ännu mer från mig ...

B

blohme

Har provat en sadel på Wendela idag.
En Frank Baines Reflex. med vid bom.

Jag är inte alls bra på sadlar, men kände iaf att den inte klämde någonstans, och enligt mitt tycke så var den lite för bred, men hon har inga muskler just nu pga längre vila.

Jag lägger in några bilder så kan ni få ge ert tycke :D

Bild på ryggen

Med sadel, fastspänd

forts . nästa inlägg

Sv: ännu mer från mig ...

3 fingrar (tjocka manfingrar ;))

med fårskinn fastspänd

Kommentera fritt :D

Jag tycker inte att den ser för bred ut när den bara är fastspänd, men har du möjlighet att rida i den så att du märker hur den hamnar när du har ridit ett tag? den ska ju inte hamna närmre hästen är ca 2 fingrar, lite mindre kanske...

Däremot tycker jag att den ser lite för svängd ut, men testa att rida med ett vitt schabrak under och se om det blir något punkttryck.

Lycka till!

Diana

Jag har inte möjlighet att rida i den just nu, hästen är påväg o bli frisk (hoppas hoppas!!) , har varit dålig ett tag.
men sadeln finns utanför byn, så har jag tur så finns den kvar när jag kan börja rida :D

Jag tror inte den där sadeln är för svängd, snarare tvärt om. Hästen har sin tyngdpunkt långt fram, FB har en svag böjning hela vägen. Det borde bli för rakt just över hästens mittpunkt.

Sadeln blir dessutom försmal med fårskinn så skulle inte använda det.

Jag skulle prova Prestige, i första hand en Hippos.

Okej, jag har provat en Prestige Golden Star, men den passa inte.
Har planerat att prova fler modeller av Prestige så får väl plocka hem några sånna ;)

Den klämde där jag ritat svart . (ungefär ;))
inte så långt ner på strecket, utan hälften av den och lite högre upp .

Japp ;)
fast hela sadeln såg fel ut på henne ;) svårt att förklara, men det känndes inte bra ...

men ska ringa till hon med alla sadlar, så får hon komma ut ;)

Jag tycker sadeln ser ut att hamna lite i bakvikt, dvs din tyngdpunkt hamnar vid streck nr 2 nedan och den borde ligga vid streck nr 1.

FB.jpg

okej, men vad kan det bero på då?
det kan inte va för smal ? den känns bred iaf .
kan de bero på att den är för rak ? som fjordtokan sa eller ?

Senast ändrad av en moderator:

Den kan vara något för smal och det kan vara kombinerat med att den är för rak.

ja, ngt för smal iaf. Men allt detta är mer eller mindre spekulationer tills du ridit i den och sett hur den ligger an. Och inte att förakta; vad din HÄST tycker om den! Om hästen rör sig bra, hoppar och rör sig fritt i alla 3 gångarterna så kan man "förlåta" att den kanske är ngt lite för smal.

Jag har blivit väldigt mycket mera liberal i mitt sadeltänkande än när jag som nybliven mycketintresseradsjälvutnämndsadelexpert(!) började förstå vad en illa anpassad och framförallt för smal sadel gjorde med både häst och ryttare. Nu för tiden är inte allt svart eller vitt utan en sadel som kanske inte ser ut att ligga 100 optimalt från marken kan fungera kanon bra för just det ekipaget.

Så jag tycker du ska vänta med din sadelprovning tills hästen är frisk och du får lov att sitta på. Men denna sadel är väl värd att prova då iaf!

jo, igentligen har jag lagt sadelletandet lite åt sidan, men denna dök upp "hos grannen" så tänkte att det var lika bra att prova. :)
får förhoppningsvis börja rida henne snart.

men om den skulle vara lite för smal nu så måste den absolut bli för smal när hon fått muskler ?

Såklart det är så men jag vet också vad en sadel som ligger illa kan göra ÄVEN om hästen tycker om den till en början.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Träning Eftersom jag håller på att byta sadel på hästen så sitter man ju timme in och timme ut och analyserar olika sadlar, bomvidder, vinklar...
Svar
5
· Visningar
1 255
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 110
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar