anordna egen "distansritt"

H

horsemaniac

i byarna kring där jag bor har vi en ridförening med ca 35 betalande medlemmar och runt 40 hästar i olika åldrar och storlekar, vi har en ridbana med hinder och allt därikring. idag när jag var ute och red en långtur var det något som vi kallar vaveröloppet, ett motionslopp för såna som springer, ett lopp på antingen 5, 10 eller 25 km. jag fick en snilleblixt att jag mer än gärna skulle anordna en liten distansritt för medlemmarna i klubben, på 25 km. lagom kort/långt för någon som aldrig provat. är det tillräckligt eller ska det vara längre? det är många i klubben som aldrig provat på distansridning, men jag vet flera som skulle kunna tänka sig prova. är det någon som anordnat något liknande? jag ska höra med några i klubben om det skulle vara intressant och sedan ta beslut om jag ska göra det eller inte. tacksam för synpunkter

Sv: anordna egen "distansritt"

Jag har ridit en PP som var 26 km, alldeles lagom långt tycker jag. Tog 3 timmar att rida (red inte speciellt snabbt). Så 25 km blir nog alldeles lagom tror jag. Hästarna behöver inte vara speciellt tränade heller för att klara 25, vanlig ridkondition räcker =):bump:

Sv: anordna egen "distansritt"

horsemaniac skrev:
i byarna kring där jag bor har vi en ridförening med ca 35 betalande medlemmar och runt 40 hästar i olika åldrar och storlekar, vi har en ridbana med hinder och allt därikring. idag när jag var ute och red en långtur var det något som vi kallar vaveröloppet, ett motionslopp för såna som springer, ett lopp på antingen 5, 10 eller 25 km. jag fick en snilleblixt att jag mer än gärna skulle anordna en liten distansritt för medlemmarna i klubben, på 25 km. lagom kort/långt för någon som aldrig provat. är det tillräckligt eller ska det vara längre? det är många i klubben som aldrig provat på distansridning, men jag vet flera som skulle kunna tänka sig prova. är det någon som anordnat något liknande? jag ska höra med några i klubben om det skulle vara intressant och sedan ta beslut om jag ska göra det eller inte. tacksam för synpunkter

När vi anordnar så korta ritter så brukar vi göra en slinga på kanske 13-14 km. Då kan en del bara rida en runda om de vill det och det som vill rida längre kan rida två varv. Då kan man träna som om man hade en veterinärgrind före och efter och innan de rider slingan en gång till.

Annars så har vi ofta träningsritter ihop där vi inte markerar alls, utan bara rider i grupp några mil.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka