Ännu en vikttråd...

N

nalle

Varmblod är väl inte kända för att vara en viktbärande ras men jag vill ändå höra med er. Kan ett varmblod på 165-170cm, kraftigt byggd, som är mkt riden och har muskler och kondition bära en lång (178cm) ryttare på ca 100 kg?? det handlar om 4-5 skogsturer/vecka och ryttaren är rutinerad.
Någon som har erfarenhet?

Sv: Ännu en vikttråd...

Ja och nej!

Det är omöjligt att säga utan att ha sett hästen live tycker jag!
En ras och en mankhöjd är inte avgörande, ett varmblod med samma mankhöjd kanske är jättekänslig medans en annan är mer robust och stadig.

Prova och känn efter hur hästen reagerar!

Hmm... Du säger att hästen är mkt riden så då har den ju byggt upp muskler för det. Varmblod är ju ofta känsligare eftersom de ofta är svaga iryggen och inte byggda för ridning. 100 kg låter lite mycket men jag kan inte uttala mig eftersom jag inte vet hur hästen ser ut.

Som sagt beror det ju på hur hästen är byggd.
Jag har en liten rackare på ca.1.48, som aldrig haft dålig rygg.
(Han har väldigt kort rygg)

Han bär lätt min mamma som väger ca. 70kg.
Hon rider ju iofs bara 1-2 dagar i veckan. Men helt utan besvär!

Det låter inte omöjligt att just denna hästen skulle kunna klara av en såpass tung ryttare. Prova försiktigt!

Pssst *viskar*: varmblod är inte en ras. Jag misstänker att du menar varmblodig travare.
Annars finns det många andra varmblodiga raser som kan vara viktbärande.

Immer

jag red mitt varmblod när ja nsätan vägde så mycke....
lika lång me å hon var 156...

vi hopptränade 1 gång i veckan å red i paddock 2-4 pass till resten i skogen...stor MAX en gång i veckan... annars blev hon super het...

Ska svara dig rakt upp och ner rakt ut helt ärligt utan krusiduller.

Jag är överviktig, har alltid ridit varmblod, inte stött på ett ända varmblod som inte kunat bära mig och dessutom har hästen inte fått vare sig ont i ryggen eller annat.

Varmblod är viktbärande, men människan påstår annat.

Jag skullle dock aldrig rida ponny då jag är för stor i både längd och vikt.

Men att en normal häst utan skavanker inte skulle vara viktbärande är ju löjligt, nästan patetiskt.

Jag tillhör oxå de som väger för mycket. (90+ ) jag rider både mitt varmblod, bruks nordisarna och mitt kbl travare och de bär mig utan problem. Och hästarna brukar tala om man är för tung, det visar det klart och tydligt. Många gånger påverkas ofta hästarna av hur man rider, bättre med en ryttare med god balans och som är följsam än en som sitter och vinglar i sadeln det störs iallafall mina hästar av.
Mitt största nordsvenska sto på 1,65 cm, ca väger 850 kg och är välutbildad inom ridningen samt i god kondition klarar t ex inte av en ryttare som inte sitter i balans, då försöker hon göra sig av med den som rider. Hon är jätte-känslig på hur man sitter och använder vikter och skänklar.

Jag rider mitt fullbod på 1.56 och är 170 lång och är kanske inte världens smalaste.. Och han bär upp mig.. Så jag tror nog inte det kommer bli några problem !

Ska svara dig rakt upp och ner rakt ut helt ärligt utan krusiduller.

Jag är överviktig, har alltid ridit varmblod, inte stött på ett ända varmblod som inte kunat bära mig och dessutom har hästen inte fått vare sig ont i ryggen eller annat.

Varmblod är viktbärande, men människan påstår annat.

Jag skullle dock aldrig rida ponny då jag är för stor i både längd och vikt.

Men att en normal häst utan skavanker inte skulle vara viktbärande är ju löjligt, nästan patetiskt.
:bow::bow::bow::bow:

Fast alla travare är verkligen inte viktbärande (antar att du menar travare när du skriver varmblod?).
Skulle du kunna rida en liten tanig travare på 150-155?
En sådan kan vara mindre viktbärande än en krallig ponny på 145.
Det går inte att säga att alla stora hästar kan bära tung vikt...
Det är mkt som spelar in.

Sen beror det självklart på HUR man rider också.
Rider man hästen så att den bär rätt och använder rätt muskler kan man väga lite mer än om man inte rider hästen i en bra form.

Hej väger ochså för mycket glöm ej sadeln som skall fördela bra armesadel passar ofta bra den är i och för sig hård men med övervikt kommer ofta mjuk rumpa (har provat med handklapp som kan följas av örfil)

En frisk varmblodstravare i den storleken, med en passande sadel och rätt muskler, bör inte ha några som helst problem med varken den vikten eller längden, så länge ryttaren är balanserad och följsam. Medryttarpållen, som är 1.68 och av den grövre typen, bar mig helt utan problem när jag vägde runt 110.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Marje
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Vet att det har funnits en vikttråd men kan verkligen inte hitta den nu? Iaf. Söker nu efter halvfodervärd/medryttare som kan ta lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 671
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar