Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

ako

Trådstartare
Jag och sambon har börjat prata lite mer seriöst om att skaffa hund. Det är inget som kommer att ske i morgon, men eventuellt framöver, och så klart funderar man på ras etc.

Jag har inte haft egen hund tidigare, däremot hästar och katter i hela mitt liv, så stor djurvana har jag, även om jag inte har så mkt ren hundvana. Pojkvännen har haft hund när han var liten, och även jagat en del med en hund som inte var hans egen, så han har väl något mer vana.

Vi bor på landet och har hästarna hemma. I familjen ingår även 5 st katter, som är mest inne (de får gå ut, men är ganska lata och dessutom är de mellan 11 o 17 år gamla). Inom några år planerar vi att skaffa barn.

Jag är lärare, och kommer oftast hem skapligt på dagarna, och sambon jobbar hemifrån två dagar i veckan. Som vuxen vill vi dock att hunden ska kunna vara ensam hemma (med kissarna som sällskap) i sådär 6 timmar någon gång i veckan.

En vovve hos oss skulle få vara med ute i stallet och ute på gården varje dag, samt följa med på ridturer (när den är vuxen och lydig nog för det) ungefär tre gånger i veckan. Den kommer självklart att få gå på valpkurs, och även tränas i sök och användas i jakt, men endast måttligt, då sambon visserligen jagar, men inte varje helg hela säsongen, utan kanske snarare sådär 10 tillfällen per säsong.

Vi vill ha en glad, trevlig hund i mellanstorlek (runt 50 cm mkh), en trevlig "gårds- och familjehund" som mår bra av den ovan beskrivna aktiviteten, samt såklart även promenader och lek. Den ras vi har fastnat lite extra för är engelsk springer spaniel (inte den rena jaktvarianten, utam "mittemellansorten", dual purpose). Vad tror ni om det? Andra tips och idéer?

Tack för hjälp!
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

När jag läste inlägget tänkte jag genast på JaktSpringern.
DP-springer exsisterar nog knappast, men många kallar den "vanliga" Springern så.

Vilken typ av jakt håller sambon på med?