Ansöka om stuterinamn?

_Skifting_

Trådstartare
Hej.

Jag har en fråga till er bukefalister.
Jag skulle vela ansöka om stuteri/uppfödarnamn, men vet inte hur man går tillväga.

Som jag kom fram till genom Google så är det tydligen olika för ponny och häst.(?) Det stod att (Från SH) "Ponnyer ansöker om stuterinamn till SPAF (Svenska PonnyavelsFörbundet), men för oss/er andra finns inga regler. Det är bara å döpa på... behöver inte ansökas och ni har inget kvalitetsansvar."

Men i mitt fall så kommer aveln ske på arab (både ren och "korsning" så som hispano och anglo tex) men även på brittisk spotted ponny. Hur sjutton går jag tillväga?

Jag vill inte bli hindrad av mitt stuterinamn att byta ras...

Någon som vet?

Sv: Ansöka om stuterinamn?

46 visningar men ingen (??) som vet eller ens har några teorier.. ?

Förtydligar lite för ovan.

Kan man ansöka om stuterinamn hos någon oberoende "förening"?

Inte tex. SAHF, SPAF eller dyl.

Ja, och nu är det uppe i 132 visningar. ;)

Jag förmodar att du tänker bedriva uppfödningen som firma?
Räcker det inte med en registrering hos PRV?
Jag vet inte. En vild gissning bara.

Registrera stuterinamn och företag ihop på PRV. Låt företagets namn vara stuterinamnet.
Då kan ingen ta ditt namn, och det hänger ihop med dig.

*delvis kanpp*

tack för svar! :bump:

Om jag inte kommer ha det som firma då? Räknar på två föl om året. Kommer vara så liten skala att det är hobbyverksamhet och inte inbringa några pengar. Tror inte skatteverket skulle bli så glad om jag går minus varje år i 20år... :D

Nu har jag ringt och pratat med PRV.

Det var inga problem att patentera ett "varumärke" som jag således kan döpa mina uppfödningar till (lika som med stuterinamn). Det behöver inte vara i anslutning till ett bolag eller annan skattepliktig verksamhet heller. :idea:

Måste bara förklara mitt "varumärke", men efter att jag förklarat för hon i telefonen så trodde inte hon att det skulle vara några problem. :banana:

Så vet ni andra oxå!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka