Trafikregler/hästar/ansvar???

Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Det här är taget från vägverkets hemsida:

"När man ger sig ut med häst finns det en hel del att hålla reda på, förutom hästen.
Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Kör man med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar man i trafikförordningen (1998:1276).

Bestämmelser
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.
Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
Man får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Hastigheten får aldrig vara högre än att "föraren" behåller kontrollen över "fordonet" och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, som exempelvis
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön
Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg gäller väjningsplikt.
Man skall ge tecken när man ska svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.
Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget."

Adress dit: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Så, det finns en hel del skyldigheter som ryttare också, även om det är fordonsägarens bolag som får ta ersättningsbiten.

Observera dock att det alltid är en bedömning från fall till fall. Det krävs sannolikt (finns såvitt jag känner till rätt magert med rättspraxis att luta sig på så jag törs inte säga helt säkert) att hästen är rätt rejält "trafikosäker" för att det ensamt skall orsaka ett skadeståndsansvar... men i kombination med att man rider på en rätt trafikerad väg och inte går ned i diket om man hör en bil komma och om bilen har saktat in eller stannat men hästen mer eller mindre "anfaller" bör det kunna räcka fram rätt klart.

Alla skadeståndsrättsliga bedömningar görs dock utifrån omständigheterna i DET ENSKILDA FALLET - vilket gör att det är lite svårt att säga hur det skulle bli rent generellt...

Men är det nån som vet var det går att finna lagtexter och dylikt om sånt här? Och var man hittar det i så fall?

Tja som jag sade...

Trafikskadelagen reglerar bilistens ansvar.

Skadeståndslagen reglerar ansvar rent generellt (alltså bland annat hästägares...).

Båda går att återfinna på www.lagrummet.se

eller via: http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%...lag&BET=&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

samt http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%...lag&BET=&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

*kl*

Har ett litet minne av att jag läste om någon som blev dömd för att ha tutat i samband med att denne körde förbi häst med ryttare. Har för mig att det rubricerades "vårdslöshet i trafik", men jag är inte säker.

Det här är taget från vägverkets hemsida:

Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget."
[/I]

Adress dit: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Så, det finns en hel del skyldigheter som ryttare också, även om det är fordonsägarens bolag som får ta ersättningsbiten.

Måste bara påpeka ang reflexer (läste nyligen en annan tråd om detta ämne), det står INGENSTANS att man måste ha reflexer på sig och hästen när man rider??? Stämmer detta? Eller ska man bara förutsätta att man är tvungen att ha det för att man är ett fordon? Tycker i så fall att det ska stå mer specifikt så att ALLA fattar hur viktig det är!! Bara en parantes ;)

Tror inte att det är lag på reflexer, men om du rider utan reflex i mörker och det händer en olycka, borde inte det räknas som vårdslöshet?

Måste bara påpeka ang reflexer (läste nyligen en annan tråd om detta ämne), det står INGENSTANS att man måste ha reflexer på sig och hästen när man rider??? Stämmer detta? Eller ska man bara förutsätta att man är tvungen att ha det för att man är ett fordon? Tycker i så fall att det ska stå mer specifikt så att ALLA fattar hur viktig det är!! Bara en parantes ;)

Det här är vad de skriver om reflexer:

"Reflexer eller belysning
Rider eller leder man häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. Reflexer bör man ha i sådan omfattning och placerade på ett sådant sätt att det tydligt framgår vad det är för slags trafikant det handlar om. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben, samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.
"

Den som framför ett fordon har ett så kallat strikt ansvar (eller ett i praktiken strikt ansvar) för olyckor till följd av trafik med fordonet. Fordonsägaren är också skyldig att hålla trafikförsäkring för fordonet just för att täcka de skador som uppkommer till följd av trafik med fordonet.

Med andra ord har du helt rätt i att den som kör bil "alltid" ansvarar för olyckor. Det ovan anförda framgår av Trafikskadelagens 8§

"För person eller sakskada som uppkommer i följd av trafik här i landet med motordrivet fordon utgår trafikskadeersättning i fall som anges i denna lag"

Skyldigheten att försäkra framgår av samma lag 2§

"Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och ej är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet. Försäkringsplikten fullgörs av fordonets ägare".

Med andra ord, om trafik med fordonet orsakar en olycka där person- (tex. skada på dig) eller sakskada (tex. skada på hästen) uppkommer så blir bilisten genom sin trafikförsäkring ersättningsskyldig.

Du som ryttare kan också bli skadeståndsskyldig om du på något sätt förfarit vårdslöst och skadan har uppkommit genom ditt vårdslösa agerande (ansvar enligt skadeståndslagen). Att rida ut på trafikerade vägar på en icke trafiksäker häst kan till exempel vara grund för skadeståndsansvar i vissa fall. Bara som en parentes...

/Jenny - skadeståndsjurist och försäkringbolagsanställd ;)

blev lite fel, här hade inte läst ordentligt och det ja tog upp va redan med tidigare...sorry!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret :bow:
Då vet vi det, och personligen tycker jag att det borde räknas som vårdslöshet om man inte använder dessa "lifesavers"!
*Sorry för trådkapningen*

Som skadereglerare skulle jag i alla fall inte invända mot argumentet att man varit vårdslös om man ridit utan reflexer och det inträffat en olycka. Men det är min bedömning. Fast jag tror att många skulle göra samma bedömning.

Förra året när jag var på handledarkurs för övningskörning på en trafikskola,så togs detta upp!
Och ja,det är bilisten som blir ansvarig om det sker en olycka häst/bil!

Men även ryttare/häst har ett ansvar i trafiken!

Senast ändrad:

*kl*

Har ett litet minne av att jag läste om någon som blev dömd för att ha tutat i samband med att denne körde förbi häst med ryttare. Har för mig att det rubricerades "vårdslöshet i trafik", men jag är inte säker.

Kan jag mycket väl tänka mig,då jag som 18-åring(hmm,många år sen) gjorde en liknande grej,ingen häst fanns med i bilden,jag tutade på en kompis på stan,och tyvärr var det poliskontroll i närheten..Det slutatde med att jag blev "jagad" av en polisbil,blåljus,stoppad och böter..

Knapplån.
Kan någon hjälpa mig med detta?
Igår var jag ute och red på hästen som brukar vara "trafiksäker" (rider ofta på samma väg och möter många bilar) men igår var hispig och riktigt jobbig. Mötte en bil, som kom i ganska hög hastighet men saktade in, på ett smalt ställe och hästen sparkar och har sönder en ruta på bilen...
Vem blir betalningsskyldig? Jag har försökt läsa igenom lagar och liknande men tycker att det är svårt att hitta något exakt.

Jag gick ULK det här året och då hade vi lite om trafiken och hästar. Och de sa att bilisten alltid är skyldig även om bilen står parkerad och hästen sprinegr på den är det bilistens fel :smirk:
Tkr det låter konstigt att lagen är kvar eftersom den är sen det kördes mer hästdroskor på vägarna än bilar. och det var väl ett tag sen....

Tack movi och tuvisen för era svar!
Jag ska nu kontakta bilföraren och berätta att det får gå på hans försäkring. Däremot kommer jag eftersom jag skäms som en hund och det var min häst som betedde sig knäppt erbjuda mig att betala självrisken.
Så nu sitter jag här med tom plånbok och en häst jag inte vågar rida ut på...suck. Tur i oturen att det inte gick värre i alla fall, varken häst eller människor skadades!

Den finns kvar...även om en del bilister påstår och skulle önska att så inte var fallet.

Om du går in på Piteåtidningen och deras arkiv så finns det en väldigt intressant artikel där ang detta. Jag har nyligen delat ut "flygblad" till grannarna här i området med info om denna lag - är hjärtligt trött på att bli skrämd av bilister var och varannan vecka, det är med livet som insats som vi ger oss ut häromkring och jag är less på hela situationen. Har även kontaktat polisen som ska komma ut och mäta hastigheten - min förhoppning är att MÅNGA fastnar i kontrollerna:mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka