Anpassning av loksele

malumbub

Trådstartare
Behöver lite hjälp att damma av hjärnkontoret och kontrollera om lokselen fortfarande passar hästen. :) Hon har ju vuxit massor det senaste året så det vore ju inte konstigt om selen behöver anpassas lite eller bytas ut.

(Vi tog en paus från lokselen i våras och har tagit det lugnt juli-oktober p g a skada och förgiftning och mest använt oss av tömkörningsgjorden!)

Vad säger ni? Funkar selen fortfarande? Vad behöver jag justera?
bild023_120467591.jpg

Sv: Anpassning av loksele

Däckeln verkar vara för platt och ligger på manken. Lokorna verkar inte hamna i lokstaden men det gör de kanske när hästen kommer till dragarbete eller får du kanske länga på lokremmarna. Svårt att se på bild, man måste nog känna lite.

Jag skulle testa att länga draglädret åtminstone ett hål. Och lägga en padd/underlägg under däckeln, eller stoppa om den. :)

Hur sitter lokan, sitter den hårt eller löst där den ligger nu?

Jag tycker som agtatoon.
Lokorna behöver i vilket fall komma tillbaka lite mot lokstaden. Sitter de lite för löst där de ligger på bilden (det ska med lite svårighet gå att dra handen mellan framkant på lokan och hästen, trycker ska vara jämnt) så kanske selen kommer tillbaka lite om du selar om eller när hästen drar något.
Sitter den för hårt så prova att länga båda lokremmarna något :)

Och då är det inte säkert du behöver länga draglädren när lokorna väl ligger där de ska.

Detta är vad jag hade provat i alla fall :)

selen är en artelerisele som användes till spann då behövde den inte bära tungt så länge det inte är för mycket vikt på skaklarna duger den gått .

Jag ska ta lite bilder under veckan, både stillastående och i rörelse och från lite olika vinklar.

Lokorna sitter rätt löst; det går att dra med en hand mellan dem och hästen rätt enkelt.
Hur mycket ska de röra på sig när hästen går utan något vikt i selen?

De måste ju röra sig lite fram och tillbaka med i hästens rörelser, men de ska ju inte åka omkring så att säga, då kan hästen få obehag och tryckskador.
Lokorna ska hellre sitta en liten, liten aning för hårt än för löst!
Om lokorna sitter rätt löst nu så kanske det går att sela så att du lägger lokorna längre bak redan från början, så du får lite mer motstånd när du ska spänna fast dem. Alltså att de sitter åt mer om hästens hals. Om du förstår hur jag menar :)

Du menar att med den selen är det för tungt att dra en släde?

Jag hade bara tänkt använda den under inkörningen. Dra däck, enstaka stockar och eventuellt en liten släde, om vi hinner så långt under vintern. Sen kommer hon behöva en annan sele, av flera anledningar.

det var ett fjordpar som körde plöjmäserskap vill jag minnas med sådana . dom drog kanonspann . Nog duger dom gott till det mesta kanske dom inte är lämpliga till yrkesmässig skogskörning men till det mesta duger dom gott.Jag har själv en renoverad som tyvärr inte används,pga att jag har ca 15 olika selar.Det är en tafflig däckel om man skall köra "stalpkärra " eller skitspridare som kan trycka hårt på den ibland.Kör så snön ryker slädkörning är helkul.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 098
Senast: cirkus
·
Relationer En nära vän till mig mår uselt. Hon har varit tillsammans med samma man länge som hon är gift med och har barn med. Deras förhållande...
Svar
17
· Visningar
2 183
Senast: Sharpless
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar