M

merlin_

hur högt upp tycker ni det är lämpligt att starta en Dressyr ponny som är 5 år gammal ? vet att dom bara får starta L:A som inte inneehåller öppna , sluta eller enkla byten men är värkligen 5 åringar redo för L:A klasser hur gör ni? någon som tävlar L:A på sin 5 åring ?

Sv: anpass

En femåring kan mycket väl vara redo, allt beror på utbildningen. Har man börjat i tid och vet vad man gör så är det nog inga problem.

Sv: anpass

hur högt upp tycker ni det är lämpligt att starta en Dressyr ponny som är 5 år gammal ? vet att dom bara får starta L:A som inte inneehåller öppna , sluta eller enkla byten men är värkligen 5 åringar redo för L:A klasser hur gör ni? någon som tävlar L:A på sin 5 åring ?

Håller med föregående talare. Beror dels på ponnyn (fysisk och mental utveckling, temperament, mm.) och dels på ryttaren (skicklighet, erfarenhet, unghästvana, mm.). Ser inget fel i att en 5-åring går LA om den är målmedvetet och framgångsrikt utbildad. Däremot skulle jag inte tävla lika ofta som med en äldre häst och vara väldigt noga med att känna att ponnyn är "med på noterna" hela tiden. Börjar man stöta på för mycket protester är det nog läge att sänka ambitionsnivå lite, men svårare är det att hålla igen med en ponny som inte säger ifrån. Då är det lätt att kanske köra på lite för hårt, vilket kan få tråkiga konsekvenser senare... Men i grund och botten är det gott omdöme som gäller.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar