Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det bu eller bä att fråga efter lön under en intervju? Eller bör man vänta tills man blir erbjuden tjänsten?
När tar ni upp lönefrågan?
När jag varit på intervju har jag varje gång fått frågan om vilken lön jag tänker mig, om det inte är så att de har kollektivavtal som styrt exakt vilken lön som ges. Själv hade jag önskat att arbetsgivaren/rekryteraren kunde säga något om lönen först, för om det är inom en branch/företag som jag inte jobbat inom förut så känns det jättesvårt att veta vad som är en rimlig lön.
Jag har varit facklig företrädare för min arbetsplats i många år och mitt namn och mail har då alltid stått med i annonsen. Så frågor om lön har ju kommit till mig (och inte till arbetsgivaren) av de som är intresserade. Sedan har de så klart kunnat förhandla exakt lön vid tillträde, men en ungefärlig nivå kan jag ge.Det lustiga är att man inte kan få läsa kollektivavtalet innan anställning, har varit så på alla jobb jag haft, de har sagt att det kan jag få om jag går med i rätt fackförbund, och det tycker jag är orimligt, ska jag byta fack för att få reda på villkoren på ett jobb jag är intresserad av så får man ju byta ganska många gånger....
Å det låter ju jättebra! Inom min branch är det tyvärr inte vanligt. Jag är bolagsjurist och har tyvärr aldrig sett sådan information i en annons.Jag har varit facklig företrädare för min arbetsplats i många år och mitt namn och mail har då alltid stått med i annonsen. Så frågor om lön har ju kommit till mig (och inte till arbetsgivaren) av de som är intresserade. Sedan har de så klart kunnat förhandla exakt lön vid tillträde, men en ungefärlig nivå kan jag ge.
Nu är jag läkare så de som söker är ju redan med i mitt fackförbund eller inget alls. Men jag kan inte se att jag inte skulle svarat på frågan om det fanns ett annat fack och personen var med där om en anställning på mitt jobb mest troligt skulle innebära att de blev medlem i mitt fack.
Är det inte vanligt i andra branscher att facklig kontakt finns i annonsen?
Jag har frågat efter medianlön för aktuell tjänst.Jag har tagit upp det.
det är en mycket viktig fråga.
jag gör det ofta med en fråga som låter ungefär som detta.
Vad anser ni att en konkurrenskraftig lön är?
håller med om det.Jag har frågat efter medianlön för aktuell tjänst.
Tycker jag att jag har goda meriter för tjänsten så har jag begärt att ligga i övre kvartilen.
Får inte sånt att googla? De olika avtal jag tillhört har samtliga avtalen att kolla eller ladda ner på nätet.Det lustiga är att man inte kan få läsa kollektivavtalet innan anställning, har varit så på alla jobb jag haft, de har sagt att det kan jag få om jag går med i rätt fackförbund, och det tycker jag är orimligt, ska jag byta fack för att få reda på villkoren på ett jobb jag är intresserad av så får man ju byta ganska många gånger....
Jag frågar vad de har tänkt för lön för tjänsten. Jag vill INTE säga först och blir faktiskt irriterad om jag får frågan tillbakabollad. Även de som jobbar med rekrytering rekommenderar, vad jag har läst, att få bolaget/arbetsgivaren att ange ett belopp först.
Stämer bra, det var ett företag som har försökt rekrytera mig 3 gånger. och de pratar om sitt bra lönepaket och förmåner. och de erbjöd nu senast hälften av vad jag har idag. Jag sa inget mer utan bara sa att jag var klar med mötet.Jag hade absolut frågat och tycker @Tranan hade ett bra förslag på hur man kan uttrycka sig!
Generellt tycker jag det är himla trist att arbetsgivare inte är mer "transparent" (kommer inte på något bra svenskt ord) när det kommer till lön. Helst ska det framgå redan i annonsen tycker jag - kanske inte en exakt lön, men åtminstone ett spann. SÅ trött på arbetsannonser som avslutas med "competitive salary" eller liknande, det kan ju betyda vad som helst! Den här reklamen från ett rekryteringsföretag summerar det ganska bra tycker jag:
Visa bifogad fil 84361