Sv: anridning!
Om du inte orkar rida ordentligt med sätet - då vet du vad du ska träna på
Min ponny är ganska galen när man rider mot ett hinder hon också. Hon skapar en dragkamp som gör att vi antingen hoppar 3 meter ifrån hindret eller så hoppar vi "i hindret"
Men det är mycekt lydnadsövningar vi gjort, Studs, träna på att lägga in ett extra galoppsprång på linjer, hoppa på volt, bomövningar osv.
Givetvis är det mkt svårare att snabbt uppnå resultat på en ridskolehäst, men lyssna på din ridlärare - som vet vad su ska göra för att få hästen att inte rusa.
Att på en linje l'gga in halt före och efter hindret är en mkt svår övning på heta hästar, och kan leda till ännu större spänningar och fler kilo i handen på ryttaren.... Rusar hästen även om hindren höjs en aning?
Min häst sansar sig faktiskt om man höjer några hål, då slår hon på koncentrationsknappen så att säga
Även långa, härliga serier med studs och kombinationer. Man får låta hästen sköta det, och den är smart och märker snart att det inte fungerar att öka farten igenom eller rusa igenom en hel serie osv.
Be din lärare om hjälp att få träna på olika lydnadsövningar i hoppning. Träna mycket halvhalter och galoppmninskningar (utan hinder också). Rid på galoppbommar och försök hålla ordentlig disciplin.
Det är jobbigt när hästarna rusar. Ibland är det lika bra att låta dem prova och bara inse själva att det inte fungerar att ha ett så högt tempo... Men en del av dem inser aldrig att det går farligt fort, och då blir det ju som vem som helst kan räkna ut inte så himla bra =/
MYCKET ridning med skänkel och säte, och mindre hand än vad du tror är väl mitt allmänna råd. Glöm inte att även en het/pigg/stark häst kräver ridning framåt för att kunna hållas ihop. Bomövningar i kombination med hinder och lydnadsövningar i hoppning, och kanske försök att avdramatisera hoppningen lite?
Lycka till