anridning!

F

FannyHallberg

Hej!
Hur rider man an mot ett hinder?
Vad är det man ska tänka på mm?
Jag har kört en del m. bommar men vet ej hur jag ska tänka.
När jag hoppar kommer jag väldigt ofta fel på hindret, hur ska jag göra?

tacksam för svar!

Kramar:)

Sv: anridning!

Jag är inte så duktig på att förklara, men:

Ha en jämn galopp
Rid noggranna vägar
Tänka framåt, över hindrena - att inte fastna med blicken på hindret, utan att kolla "över" (hoppas att du förstår hur jag menar)

Det är vad jag brukar tänka på när jag rider an mot ett hinder :)

Jag tycker du ska ha bra galopp, och sedan bara sitta och vänta..låta hindret komma till dig, inte rida på när du närmar dig och så, utan bara vänta! Så ska du se att allt löser sig!
Så brukar alltid jag tänka iallafall! :)

Blicken bakom hindret, kolla på ngt te.x ett träd eller så, har själv har väldiga problem med min blick och det har resulterat i att hästen börjat stoppa, märken en otrolig skillnad när jag kollar på ngt annat. Om du har svårt att hitta avståndet så kan det ju vara smart o ha en galoppbom framför hindret eller ngt annat som hjälpet ryttaren att känna när det är te.x 2 galoppspång kvar.

bra galopp så går de =) MEN om du ä lite fiffig så tar du hjälp av en tränare/ridlärare han/hon behöver inte vara någon aktoriserad tränare för att vara bra, och det behöver inte vara dyrt, 100 kr brukar många ta (iaf där jag bor) se bara till att dom är duktiga på att förklara=)

Hej!
Hur rider man an mot ett hinder?
Vad är det man ska tänka på mm?
Jag har kört en del m. bommar men vet ej hur jag ska tänka.
När jag hoppar kommer jag väldigt ofta fel på hindret, hur ska jag göra?

tacksam för svar!

Kramar:)

När du rider an mot ett hinder ska du inte ha för bråttom, alltså du ska ha "is i magen" och "vänta på hindret". Dock ska du inte bli passiv, utan RIDA FRAM till hindret. Speciellt om du kommer ur en kurva, då ska du bromsa innan kurvan, och sen rida framåt ut ur kurvan så har du energi och framåtbjudning med dig till hindret.

Det är inte bra för ditt eller hästens självförtroende att alltid komma fel.
BOMMAR framför hindret är en stor hjälp. Det har jag ridit med jättemycket, för jag har haft samma problem (och har delvis, när jag inte kan bestämma mig/när jag tappar självförtroende).

Träna att först rida med bommar, sen kan du prova att bara göra ett märke där bommen har varit och försöka måtta in (utan att greja för mycket) var du och hästen ska vara. Sen går man på känsla om man måsta ta tillbaka hästen eller rida på om man kommer konsigt.
Helst ska man ju vara klar så fort man rider på linjen mot hindret, men oftast är det ju inte så lätt ;)

Det är bara att träna. Mycket självförtroende och anridningsträningar på lägre höjder, och sedan höja undan för undan ju säkrare ni blir.

Svarar till er alla!
hoppade med pållan idag och med era tipps blev det mycket bättre.!
Kom gärna med fler tips om ni har några på lager!:D

Håller med Dark_Iris ... Tycker att du ska vänta på att hindret kommer till dej så du inte sitter och letar efter avstånden helat tiden då blir det värre!!
Och agera om du ser att du kommer fel rid för ett framåtläge eller håll för ett hållarläge så du inte bara sitter och tror att det löser sig!
Sen är det viktigt att du tänker RYTMEN hela tiden så du inte rider gas, broms, gas, broms utan håller en rytm och då blir det lättare att agera utifrån den när du rider an ett hinder och tänk på att rid på små hinder te.x 50-60 cm så du känner rytmen hela tiden och du kan vänta på avstådet istället för att rida fram för att sen se " men de här går inte" och så måste man dra in ett kort sista för att inte krascha!

// Lycka till (har lite av samma problem faktiskt)

Du verkar ha koll så jag måste kidnappa tråden liten... Jag rider ju på ridskola och just nu rider jag en häst som är supersuperhet på hinder. Allt hänger på att jag ska klara av att rida med sätet, då rusar han inte enl ridläraren (jag har ju sett det oxå). Jag orkar dock inte rida honom med sätet så mycket hela tiden.
Vad bör jag göra för att underlätta för honom och mig när vi "rusar" mot hindret? Det går i bra takt när vi ex rider an mot en hinder, men när det är kanske 5-6 meter kvar då har han "laddat" så mycket att han störtrusar. Ofta hinner man lägga in 2-3 galoppsprång innan han hoppar av (man skulle säkert kunna få in 2 till i normal takt men med den farten och steget går det inte så vi hoppar av). Det är ju väldigt låga hinder. Han stannar aldrig, han trampar inte om.
Bör jag lätta i sitsen och inte sitta ner fram till hindret? Jag kan liksom inte förstå om jag ska sitta ner helt för att rida med sätet eller lätta när vi är på väg emot hindret (o ändå rida med sätet?). Ibland händer det att jag inte är beredd när han hoppar av men det händer oftast i trav.

Jag är inte rädd eller så, och jag anser att jag klarar av honom emn kanske inte till 100%. Har inte upplevt att jag tappar kontrollen helt, men kanske periodvis när han laddat och drar iväg. Han är svängbar och så. Jag vill ju lära mig och jag tycker han e sån trevlig häst :love:
Han är 16 och är, tror jag, en bra läromästare som gör rätt när man själv gör rätt.

Jag skulle göra HALT när han rusar iväg och om han är smart så rusar han inte igen och om han gör så fler gånger gör halt... eller försök "lugga" lite innan han börjar rusa iväg för dig så du fortfarande har kontroll!!

Om du inte orkar rida ordentligt med sätet - då vet du vad du ska träna på ;)

Min ponny är ganska galen när man rider mot ett hinder hon också. Hon skapar en dragkamp som gör att vi antingen hoppar 3 meter ifrån hindret eller så hoppar vi "i hindret"
Men det är mycekt lydnadsövningar vi gjort, Studs, träna på att lägga in ett extra galoppsprång på linjer, hoppa på volt, bomövningar osv.

Givetvis är det mkt svårare att snabbt uppnå resultat på en ridskolehäst, men lyssna på din ridlärare - som vet vad su ska göra för att få hästen att inte rusa.
Att på en linje l'gga in halt före och efter hindret är en mkt svår övning på heta hästar, och kan leda till ännu större spänningar och fler kilo i handen på ryttaren.... Rusar hästen även om hindren höjs en aning?
Min häst sansar sig faktiskt om man höjer några hål, då slår hon på koncentrationsknappen så att säga ;)
Även långa, härliga serier med studs och kombinationer. Man får låta hästen sköta det, och den är smart och märker snart att det inte fungerar att öka farten igenom eller rusa igenom en hel serie osv.

Be din lärare om hjälp att få träna på olika lydnadsövningar i hoppning. Träna mycket halvhalter och galoppmninskningar (utan hinder också). Rid på galoppbommar och försök hålla ordentlig disciplin.

Det är jobbigt när hästarna rusar. Ibland är det lika bra att låta dem prova och bara inse själva att det inte fungerar att ha ett så högt tempo... Men en del av dem inser aldrig att det går farligt fort, och då blir det ju som vem som helst kan räkna ut inte så himla bra =/

MYCKET ridning med skänkel och säte, och mindre hand än vad du tror är väl mitt allmänna råd. Glöm inte att även en het/pigg/stark häst kräver ridning framåt för att kunna hållas ihop. Bomövningar i kombination med hinder och lydnadsövningar i hoppning, och kanske försök att avdramatisera hoppningen lite?

Lycka till :)

Tack!
Jag vet verkligen vad jag ska träna på, men som du sa, att rida en gång i veckan på ridskola..man kan inte göra vad man vill precis.

Att lägga in halt före hindret skulle jag aldrig klara med den hästen. Isåfall får jag ställa mig upp och dra i tyglarna. Det vill jag inte :smirk: Jag lyckas iaf aldrig höja handen, det är inte min ridstil. Men jag bör nog röra lite mer på fingrarna om du förstår. Det är ju värre om jag blir stum liksom.

Vi hoppas ju väldigt lågt, kanske 50-60cm, vad jag har hört (o sett på tävling) rusar han även mot 1m hinder. Han stannar aldrig som sagt (sett det en gång men då slet ryttaren honom i munnen) och han verkar veta hur högt han behöver hoppa för det är inte stor marginal, men han river sällan också.

han lyssnar bra på sätet med halvhalter och så, jag tänkte jag skulle göra sånt, det går ju bra innan dessa magiska metrar framför hindret då han laddar så sjukt mycket (man känner det i ens egen kropp också) och sen rusar han iväg.

Ska man hoppa två hinder efetr varandra (ej kombination, vet ej hur han gör där) rusar han mot hinder 1, sen kan man få tillbaka honom lite, när han ser hinder nr 2 rusar han värre än hinder nr 1.

kanske det som är felet också? Jag "driver", har låg hand mot hindret, håller om, men han kanske liksom rinner iväg så ja borde rida mer med sätet för att han inte ska bli så lång? (Sätet kommer alltid in,så ont jag hade i min kropp efter förra gångens hopp har jag aldrig haft innan)

Hej! ha en jämn och fin galopp, kolla på hinder - kolla på mål - kolla på hinder - kolla på mål (sikta in din blick på t.ex ett träd eller liknande!! // MIckan

Så länge hidrena inte är väldigt höga - tänk att du rider ett dressyrprogram istället och bara lätta sitsen och följ med med händerna över hindret sk a det nog gå bra ;)

Jag har oxå en het som nu har blivit mycket lugnare. En sak som jag tänker på är att räta upp mig innan hindret. Det är lätt att falla framåt när hästen drar iväg, och om man då rätar upp sig lite till innan så bromsar man automatiskt hästen, och iallafall min häst har blivit mycket mer lugn och harmonisk. Lycka till!

Det är ju förståss JÄTTESVÅRT att påverka det när man rider på ridskola en gång i veckan... Det tar om inte annat typ 10 ggr så lång tid att få en rejäl förändring mot vad det gör när man kan rida hästen 7 dagar i veckan :p

Men när min ponny rusar mot hindren brukar det hjälpa att försöka sitta "tungt" i sadeln, ha mycket is i magen och vänta på hindret, och försöka att inte släppa men mjukna i handen de sista metrarna bara. Jag höjer handen i anridningen, för då sätter hon sig lite mer på rumpan istället för att bli framtung och bara dra iväg.

Du kan ju prova att travhoppa?
Då kan han få falla över i galopp typ 1 galoppsprång innan hindret, men helst bara trava. Försöka få honom att slappna av lite, och avdramatisera hoppningen som han uppenbarligen tycker är fruktansvärt spännande och kul ;)

Men att be din ridlärare om lite mer utförliga tips som hjälper dig bättre, prova lite andra övningar där hästen inte klarar av att rusa besinningslöst, ha en 3-4 galoppbommar innan hindret så att han måste koncentrera sig och inte rusa osv...

Bli INTE hård i handen på en het häst, det blir inte värre. FÖrsök istället att rida ihop hästen så att du har hästen, som MMB säger, Mellan skänle och hinder och inte mellan skänkel och hand. Du ska inte behöva ha 100 kg i handen, du ska heller inte behöva få 1 meter längre galoppsprång än normalt, speciellt inte mot ett så litet hinder om ni hoppar på runt 50-80 cm ?
Träna på, ge inte upp, prova nya metoder och be din ridlärare om hjälp.
:)

det jag tänker på när jag rider an är:
Sitta tillbaka ordentligt, när jag gör det får jag som en slags oförklarlig översikt på läget.. skumt det där...
hålla hästen rak
hålla rytmen o tempot, det gör det mycket lättare att komma rätt
hålla stilla hand
o försöka å inte falla fram för mycket :angel:

Jag skulle göra HALT när han rusar iväg och om han är smart så rusar han inte igen och om han gör så fler gånger gör halt... eller försök "lugga" lite innan han börjar rusa iväg för dig så du fortfarande har kontroll!!

Inte så bra tips, blir mer som bestraffning av hästen för att han bjuder på hindret. Om du skulle börja göra halt precis innan hindret tappar han också hela bjudningen och är det en lite osäker häst kan det få honom att bli tveksam. Lyssna på din ridlärare och gör andra övningar där du tränar på att rida i det tempo du vill.
Sit ner i sadeln och vänta till hindret kommer till dig så skall du se att du kommer rätt:D

Men ja sa inte att de va precis vid hindret :smirk: ja sa när han springer iväg... och då antarja att hon förstod att det är sista utvägen m han inte lyssnar på halvhalterna!! har gjort så på några hästar och har inte bövt göra de fler än två tre gånger i rad och hästen "väntar" istället för att rusar i från mig MEN fortfarande god bjudningen på hindret!!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka