Ännu en tråd ang sele till mini ponny

Sv: Ännu en tråd ang sele till mini ponny

Kul att det fungerade för dig. Har själv haft en globus och den tyckte jag var väldigt oduglig. Har sett väldigt många andra globusvagnar som sett förjävliga ut också.

Kommer troligtvis få göra lite små ändringar pga han är så liten ändå. Så kan lika gärna förstärka vagnen, funderar på att byta ut däcken till lite kraftigare!

IDAG kommer rockarden! Men nu måste jag veta, vad är det som behöver göras för att den ska passa? Något med svängelsn och skacklarna? Vad bör förstärkas? Gärna med BILDER! Kommer ta med rockard, sele och ponny med till körkunnig person (kört både enbet, 2-spann och 4- spann i VM?) Där kommer även min pappa finnas på plats med stora släggan;) Skämt åsido så kommer vi hjälpas åt för att rockarden ska ha bästa passformen! Men behöver veta vad som skall åtgärdas.

Selen har inte kommit så ingen premiär ännu.

Ursäkta att jag lånar tråden lite, hoppas få något bra svar här :)

Jo det stod lite om Pfiff sele standard. Var kan man köpa den? jag har fått erbjudande om att köpa en sådan och skulle vilja läsa lite om den först och gärna veta nypris. Jag ska ha en i ponnystorlek.

Ursäkta att jag lånar tråden lite, hoppas få något bra svar här :)

Jo det stod lite om Pfiff sele standard. Var kan man köpa den? jag har fått erbjudande om att köpa en sådan och skulle vilja läsa lite om den först och gärna veta nypris. Jag ska ha en i ponnystorlek.

CF hästshop har selen!

KL

Äntligen fått selen men jag tror den är för liten:( Svanskappan på ytterst. Remmen över manken ner till bröstan ytterst. Bakselen ytterst. Gjorden gick inte ens få runt, fattades 1 cm, dock stelt läder så ev ändras det + ngt överhull på Bamse. Bröstan kändes för kort. Det enda jag tycker var perfekt är huvudlaget och bukremmen. Känns så där kul när man väntat på en sele i 4 veckor, å sen passar den inte.

Hur hade ni gjort? Ponnyn har nu tjock vinterpäls och även hyfsat rund mage. Dvs han är inte i topp kondis. Skulle ni skickat tillbaka selen och chansat på att minishettis passar? Denna är i miniminishettis.

Bild kommer när jag slutat jobba och är hemma!

Storlekarna skiljer följande:

Miniminishetland: Bröstans längd: 80 cm, bröstomfång: ca 100-115 cm, draglinor: 139 cm

Minishetland: Bröstans längd: 84 cm, bröstomfång: ca 120-130 cm, draglinor: 150 cm

Jag hade skickat tillbaka den, den andra storleken borde ju passa. Visst han har tjock päls och är i något överhull, men vad är det som säger att han inte är i överhull även i sommar :p

Jag vill också köpa ny sele till min ponny och hon är precis mellan shetlands och ponnystorlek så det känns lite riskabelt att beställa utan att prova först men det är väl den vägen man får gå :) huvudsaken att det går att skicka tillbaka om det inte passar.

såg bilden på facebook jag hade nog behållt selen men köpt en större brösta till. Mini-shettis tror jag blir för stor för din lilla.

såg bilden på facebook jag hade nog behållt selen men köpt en större brösta till. Mini-shettis tror jag blir för stor för din lilla.

Ja iaf i bröstmåttet:/ Behöver en brösta som är ca 10 cm längre på varje sida känns det som. Å då funkar inte 1 strl större bara. För den är bara 4 cm längre:crazy:

398056_10150436356486353_700541352_8820105_1761534317_n_181002440.jpg

Detta är en Piff standard. Och letar alltså efter en helt annan sele där bröstan är längre än 80. Denna bröstan är 80 cm.

Den är för liten. Bröstan är för liten. Bakselen är också i minsta laget. Jag hade bytt till storleken större.

Den är för liten. Bröstan är för liten. Bakselen är också i minsta laget. Jag hade bytt till storleken större.

Jag är fock tveksam till batt det hjälper med 1 strl större i bröstan:( Den är ju bara 4 cm längre, dvs 2 cm på varje sida. Jag hade nog velat ha 10 cm längre minst.

Men storleken större borde väl räcka? :crazy:
Min mini var 80-82 cm i mankhöjd och hans Pfiff standard i storlek mini satt perfekt.

Men storleken större borde väl räcka? :crazy:
Min mini var 80-82 cm i mankhöjd och hans Pfiff standard i storlek mini satt perfekt.

Jo men om man tittar på bilderna så kommer den inte göra det om man jämför måtten:/ bröstan är som sagt bara 4 cm längre enligt mått tabellen:/ Å enligt vad jag kan se behöver han en brösta som är 10 cm längre på varje sida. Eller ser jag så fel?

Har bra kontakt med säljaren och hon har fått bild på honom med selen. Ska bara mäta bröstomfånget på honom morgon. Är orolig att bröstomfånget blri på tok för stort:/

Men vad trist, när du väntat så..nu tycker jag verkligen synd om dig :(

Jag hade dock bytt till stlk mini, för denna sele ser onekligen ut att vara i minsta laget överallt. Om du sedan ändå behöver en större brösta, så är det ju enkelt att byta ut bara den delen om resten passar.

Men vad trist, när du väntat så..nu tycker jag verkligen synd om dig :(

Jag hade dock bytt till stlk mini, för denna sele ser onekligen ut att vara i minsta laget överallt. Om du sedan ändå behöver en större brösta, så är det ju enkelt att byta ut bara den delen om resten passar.

Ja satan trist:( 4 v för ingenting! Jo större behövs. Men hade inte velat lägga mer än max 2000kr för allt:( Så ny brösta känns inte kul då den kostar lika mycket som en hel sele. BLÄ för det här!!!

Upp med hakan, det här skall ordna sig skall du se!

Börja med att byta selen till en större storlek och ta det därifrån sedan. Det kan mkt väl hända att den passar perfekt även om det på papperet ser ut som om siffrorna inte har en chans att gå ihop :)
Jag har storlek mini till min minsta och hon är större än din kille, visserligen inte samma märke på selen som du har, men bröstan är 85cm och det stämmer ju rätt bra med de siffror du har fått.

Upp med hakan, det här skall ordna sig skall du se!

Börja med att byta selen till en större storlek och ta det därifrån sedan. Det kan mkt väl hända att den passar perfekt även om det på papperet ser ut som om siffrorna inte har en chans att gå ihop :)
Jag har storlek mini till min minsta och hon är större än din kille, visserligen inte samma märke på selen som du har, men bröstan är 85cm och det stämmer ju rätt bra med de siffror du har fått.

Ja just nu känns det krasst, ponny och vagn står redo och jag har bokat tid för inpassning och första körlektion för tävlingskörare (Danmarks vinnare i enbet, 2-bet och 4-bet, även VM) Skulle åkt den 28 dec till dem. Inte en chans selen hinner komma tills dess! :cool:

Liknande trådar

Körning Hej! Har varit och kikat på en liten B-ponny att ha till lite lättare körning på hobbynivå. Ponnyn är körd sen tidigare, men med en...
Svar
1
· Visningar
1 235
Senast: Presto
·
Körning Hej! Jag har köpt mig en inkörd 2 åring (körd 1-2 ggr i veckan av förra ägaren för att underhålla körningen hos honom). Han är ganska...
Svar
13
· Visningar
2 713
Senast: AmyPond
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka