Anser DU att denna häst behöver vetvård?

Casper

Trådstartare
Jag har en åring som är vild och han busar lite väl mkt ibland. För ca 2v rullande han runt i närheten av eltråden och på ngt konstigt vänster fastnade han med en bakhov:smirk:

Då första gången såg det lite uppskuret ut, men fint efter ett par dagar med "min" behandlig och ingen veterinär.Alltså tvättning och lite mindre hage.

Han är INTE varm och INTE halt.

Inte nog med detta, han gör det IGEN:eek: nu och skär upp det som läkt ganska fint igen. Denna gången är det inte lika fint. Anser du att han skulle behöva en vet?

jag har tagit tre kort från tre vinklar. Inte jätte bra och liite "missvisande" men ni får en hum om hur det ser ut.

14650102.jpg
[/url][/IMG]

14650104.jpg
[/url][/IMG]

14650103.jpg
[/url][/IMG]

Såren i sej gör inte mig bekymrad men svullnaden/bandet som syns tydligt på bilden "framifrån"

Så vad tycker ni elle rhur ska jag få detta att bli fint?

Sv: Anser DU att denna häst behöver vetvård?

Om min häst hade sett ut så hade jag tagit ut veterinär direkt. Tycker att det ser ut att behöva sys.

Jag skulle ha rådgjort med en veterinär, men det är ju jag det.
Nu är det ju försent att sy, är ju svårt att se på bilder om det skulle ha gått också, däremot kanske den ev. behöver penecillin?

ser ut att behövas sys, kontakta vetrinär genast!

Tveksam till att det skulle ha behövts sys någongång.
Första gången kan jag säga definitivt nej! det va varken djupt eller brett eller blött,utan bara ett tunnt jack.men denna gången sprack det upp mner liksom. men det varar inte,blöder inte utan har svårt att läka. ja, pencillin kanske skulle behövas! får höra med vet i morgon.

Det tycker jag verkar klokt.

Lycka till med lillpållen!

tack:bow: lillpållen...vilddjuret skulle jag vilja säga:eek::rofl:

KL

Det ser ut som om svallkött håller på att bildas där.

Det bör fixas. Något som penicillin definitivt inte biter på.

AM

tack:bow: lillpållen...vilddjuret skulle jag vilja säga:eek::rofl:

Stackars dig och din häst! Ta ut vet. innan det blir infeterat eller något. Jag vet hur tåkigt det är med skadade hästar, min häst är halt på ett framben (kraftigt) och ett bakben , men bara lite. Han har ont i ryggen och lös i magen. ska in till klinik på fred. Hade distriktsvet ute idag

Stackars dig och din häst! Ta ut vet. innan det blir infeterat eller något. Jag vet hur tåkigt det är med skadade hästar, min häst är halt på ett framben (kraftigt) och ett bakben , men bara lite. Han har ont i ryggen och lös i magen. ska in till klinik på fred. Hade distriktsvet ute idag

oj.. hoppas din häst blir bra då!!jag håller tummarna!
mmm.. om min kunde hålla sig på marken med alla fötterna på jorden så hade det varit mkt lättare:smirk: men det är klart.. han får väl passa på INNAN man kommer upp ¨på ryggen på honom:angel:

suck, men man blir ledsen när dom hittar på saker så dom skadar sig:(

Det ser ut som det geggar lite om det, men jag kan ha fel. En penicillinkur kan ju vara på sin plats. Hästen kommer nog att få ett fint ärr. Håll rent o flugor borta så gott det går bara.

Jag hade också ringt in och rådfrågat veterinären. Jag tror det är ett svårt ställe att få stygn att hålla på så att sy hade nog inte varit aktuellt, men det kanske borde lindats in med något desinfektionsmedel (dock ej jodopax eftersom det är ett öppet sår)...
Det rådet fick jag till min häst nu när hon fått ett sår på smalbenet fram (det är visserligen lite större än din hästs sår). Vet. sa att det var knappast troligt att stygnen skulle hålla på ett sådant ställe - o i så fall hade de nog inte hållt i din hästs fall heller...
Nu har hon gått ett tag och jag tyckte att köttet började krypa ut lite (svallkött), så när vet. var ute o vaccinerade häromdan fick hon titta på det. Jag fick då Lotagen utskrivet, det är samma som tidigare Nelex, detta gör så att ev svallkött kryper tillbaka. Nu tyckte jag i och för sig att hon såg bättre ut igen innan jag fick flaskan i går, men jag duttar väl på lite ändå - flaskan kostade trots allt 202:50 :eek: så det är ju synd om den ska förfaras! :p

Snälla ta inte illa upp nu men..
Jag tror jag vet vem du är och har sett dig rida i våran paddock...
Tror att din hästs hälta och andra besvär kan bero på att du rider för hårt/oförsiktigt och hoppar för mycket.
Eller varje gång jag ser dig så gör du det.
Det är ju bra att du är inne här och läser och lär om hur man tar hand om en häst :)

Lycka till med hästen och ta det försiktigt nu!

Näst sista raden kunde du ju skippat om man inte ska ta illa upp! :angel:

svallkött kan jag absolut hålla med om! det skärs bort va?

Njaa..finns olika sätt beroende på hur det ser ut.

I ditt fall räcker det troligen med att man har på lite lotagen. Observera att man ska akta sårkanterna och bara ha mitt på.
Såret bör heller inte utsättas för en massa skit.
Ett omslag kanske med en sorbac kompress längst in. Det har ju en antiseptisk yta som fungerar bra.

Andra varianter är som du skrev, att skära bort. Alternativ är bränning men görs oftast på större ytor.

Problemet med svallkött är ju att det växer så fort och är många gånger svårt att få bukt på om man inte går på det i tid.

Skulle nog ta ut/rådfrågat veterinär för extra kontroll. Och vidare behandling.
Bättre att fråga en gång för mycket, eller hur?

AM

konstigt påhopp:crazy:
trådskaparen har ju en åring,som knappast rids eller hoppas på....om du läser första inlägget igen ser du att denna skada kommit till i hagen:smirk:

till ts hoppas du tar hjälp av vet,så du får ordning på såren.

Mvh Arabizar

Åh jag lägger näsan i blöt utan att läsa innantill:o
såg nu att det va riktat till någon annan:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka