning och körning. Om en olycka skulle inträffa och betslingen kollas, så blir man annars automatiskt ansvarig?:confused:
Har aldrig hört talas om denna paragraf och hållt på med hästar SÅ länge... Vill någon bara tala om hur det är?
Kan va intressant för ALLA att veta...
Jag har ALDRIG använt ett stångbett.:angel:

Sv: ansvar vid olycka med häst..

Låter ganska otroligt...hur skulle ridskolorna fixa det??? Låta nybörjarna ha stångbett???
Har själv varit med om hästolyckor, avramlingar o dyl, bekanta som har skadat sig och dom har inte haft stångbett, och det har inte varit något problem med att få försäkringen att täcka läkarkostnader, kläder och senare även utbetalt pengar för men efter skadan.

:rofl:

Den var bra! :devil:

Det är nog större risk att man orsakar en olycka med ett stångbett i fel händer isåfall.... :smirk:

Jag tror du kan tala om för din vän att h*n har fått det hela om bakfoten, så att säga! :)

DET var nog den bästa jag hört hittills. Och då är det ändå rätt hård konkurrens vad gäller skönor inom hästvärlden.

Fråga var vi andra intresserade kan läsa mer om detta?

Kan ha uppkommit från den person vars dotter red barbacka och blev påkörd av en bil.
Fick inte pengar från försäkringsbolaget p.g.a barbackaridningen. De påstod hon hade för lite koll.

Ja, det var ju väldigt intressant. Fråga henne var vi kan läsa mer om den lagen...:angel:

:rofl:
allvarligt??

jag tycker mer synd om hennes hästar att dom ska gå med sånt bett bara för att ägaren hittar på en så löjlig sak!

vill som andra här inne se faktan på papper :smirk:

Fattar inte varför folk ens ids komma på egna teorier eller lögner, men de har väl inga egna liv:smirk:
Nej det finns ingen sån lag.

ja men den ligger det ju något i.. en häst som blir rädd ÄR lättare att kontrollera om man har sadel än om man inte har det.. men huruvida det är lagreglerat vettefan, det bror nog mer på omständigheterna.. t.ex att icke trafiksäger häst skyggar lite och ovan barbackaryttare dimper i backen för en parkerad bil..

men det med betten, rent bullshit :p

ja men den ligger det ju något i.. en häst som blir rädd ÄR lättare att kontrollera om man har sadel än om man inte har det.. men huruvida det är lagreglerat vettefan, det bror nog mer på omständigheterna.. t.ex att icke trafiksäger häst skyggar lite och ovan barbackaryttare dimper i backen för en parkerad bil..

men det med betten, rent bullshit :p
Nej det är inte lagstadgat, den som råkade ut för detta var rätt uppgiven. Tyvärr vet jag inte hur det gick i slutändan.

Jag är också egenföretagare inom hästnäringen och har blivit kontrollerad både till höger o vänster av djurskyddsinspektörer och länsstyrelse, även gått utbildningar där lagar och regler ingår, är med i hästföretagarnätverk, sitter i styrelse för ridklubb mm...har ALDRIG någonsin hört detta!
Hon måste fått det hela om bakfoten totalt! :cool:

Liknande trådar

Utrustning Både här och där läser man om riskerna med aluminiumgolv i hästtransporter, det går inte att kontrollera skicket utan röntgen, det är...
Svar
2
· Visningar
2 548
Senast: Freeride
·
Hästmänniskan Har bestämt mig för att sluta med ridning och hästar, har haft så mycket problem med alla hästar jag har haft. Känner inte att jag orkar...
Svar
19
· Visningar
3 243
Senast: lizzette
·
Hästmänniskan Kanske denna tråden borde vara någon annanstans....men tror det är större chans att få rätt svar här på senior. Hur är det med den...
2
Svar
36
· Visningar
8 117
Senast: Jeeves
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 106
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar