Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

ako

Trådstartare
Jag och sambon har börjat prata lite mer seriöst om att skaffa hund. Det är inget som kommer att ske i morgon, men eventuellt framöver, och så klart funderar man på ras etc.

Jag har inte haft egen hund tidigare, däremot hästar och katter i hela mitt liv, så stor djurvana har jag, även om jag inte har så mkt ren hundvana. Pojkvännen har haft hund när han var liten, och även jagat en del med en hund som inte var hans egen, så han har väl något mer vana.

Vi bor på landet och har hästarna hemma. I familjen ingår även 5 st katter, som är mest inne (de får gå ut, men är ganska lata och dessutom är de mellan 11 o 17 år gamla). Inom några år planerar vi att skaffa barn.

Jag är lärare, och kommer oftast hem skapligt på dagarna, och sambon jobbar hemifrån två dagar i veckan. Som vuxen vill vi dock att hunden ska kunna vara ensam hemma (med kissarna som sällskap) i sådär 6 timmar någon gång i veckan.

En vovve hos oss skulle få vara med ute i stallet och ute på gården varje dag, samt följa med på ridturer (när den är vuxen och lydig nog för det) ungefär tre gånger i veckan. Den kommer självklart att få gå på valpkurs, och även tränas i sök och användas i jakt, men endast måttligt, då sambon visserligen jagar, men inte varje helg hela säsongen, utan kanske snarare sådär 10 tillfällen per säsong.

Vi vill ha en glad, trevlig hund i mellanstorlek (runt 50 cm mkh), en trevlig "gårds- och familjehund" som mår bra av den ovan beskrivna aktiviteten, samt såklart även promenader och lek. Den ras vi har fastnat lite extra för är engelsk springer spaniel (inte den rena jaktvarianten, utam "mittemellansorten", dual purpose). Vad tror ni om det? Andra tips och idéer?

Tack för hjälp!
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

När jag läste inlägget tänkte jag genast på JaktSpringern.
DP-springer exsisterar nog knappast, men många kallar den "vanliga" Springern så.

Vilken typ av jakt håller sambon på med?
Är det en apportör han vill ha med ut i skogen, så tycker jag ni ska satsa på Retriever i stället.
De är mer följsamma och bryr sig minimalt om levande vilt (ex på ridturen), utan arbetar först efter skott.
Vill han däremot ha en klövvilt-kamrat är jaktspringern den som är lämpligast om det bara handlar om ca 10 ggr/säsong.
(Annars finns det ju andra raser för just klövvilt, men de kräver oftast att få jaga mer.)

Lycka till!
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Tack för svar!!

Vad är det eg för skillnad på jaktspringer och "vanlig" springer? Vilken är vanligast? När man tittar in på kennlarnas hemsidor så talar de inte om vilken variant de föder upp, iaf inte de jag har kikat på. En ren jaktspringer, kräver inte den att få jaga mer än 10 ggr /säsong den också? Hur går det att jaga med en "vanlig" springer?

Vad det gäller jakt är det i första hand klövvilt han jagar. Det händer dock att de skjuter fågel också, och någon gång hare, men som sagt i första hand rådjur och älg.
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Det jag främst upplever hos Dual-hundarna (jag har två "Dual-Labradorer") är att de har samma fina arbetslust, men inte alls samma samarbetsförmåga. Detta gör att hundarna är tungjobbade och lätt går ur handen. De kräver en mycket fast uppfostran.

Får man en hund som är lättare att uppfostra så brister de i arbetslust istället. Främst i apporteringsintresset. Det finns så klart de som är precis lagom mittemellan också. Men de är inte så vanliga...

Med jaktvarianten så får du en hund som är mer avlad för samarbete, om de skulle kräva mer aktivering vet jag inte. Men jag skulle inte tro det. De flesta har en helt annan nervfasthest och klarar passivitet mycket bättre och tålmodigare.

Läs Bengt Rödseths bok Fågelhundsträning INNAN ni skaffar valp!! :D Men går ni kurs för honom så låna INTE ut hunden....
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Då är kanske en jaktspringer att föredra, trots allt. Men, som sagt, hur vet man vilka kennlar som föder upp vad? Kan ju förstås ringa och fråga när det blir aktuellt, men vore intressant att titta lite runt och jämföra.

Och VAD gör denne Bengt med vovven om den kommer i hans händer :) ?
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Men framförallt...
http://www.rasdata.nu/

Här har du svart på vitt vad uppfödaren pysslar med. Är hundarna helt omeriterade så kan man ju fundera hur mycket samarbetsvilja det är i dem. Arbetskapacitet finns det i de flesta, men frågan är vilka som vill jobba IHOP med dig!! Å det är ju bra om hundens föräldrar är prövade i det som hunden är tänkt till...

Jag tycker i allmänhet inte att man ska låna ut hundar till instruktörer och jag vet att han kan be om att få låna hunden. Jag vill inte att någon annan korrigerar min hund på något sätt, jag tycker att det är totalt galet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Ja det kan jag ju hålla med om. Trodde först att han pysslade med något väldigt spektakulärt ;)
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

puttar upp... Fick ju en hel del bra svar, men vill gärna höra mer. I de andra "vilken ras-trådarna" har det ju varit en herrans diskussion.

Har läst lite mer om springern (köpte en springerbok häromdagen), och tror fortfarande att den är ett bra alternativ. Vad tror ni om cockern? Lite liten kanske, men hur lik/olik är den annars springern i temperamentet? Hur är den att jaga med?

När man läser vissa trådar här låter det dock som om i princip alla hundar utom möjligtvis de minsta små chihuahuaerna behöver 4-5 timmars "aktiv" aktivering (promenader, träning, lek, jakt etc) per dag, och så kan det väl ändå inte vara? Jag känner en hel del folk med hundar, som aktiverar hunden med promenad etc runt en timme om dagen SAMT såklart umgås med den inomhus och i stallet ytterligare många timmar. Dessa hundar verkar må jättefint, men när man läsre en del trådar här känns det ju som om man borde både sälja hästarna OCH säga upp sig från jobbet för att kunna vara en bra hundägare...?
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

precis så uppfattar jag också attityden hos många ,läs inte alla, här inne.. himla synd tycker jag då det kan avskräcka många från att skaffa hund överhuvudtaget under sitt liv.. :crazy: många som säkert skulle kunna ge ett fint hem åt en hund.

finns lite ras tips inne på "hund till ungt par" tråden....
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Jo, vi verkar ju vara i ungefär samma situation och leta lite efter samma sak, förutom att vi vill kunna jaga lite med vår vovve oxå. Har precis läst din tråd och även skrivit ett inlägg i den.
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Jo.. läste just ditt inlägg i "stallhund" och du uttryckte så bra :bow: precis vad jag själv setat och irriterat mig på ett tag härinne på hund..
tydligen ska inte vanliga "svensonns" ha hund.. :crazy:
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Känner mig rätt träffad här inne eftersom det enbart är mig AKO skriver om i din tråd.

Vad exakt LadyLusifer är det som jag skrivit som irriterat dig så mycket?
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Tack, tack! Och lycka till med hundplanerna!
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Jag menar inte dig eller dina inlägg spesifikt utan menar bara att hon uttryckte så bra att det verkar råda ett sätt att se ner på oss "vanliga" som inte tränar flera timmar om dagen eller jagar eller ja du förstår vad jag menar.. det är det jag tycker är synd.. många av oss "vanliga" känner oss "ovärdiga" att ha hundöverhuvudtaget...
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Fasen , jag som verkligen inte har tid att sitta här på buke ...

Men jag måste få svara igen.

Jag är inte träningsnörd som tränar flera timmar per dag med mina hundar, men jag köper heller inte en ras som kräver en aktivering som jag inte kan uppfylla.

Jag går kurser för att det är kul och nyttigt, som spår, lydnad m.f

Vissa dagara får mina hundar enbart långa promenader med lydnadsträning inlagt .

Men min viktigaste punkt är att ingen hund mår särskilt bra av att endas gå på promenader och sedan sova bort resten av dagen.

Alla hundar behöver använda sina skallar och tänka till.

Kan man eller vill inte ge sin hund den extra tid så blir jag tveksam
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Jag håller fullt med dig om att man måste ta det ansvar det innebär att ha ett djur vilket det än må vara. Hundar kräver aktivitet och motion, hästar likaså, fast på annat sätt och kaniner vill ha kel, mat, hopputrymme och ren bostad.

Om du läser mitt ursprungsinlägg tror jag också att du ser att en eventuell hund hemma hos oss skulle få både variation, motion och hjärngympa.

Yxan nergrävd :)?


Och, du behöver inte känna dig extra träffad, du skriver ju bara vad du tycker! Helt OK!
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Fortfarande ingen som har något annat alt än springer? Som sagt, vad tycker ni om cocker? Visserligen är vi väldigt inne på springer, p g a trevlig och glad och bra jakthund men ändå inte den allra "jaktigaste", men det vore kul att få höra fler alternativ.

Tack, tack
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Vet helt ärligt inte om det är lönt att ge dig tips då du och jag missförstår varandra ..

Men jag sväljer det och ger dig några tips om Cocker.

Eftersom jag själv lever tätt in på denna ras kan jag inte annat en att rekomendera den till dina ändamål.

Mycket tuffare än vad utseendet visar och klarar av häpnadsväckande saker.

Den Cockern jag är bekant med lever tillsammans med en draghund uppe i Årefjäll, där hjälper den till att dra ( älskar det ) under vintern samt hänger med på lite jakt under rätta säsongen.

Han älskar att fara med på tur uppe på fjället, det enda som han behöver hjälp med är färden ned för fjället då hans korta ben inte hinner med ( då åker han bak i ryggsäcken )

Han har varit allt annat är gulligull att uppfostra , tuff och självsäker som bara attan.

Han är en riktigt fena på att spåra och det bevisar han om och om igen.

Ett tag tänkte jag ta över honom för han verkligen har tagit fasta i mitt hjärta..

Kan tillägga att denna cocker är avlad på jaktmeriter
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 046
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 874
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 941
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp