Jag har förstått att många tycker det är lätt att shoppa på nätet.
Jag får ångest när jag gör det för det känns som jag har noll koll på pengarna. Kontrollbehov? Jag?
Det innebär att jag får en utgift som inte finns med i den uträkning jag har i huvudet för min ekonomi, och rubbar mina cirklar.
Hur kan det vara enkelt? Finns inte tanken på utgiften i huvudet när man klickar sig till kassan?![]()
Många som har krediter tänker nog att de kan ta det på nästa lön, avbetalning m.m. och hamnar i ett evighetshjul. Vi har huslån, och billån som tillkom i våras då vi köpte en ny. Senaste billånet vi tog innan dess var 2005 och den bilen är avbetald sen många år tillbaka och rullar finfint än. Det är allt. Utnyttjar kreditkort varje månad eftersom vi tankar på det men samlar poäng och får återbäring. Köper annat på det också men det kommer ju på räkningen månaden efter. Har man en impulsiv livsstil är det nog lätt att ta krediter utan att tänka sig för. Kolla bara lyxfällan
Men just klarna och qliro som erbjuder att bara trycka på enter är livsfarligt när man inte kan hantera det. Så all heder åt alla de som försöker sluta med det och ändra sitt tankesätt