windloop
Trådstartare
Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att flytta min häst från min familjegård till ett stall som ligger närmare jobb och där jag bor. Men jag börjar tveka i mitt beslut och behöver lite input utifrån.
Jag har häst för att jag vill träna och tävla och med detta i åtanke hur hade ni valt mellan:
"familjestallet"
+ stora hagar (100X200m mot större) med hästens stoflock som den levt tillammans med i 9 år.
+ stor box; lungt stall
+ hästarna tas hand om alla ifamiljen som jag litar på och dessutom kan hjälpa mig rida. (när jag jobbar så har jag möjlighet att åka till detta stall 4 dagar/veckan).
- inga ridmöjligheter nu på vintern (allt är IS och ridbanan stenhård)
- tar en halvdag att ta sig till ridhus för att rida ToR
- 40 min enkel resväg stall- där jag bor
"inakoderingsstallet"
+ 2 min till stallet från där jag bor och jobbar
+ ridhus och fina ridvägar som vinterundethålls"
- Sämre box
- 20x20hage där hästen får gå själv
- olika personer som släpper in och ut
I övrigt så är det samma rutiner kring hagtid och fodergiva i båda stallen. Så kort och gott i familjestallet trivs hästen men jag kan inte träna som jag vill. och i nya stallet vet jag inte hur hästen kommer reagera men jag har bättre förutsättning för träning. Skulle ni prova flytta hästen?
Jag har häst för att jag vill träna och tävla och med detta i åtanke hur hade ni valt mellan:
"familjestallet"
+ stora hagar (100X200m mot större) med hästens stoflock som den levt tillammans med i 9 år.
+ stor box; lungt stall
+ hästarna tas hand om alla ifamiljen som jag litar på och dessutom kan hjälpa mig rida. (när jag jobbar så har jag möjlighet att åka till detta stall 4 dagar/veckan).
- inga ridmöjligheter nu på vintern (allt är IS och ridbanan stenhård)
- tar en halvdag att ta sig till ridhus för att rida ToR
- 40 min enkel resväg stall- där jag bor
"inakoderingsstallet"
+ 2 min till stallet från där jag bor och jobbar
+ ridhus och fina ridvägar som vinterundethålls"
- Sämre box
- 20x20hage där hästen får gå själv
- olika personer som släpper in och ut
I övrigt så är det samma rutiner kring hagtid och fodergiva i båda stallen. Så kort och gott i familjestallet trivs hästen men jag kan inte träna som jag vill. och i nya stallet vet jag inte hur hästen kommer reagera men jag har bättre förutsättning för träning. Skulle ni prova flytta hästen?