ännu en sadel tråd :D

Buck

Trådstartare
hade tidigare en tråd där kära buke fick mig att byta sadel :D bästa som hänt mig i ridningen då hästen gick super mycket bättre och fick ordning på sina muskler.

men sen så musklade hon sig ur lånesadeln (olympic allround wide), köpte då en hoppsadel (jacson santa cruz), som låg kast bara 2 veckor efter köpet (hästen var inne i en banta bort fettet + bygga ordentliga muskler period), hade kvar den ändå trots att den glappade lite bak ibland (såg tydligt att den skulle ligga bra med mer musklar bara). sen så låg den super ett tag och nu så har jag fått ta en fusk fårskinns padd under då hästen fått jämna och fina muskler men sadeln är lite för vid nu. det var helt enkelt bara konstigt med sadel som låg bra vissa dagar och andra dagar sämre :(.

och nu så ska jag försöka hitta en sadel igen :grin:. frågar då buke om sadel tips ^_^.

så, vilka sadlar (hopp och dressyr alt allround mot dressyr) kan passa denna ryggen?
32761208.jpg

32761207.jpg
32764990.jpg

Sv: ännu en sadel tråd :D

Du får nog ta bilder där hästen inte står och betar om någon ska kunna hjälpa dig. Alltså, upp med huvudet :-)

jag försökte det, men det var antingen en bild men en ätande häst eller en närbild på hästens mule. väldigt närgångna hästar den dan, fick bara närbilder på ansikte med hästar som vill ha godis, ät bilder 2 sek innan dom inser att dom blir fotade och rusar mot en för godis eller fina rump bilder på hästar som i insett att jag inte har ngt godis.

ska ta mer bilder idag innan jag rider.

bättre? bilder på ryggen.
32773303.jpg

32773318.jpg

32773314.jpg

mycket tacksam för svar!!!!

Åk till en sadelutprovare, det är mycket lättare!
Rent spontant skulle jag säga att din häst är rätt lik min fast lite bredare.
På min passar just nu en Stübben Edelweiss och har även provat Prestige men den passade inte mig.

ja men dom sadel utprovare jag pratat med har inte velat prova ut begagnade sadlar :( har inte råd med en ny sadel då jag redan har 3 sadlar som inte passar och som jag inte får sålt + renoverar en hästtransport så jag kan komma iväg till tränare och tävlingar innan tävlings terminen är slut :(.
hade räknat med att den senaste sadeln fortfarande skulle passa.

Men prova ut nya sadlar, skriv upp märke, storlek och modell. Sen är det bara att leta på den begagnade marknaden :idea:

Ingen sadelutprovare kan ju tvinga dig att köpa en ny sadel av denne.

det har du rätt i, men har man otur så är det en nyare modell som passar hästen :p.
ska ringa och be dom komma ut.

men vill fortfarande ha fler sadel tips ^_^

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård