Ännu en saltfråga

Tigertofflan

Trådstartare
Har suttit o tittat lite på vad hästen egentligen får i sig (Det är inte min häst, så jag har inte brytt mig om att lägga mig i fodret, efterosm jag ändå inte kan så mycket..).
Behovet av salt är, vad jag har läst till mig här på buke, 20 gram per dag. Pålle har (bland annat) fått ½ liter grund, vilket då skulle innebära att han får i sig fyra(!) gram per dag. För inte är det väl någon salt i varken blandkross eller lusernpellets?
Han har saltsten, men han slickar aldrig på den.
Så till frågan. Vad händer om hästen för i sig för lite salt? Bör vi ge extra salt i tex. betforen?
Han får vitlök, men där är väl inte salt iblandat där?

/Vetgirig Tigertoffla som en dag ska kunna allt som man behöver veta om allting!

Sv: Ännu en saltfråga

Ja, får han bara i sig så lite lite salt som du vet om, så bör du kanske överväga ett salttillskott, som du sa exempelvis i betforen.
Eclipse Biofarmab har ett bra tillskott som heter Rehalyt Basic.

Sen beror det ju på hur mycket hästen svettas också. Är det en häst som går på sommarbete och rids lite lätt behöver den inte lika mycket salt som tävlingshästen som rids ordentligt flera dagar i veckan och tävlas på helgen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 252
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag behöver ett foder att blanda salt med till min häst. Han kommer äta en liten mängd, 1-3 dl, och främsta syftet är att blanda salt...
2
Svar
20
· Visningar
2 236
Foder & Strö Det finns flera trådar om salt men det jag undrar är om hästar själva är bra på att "reglera" sitt intag av salt, så att de får i sig...
Svar
3
· Visningar
1 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka