Anser DU att denna häst behöver vetvård?

Sv: Anser DU att denna häst behöver vetvård?

Njaa..finns olika sätt beroende på hur det ser ut.

I ditt fall räcker det troligen med att man har på lite lotagen. Observera att man ska akta sårkanterna och bara ha mitt på.
Såret bör heller inte utsättas för en massa skit.
Ett omslag kanske med en sorbac kompress längst in. Det har ju en antiseptisk yta som fungerar bra.

Andra varianter är som du skrev, att skära bort. Alternativ är bränning men görs oftast på större ytor.

Problemet med svallkött är ju att det växer så fort och är många gånger svårt att få bukt på om man inte går på det i tid.

Skulle nog ta ut/rådfrågat veterinär för extra kontroll. Och vidare behandling.
Bättre att fråga en gång för mycket, eller hur?

AM

normalt sätt är jag känd för att ta ut veterinären en gång för mkt än en gång för lite, frågan e nog bara varför jag inte gjorde det denna gången:(
men hon kommer i morgon i allafall!

normalt sätt är jag känd för att ta ut veterinären en gång för mkt än en gång för lite, frågan e nog bara varför jag inte gjorde det denna gången:(
men hon kommer i morgon i allafall!

Alla gör sina tabbar..men frågan är ju om du över huvud taget gjorde nåt fel.
Ser ju ut som ett skärsår. Och sådana ser alltid mindre och snyggare när dom är nya. Efter ett par dagar så vidgar dom sig och börjar jäklas och då ser man hur illa det är.
Inte lätt att vara hästägare jämt.

Så ta inte åt dig. Det blir nog bra till slut. ;)

Lycka till och beräta gärna hur ni går till väga sen.

AM

Du har rätt, det hade inte gjort ngn skillnad om TS tagit ut vet direkt.
Ingen skada som blivit bättre av att man försökt sy.
Knappast läge för penicillin heller som det ser ut. Allt som är lite kladdigt behöver inte pc.
Vad som gäller nu är som sagt att minska svallköttbildningen.
En bra metod är daglig spolning med en kraftig vattenstråle o att låta det vara öppet däremellan.
PL

Vad som gäller nu är som sagt att minska svallköttbildningen.
En bra metod är daglig spolning med en kraftig vattenstråle o att låta det vara öppet däremellan.
PL

Kan man påverka svallköttsbildning och "förminska" den med kraftig vattenstråle?
Är det kylan som gör gynnsam effekt?
Låter klart smidigare än att hålla på och lägga om..:D

AM

Jag har sett väldigt bra resultat men det finns säkert fall där det inte är den bästa metoden.
Nej det är inte kylan utan att man verkligen spolar bort allt löst, massageeffekten kan säker också spela in.
Dessutom fungerar det bra på hästar som inte vill släppa en inärheten av såret.
PL

OK.
Tack för informationen.
Vi har ju mest använt skrubbsvamp på större ytor, lotagen eller så har veterinär skurit och bränt.

AM

Den här metoden skall användas från början så bildas det förhoppningsvis inget riktigt svallkött.
PL

oj.. hoppas din häst blir bra då!!jag håller tummarna!
mmm.. om min kunde hålla sig på marken med alla fötterna på jorden så hade det varit mkt lättare:smirk: men det är klart.. han får väl passa på INNAN man kommer upp ¨på ryggen på honom:angel:

suck, men man blir ledsen när dom hittar på saker så dom skadar sig:(

Jo, jag förstår. Min häst är halt på hö. fram och vä. bak + ont i ryggen och lös i magen. Så det är inget att hurra för:( Ska in till klinik på fredag. Hoppas din häst inte skadar sig mera. Har du tagit ut vetrinär eller åkt till någon klinik?

JA!

Jag ringde vet igår och detta va inte akut ansåg dom, men vet har varit här idag och hon tror inte detta skulle vara några problem för mig att få till att läka snyggt.

han fick lite pencillinsalva, och en koflex runt samt en stelkraps spruta-färdigt!Får vi hoppas han blir bra:) Han e ju varken halt eller febrig.

Hon tyckte inte heller att jag gjort fel som inte ringde med en gång då det va fina sårkanter runt om och att det faktiskt från början såg ut att läka fint. men tyvärr sprack det upp under lek eller liknande, vilket gjorde att han fick den breda skadan på utsidan som han nu får gå på pencillin för.

Jag ringde vet igår och detta va inte akut ansåg dom, men vet har varit här idag och hon tror inte detta skulle vara några problem för mig att få till att läka snyggt.

han fick lite pencillinsalva, och en koflex runt samt en stelkraps spruta-färdigt!Får vi hoppas han blir bra:) Han e ju varken halt eller febrig.

Hon tyckte inte heller att jag gjort fel som inte ringde med en gång då det va fina sårkanter runt om och att det faktiskt från början såg ut att läka fint. men tyvärr sprack det upp under lek eller liknande, vilket gjorde att han fick den breda skadan på utsidan som han nu får gå på pencillin för.

Vad härligt att det gick bra! Hoppas att din häst blir återställd snart:)
Själv ska jag få reda på vad det är med min polle imorgon,för då åker vi in till Åby. Lycka till nu!

Vad härligt att det gick bra! Hoppas att din häst blir återställd snart:)
Själv ska jag få reda på vad det är med min polle imorgon,för då åker vi in till Åby. Lycka till nu!

Hoppas det går bra för dig me:bump: skriv gärna här och berätta!

lycka till!

Hoppas det går bra för dig me:bump: skriv gärna här och berätta!

lycka till!

Nu har vi varit på kliniken. Det enda dom hittade var en hovböld, jag är väldigt glad att det var det itället för något med benet. :D
Men ska dit på måndag igen, till hovslagaren och fixa till det ordentligt. Så nu har hans hov paketerats in ordentligt och bra:)

Jag hade lagt jodopaxomslag, varmt, så att det är skyddat.

Har råkat ut för något liknande och detta läkte fint inte ett märke efter, syntes inte ett dugg.

Inte nog med detta, han gör det IGEN:eek: nu och skär upp det som läkt ganska fint igen. Denna gången är det inte lika fint. Anser du att han skulle behöva en vet?

Verkar bara otäck typ av eltråd du har som inhängnad, såren i sig anser jag inte att man behöver ta ut Veterinär för korrekt behandling. Däremot så förvånar det mig att ingen (hitills) har nämt att du så snart svullnaderna lagt sig och såren läkt lite mer, omgående ta hästen till klinik för ultraljuds undersökning av underliggande ligament/senapparatur och dess skadors omfattning utifrån dessa (pluralis) eltråds skador.

Verkar bara otäck typ av eltråd du har som inhängnad, såren i sig anser jag inte att man behöver ta ut Veterinär för korrekt behandling. Däremot så förvånar det mig att ingen (hitills) har nämt att du så snart svullnaderna lagt sig och såren läkt lite mer, omgående ta hästen till klinik för ultraljuds undersökning av underliggande ligament/senapparatur och dess skadors omfattning utifrån dessa (pluralis) eltråds skador.

Jag har faktiskt tänkt åka me honom sen för att se så det inte hänt ngt, däremot sa vet att det va ytliga skador så inget bör skadats men man vet aldrig då det är ett dumt ställe.

Jag har eltråd i "rep" format och snurrar dom sig fast där så e det ju egentligen inte så konstigt att det blir sådana här skador. Det är ju styrka i en häst

Nu har vi varit på kliniken. Det enda dom hittade var en hovböld, jag är väldigt glad att det var det itället för något med benet. :D
Men ska dit på måndag igen, till hovslagaren och fixa till det ordentligt. Så nu har hans hov paketerats in ordentligt och bra:)

gud va sköönnt!!!:banana: ja hovbölder kan me ställa till problem men gud va skönt att det inte va värre!

gud va sköönnt!!!:banana: ja hovbölder kan me ställa till problem men gud va skönt att det inte va värre!

Jo verkligen! Nu har han blivit gipsad, ska tillbaka på måndag och jag får hoppas att han är redo att få på en specialsko nu:) Hovslagaren sa att det var en stoor hovböld. men nu är det skönt att man vet vad det var och att man behandlar det:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka