Ännu en tråd ang sele till mini ponny

Sv: Ännu en tråd ang sele till mini ponny

Det är f.ö samma sele som jag tipsade om tidigare i tråden ;) Washap har den (och mycket annat :))

Pfiffs saker är helt okej :) Köper hellre Pfiff än tex Börjes eller Hööks.

Perfekt! Vad har du för strl på din minis? Min var ju lite mindre än jag hade väntat mig:) Fick med ett 95 täcke som han drunknar i hehe.

Och rockarden. Tror du den kommer passa eller är han för liten?:crazy:

Och vart kan man köpa den? Ska ev till börjes nästa helg, men de har inga för så små eller?

Min mini var ca 80 cm och kunde utan problem ha saker i storlek minishettis, bland annat då Pfiffs standardsele. 75 i täcke :D
Vilken rockard har du planer på att köpa?
Börjes har inget för miniatyrhästar.

Jag tror att Globusen har störst chans att passa en häst på 70 cm. Det kommer dock att vara för brett mellan skaklarna, så detta måste du lösa. Om du har möjlighet så värm upp dem och böj dem inåt. Sedan finns det risk att vagnen lutar framåtnedåt eftersom han är så kort i rocken. Så du måste ha skakelöglorna så högt det går. Skaklarna får absolut inte vara längre ner än vågrätt.

Gå in till din lokala ridsportbutik och fråga om de är återförsäljare av Globus. Be dem beställa hem vagnen. Inte svårare än så :)

Jag tror att Globusen har störst chans att passa en häst på 70 cm. Det kommer dock att vara för brett mellan skaklarna, så detta måste du lösa. Om du har möjlighet så värm upp dem och böj dem inåt. Sedan finns det risk att vagnen lutar framåtnedåt eftersom han är så kort i rocken. Så du måste ha skakelöglorna så högt det går. Skaklarna får absolut inte vara längre ner än vågrätt.

Gå in till din lokala ridsportbutik och fråga om de är återförsäljare av Globus. Be dem beställa hem vagnen. Inte svårare än så :)

Japp, globusen jag funderade på. Nu har jag ingen ridsportsbutik här:/ Är 6 mil till närmsta tyvärr! Är vagnen monterad vid leverans eller gör man det själv?

Har du 75 i täcke på din 80 cm så är nog det vad jag måste ha till min också;)

Ang selen så blir det mini.mini strl till min eller har du mycket kvar på din sele?

Du monterar ihop den själv. Har för mig att det finns/fanns butiker som sålde den över nätet. Du får googla :)

Shires har så små täcken :)

Nu minns jag inte om där var hål kvar tyvärr, men jag råder dig till miniminishettis utan tvekan.

Du monterar ihop den själv. Har för mig att det finns/fanns butiker som sålde den över nätet. Du får googla :)

Shires har så små täcken :)

Nu minns jag inte om där var hål kvar tyvärr, men jag råder dig till miniminishettis utan tvekan.

Nog för att jag haft en liten innan men han kunde iaf ha 85 i täcken och shettis i grimma/träns hehe.

Ska mäta herren idag! Pälsen ska bort, så bäst att inhandla lite täcken snarast. Har lite varmare i mitt stall än där han kom ifrån :)

Din lilla ser ganska kort ut så han kanske till och med kan ha 65 i täcken. Mina shettisar 80 & 83 höga har båda 75 i täcken (valacken drunknar dock i 75 på sommaren :p. Hingsten som är 83 skulle fått ha minishettis storlek i den selen (117 cm runt magen, så selen hade varit för stor) Medan valacken fått ha miniminishettis (111 cm runt magen). Amerikanaren är för smal för minimini, men din lilla är ju mer utav shettis typ så han kanske kan ha minimini :)

Din lilla ser ganska kort ut så han kanske till och med kan ha 65 i täcken. Mina shettisar 80 & 83 höga har båda 75 i täcken (valacken drunknar dock i 75 på sommaren :p. Hingsten som är 83 skulle fått ha minishettis storlek i den selen (117 cm runt magen, så selen hade varit för stor) Medan valacken fått ha miniminishettis (111 cm runt magen). Amerikanaren är för smal för minimini, men din lilla är ju mer utav shettis typ så han kanske kan ha minimini :)

Glömde mäta honom idag så får göra det i morgon;) Hoppas 75 duger, så svårt att få tag på täcken annars tycker jag! Jo han är ju inte mini-mini för att vara en miniatyr, men liten ändå;)

Åter till körning! Har beställt hem sele Pfiff!

Nu till rockarden, det skiljer ju en del i pris men rockarden som järboruder säljer. Är den ok? eller funkar globusen lika bra? Andra rockarder i samma prisklass?

Jag hade tagit Globusen om jag inte haft så mycket att röra mig med ekonomiskt. Visst, skaklarna är inte de kraftigaste, men han är en liten plutt så han gör ingen större skada :D Jag hade skenturer med min mini och hade inga problem med Globusens hållbarhet.

Jag hade tagit Globusen om jag inte haft så mycket att röra mig med ekonomiskt. Visst, skaklarna är inte de kraftigaste, men han är en liten plutt så han gör ingen större skada :D Jag hade skenturer med min mini och hade inga problem med Globusens hållbarhet.

Kanon då klickar jag hem den;) 15% rabatt oxå så det blev ju nästan tusenlappen billigare;)

Woho sele och rockard på väg till mig!! Men nu återstår ju det lilla problemet hur jag tar reda på om han är inkörd;) Har tänkt åka med sele och vagn första gången till kunnig person. Men, kan jag testa något hemma? tömkörning? Iof är ju nästan alla hästar tömkörda!

Det går säkert super :D Du måste lägga upp bilder på han med det sen :)

Jag hade absolut inte tagit globusen. Men kör du väldigt sällan så duger den väl. :p

Jag körde med min 4 dagar i veckan i flera år och den fungerade utmärkt till det :)

Kul att det fungerade för dig. Har själv haft en globus och den tyckte jag var väldigt oduglig. Har sett väldigt många andra globusvagnar som sett förjävliga ut också.

Liknande trådar

Körning Hej! Har varit och kikat på en liten B-ponny att ha till lite lättare körning på hobbynivå. Ponnyn är körd sen tidigare, men med en...
Svar
1
· Visningar
1 238
Senast: Presto
·
Körning Hej! Jag har köpt mig en inkörd 2 åring (körd 1-2 ggr i veckan av förra ägaren för att underhålla körningen hos honom). Han är ganska...
Svar
13
· Visningar
2 720
Senast: AmyPond
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka