Anställa barnflicka

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska jobba heltid (nätter) i sommar och vi har kommit fram till att det enklaste är att anställa en barnflicka (ungefär halvtid, förmiddagar så att jag får sova ordentligt), så min medryttare har just fått ett sommarjobb... :laugh:
Kostnaden för det blir nog ungefär jämförbar med om vi skulle ha dagis och fritids till 4 barn plus att då slipper man fara fram och tillbaka för hämtning och lämning - vi får ändå få vakna timmar tillsammans med barnen...

Men nu har jag några funderingar och hoppas att någon här har några bra svar... :
☺ - vad är skälig timlön för en barnflicka? (20 år, hon kommer ha fria resor hit och givetvis får hon mat)
☺ - enligt skatteverket får man skattereduktion för kostnader för barnpassning i hemmet. Gäller det om man anställer barnflickan eller måste hon ha egen firma?
Jag har hittat den här broschyren om hur det funkar när man är privatperson som avlönar någon.
☺ - något mer vi bör tänka på?

Senast ändrad:
Sv: Anställa barnflicka

Jag jobbar som barnflicka, är anställd på ett företag.
Jag får ungefär 100kr/timme, jag får även semesterersättning. Fri mat. Jag står för resekostader själv men jag tror det står i kontraktet att resor över 5km är betalda, nu bor jag mitt i smeten så det har hittils inte varit några längre resor.

Tänk på att barnen ska trivas och att h*n ska gå att lita på. Gå igenom regler noga och skriv kontrakt! Det viktigtaste för mig är att det fungerar rent praktiskt. Jag behöver känna mig trygg med barnen och föräldrarna. Ge tips på aktiviteter och var tydlig med barnens vanor. Det är skönt i början sen efterhand så lär man sig hur barnen fungerar osv. Just nu är jag hos en underbar familj med en liten pojke. Jag har "fria tyglar" för aktiviteter men samtidigt finns rutiner som gör allt enklare.

Sitter på lektion så det kan vara rörigt skrivet.

Jag är anställd som barnflicka i en familj med tre barn, via en "agency", tjänar 110 kr timmen, vitt inkl. sem ersättning. Antar att ni betalar henne svart då, och när "min" familj har betalat mig svart vid enstaka tillfällen har jag fått ca 130 kr/h.

Nu känner väl er barnflicka era barn redan, men var noga med att berätta vad som är ok och inte. Det tycker jag min familj varit lite dålig med... inte så kul för en när barnen gjort något som för mig är ok, men som föräldrarna inte är det och dessa inte berättat för mig. Alltså, var tydlig!! Även hur man som förälder föredrar att konflikter löses, kan vara bra. Hon kanske har en helt annan filosofi runt barnuppfostran än du. (oavsett om du vill eller inte så blir det någon form av barnuppfostran hon utövar)

19-20 år skulle jag erbjuda 90 kr i timmen exkl sem ersättning på 12-13 % (har jag för mig den ligger på) om hon har fria resor och mat.

Skriv ett avtal om vad som ingår i lönen.

Ring skatteverket och fråga så du är säker på att du får rätt svar, men jag har en liten röst i mitt huvud som säger att för att kunna göra skattereduktion behöver din barnflicka ha en f-skattsedel. Skattereduktion på tjänst utförd av privatperson misstänker jag kan bli svårt.

Ring skatteverket och fråga så du är säker på att du får rätt svar, men jag har en liten röst i mitt huvud som säger att för att kunna göra skattereduktion behöver din barnflicka ha en f-skattsedel. Skattereduktion på tjänst utförd av privatperson misstänker jag kan bli svårt.
jag har ju känslan att avdraget finns för att göra barnpassning till ett vitt jobb och det är ju tandlöst om alla unga barnvakter måste skaffa sig f-skatt... Men annars tänker jag ju som du.

Å andra sidan verkar det vanligt, bara i den här tråden, att dessa unga tjejer går via en förmedling av något slag.

och ROT-arbete
Privatpersoner kan få skattereduktion när de anlitar
en fysisk person utan F-skattsedel för husarbete om
den anlitade personen inte bedriver näringsverksamhet i den bransch som husarbetet avser. Till husarbete
räknas hushållsarbeten och ROT-arbeten.
Det avdrag (skattereduktionen) som du får göra för
arbetet motsvarar den arbetsgivaravgift som du redovisar i den förenklade skattedeklarationen. Avdraget
är preliminärt och fastställs i samband med den årliga
taxeringen. Du kan få sammanlagt högst 50 000 kr i
skattereduktion på ett år.
Detaljerad information om husarbeten hittar du på
www.skatteverket.se. Där hittar du även broschyren
”Skattereduktion för husarbete” (SKV 322) som du
kan ladda ner. Du kan även beställa broschyren på
vår servicetelefon 020-567 000, direktval 7905.

http://www.skatteverket.se/download/18.616b78ca12d1247a4b2800017824/44814.pdf
Du behöver en annan broschyr!

Din värdfamilj ska erbjuda dig följande:

- Högst 25 timmars hushållsarbete per vecka
- Studier i svenska under en avsevärd del av återstående tid av en normal arbetsvecka på 40 timmar
- Kost och logi
- Lägst 3 500 kronor per månad i lön före skatt.

Källa: http://www.migrationsverket.se/info/159.html

Informationen om studier kanske inte är relevant för er men antal timmar samt lön är väl högst relevant.

Jag har själv arbetat som barnflicka/au pair i sammanlagt tre familjer och tycker att det är viktigt att landets lagar och regler följs, både för familjen och au pairen.

Din värdfamilj ska erbjuda dig följande:

- Högst 25 timmars hushållsarbete per vecka
- Studier i svenska under en avsevärd del av återstående tid av en normal arbetsvecka på 40 timmar
- Kost och logi
- Lägst 3 500 kronor per månad i lön före skatt.

Källa: http://www.migrationsverket.se/info/159.html

Informationen om studier kanske inte är relevant för er men antal timmar samt lön är väl högst relevant.

Jag har själv arbetat som barnflicka/au pair i sammanlagt tre familjer och tycker att det är viktigt att landets lagar och regler följs, både för familjen och au pairen.

Fast detta gallde ju inte en inneboende AuPair.... utan en timastalld barnflicka vilket inte ar samma sak alls.

Som egenföretagare kan man inte bara ha en kund, då räknas man som anställd.

Sorry, då missuppfattade jag :)

TS: Borde ju ändå gå att fråga någon som har lite mer koll, typ AMS.

Vad har du för belägg för det där?

Man kan få problem med skatteverket.

Antingen så skall uppdragsgivaren ha som vana att anlita andra företag typ konsulter eller så skall man ha flera uppdragsgivare.

Jag skall se om jag kan hitta källan.

Här är en lättläst text som påstår att den regeln upphörde 2009.
http://www.expowera.se/mentor/starta/starta_fskatt.htm

Källan är dock inte säker.
Letar vidare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn I vissa bostadsområden (främst i Sthlm) vimlar det av familjer som har barnflickor. Oftast får barnflickan vara stand-in för föräldrarna...
2
Svar
22
· Visningar
2 771
Senast: fjolltroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar