Ännu mera transport renvering

QuickStar

Trådstartare
Nu är jag igång igen :D

Funderar på att höja taket i transporten så min tant får lite mer utrymme, någon som gjort det?
Hur gjorde ni?

Funderar även på aluminium golv för att få lasta lite mer och inte alltid ligga på gränsen..
Har kollat lite och har inte hittat någon som har en stor plåt man kan använda, eller jo 1 hittade jag, den skulle kosta ca 3000:- + moms och frakt ca 1500:-, det var lite väl mycket..
Har dock pratat med en lokal skrothandlare som får in lite udda bitar och sånna med repor etc, är kunde jag få köpa för 20:-/kg vilket innebär att golvet inte blir alls särskilt dyrt MEN vågar man lägga in ett golv som är i flera delar? Tanken är i så fall att jag ska svetsa på ytterligare några balkar under och se till att alla skarvar ligger på en balk. Vad tror ni om det?
Kanske ska man satsa på ett rejält trägolv istället?
Hur tjocka är alu-golvet i de nya transporterna?
Behöver man lägga en träskiva mellan alu-golvet och gummimattorna eller räcker det med bara mattorna ovanpå?

Ventilationen då? Idag finns 3 hål (ca 1 cm i diameter) i taket, en liten ventil framtill ca 10*20cm samt att har man den övre luckan stängd strömmar luft in mellan luckan och taket.

Jag har aldrig kört häst i den med övre luckan stängd för jag har tyckt att det är för lite ventilation, så nu när jag ändå renoverar tänkte jag sätta i ordentligt med ventilation så jag kan ha luckan stängd med gott samvete.

Hur ska jag placera dem för att det ska ge bäst effekt utan att dra på hästen?

Mitt släp har 2 små (14cm) ventilationer på sidan av släpet samt att vi ska sätta in en på dörren fram. När jag har råd ska vi sätta in en taklucka, dels för ventilationen och dels för att få in lite mer ljus. Skönt att kunna stänga övre luckan när man åker i regn och på stora motorvägar.
Upplever inte att det drar på mina hästar då ventilationen sitter på sidan. De har dessutom en ½ kåpa mot vinden.
Lycka till, brukar följa din renovering med stor intresse. :D

Det går nog bra att ha ett golv i flera delar, du kan ju skruva fast bitarna i balkarna för säkerhets skull. (Eller, bästa, svetsa ihop dem - om du kan svetsa aluminium förstås, det är inte så lätt) Men de extra balkarna du svetsar dit, hur mycket väger de? Räkna på vikten där, det är inte säkert att det blir så mycket lättare än med trägolv...

Smart det har jag inte tänkt på... klart att balkarna väger också :idea:

Svetsa aluminium kan våran mekaniker på jobbet gör så det är ju en lösning.

Svetsa ihop golvet och sedan skruva det i balkarna, vad tror ni om det?
Kanske tom inte behövs extra balkar om man väljer en aningens tjockare alu-golv?

Ventilationen är det klurigaste på hela bygget..
Inte nog med att det inte ska dra på hästen, det måste vara tillräkligt med luftflöde så de kan andas med :eek:
Nå ja, funderar på att sätta två större ventiler framtill strax under taket och sedan ändra insläppet i taket så det blir en ordentlig ventil istället för 3 pyttesmå hål..

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 217
Senast: Angel
·
Utrustning Har en hästtransport som inte gick igenom besiktningen pga golvet. Börja bli dåligt på ena kanten. Vad jag dock inte visste då va att...
Svar
4
· Visningar
7 227
Senast: jemeni
·
Utrustning Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem. Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi...
Svar
14
· Visningar
1 362
Senast: spinxx
·
  • Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka