Ännu en rasvalstråd

TeamLundVer

Trådstartare
Bästa vännens mamma ska skaffa hund nu i år eftersom hon går i pension och eftersom jag blev tillfrågad om vilken ras som kunde passa och det enda jag kom på var vilka raser som absolut inte passar :angel: så vänder jag mig till er andra. :D

En mindre hund (tänk foxterrier i storlek eller ngt större men inte alltför mycket) som är nöjd med en 5km promenad om dagen. Tycka om att mysa i soffan och allmänt vara med. Rasen måste vara lugn och snäll då hon själv är lite rädd för stora och stökiga hundar efter att ha blivit biten som barn. Den får inte vara alltför på om ni förstår vad jag menar. Barnvänlig då hon ofta passar barnbarnen (små). Raser av modell chihuaha och liknande är inte intressant då "det inte är ngn hund". ;)

Männskan som ska ha hunden är av god vigör och är ofta ute i naturen. Hon bor för tillfället i hus men kommer att flytta till lägenhet i samband med pensionen. Känner jag henne rätt så är det en lägenhet i markplan med mindre uteplats som hon är ute efter. För tillfälet har hon drygt 2000kvm trädgård plus en hel skog att ta hand om så hon mår nog inte bra av att sitta inne och kuckilura.

Dvärgschnauzer?
Rejäl liten hund. Sund ras. Fäller inte. Orkar mycket men kräver inte massor. Men lite vill de allt ha som alla hundar men betydligt "mildare" än terriers och robustare än många andra småhundsraser.

Vad sägs om någon vinthund? De är ju väldigt milda till sättet och gillar att hålla igång fysiskt.
Kräver inte de lite för mycket motion då? Hon lär ju inte bli yngre, att hon är vid god vigör nu innebär inte att hon är det om ett par år :(

Glömde att det helst ska vara en hund som inte fäller eftersom hon kommer ta med den till min kompis som är måttligt allergisk.

Jag slår som valigt ett slag för Bichon Havanais. Kanske lite liten i storlek men helt klart en hund som passar in på vad damen ifråga söker.

Bästa vännens mamma ska skaffa hund nu i år eftersom hon går i pension och eftersom jag blev tillfrågad om vilken ras som kunde passa och det enda jag kom på var vilka raser som absolut inte passar :angel: så vänder jag mig till er andra. :D

En mindre hund (tänk foxterrier i storlek eller ngt större men inte alltför mycket) som är nöjd med en 5km promenad om dagen. Tycka om att mysa i soffan och allmänt vara med. Rasen måste vara lugn och snäll då hon själv är lite rädd för stora och stökiga hundar efter att ha blivit biten som barn. Den får inte vara alltför på om ni förstår vad jag menar. Barnvänlig då hon ofta passar barnbarnen (små). Raser av modell chihuaha och liknande är inte intressant då "det inte är ngn hund". ;)

Männskan som ska ha hunden är av god vigör och är ofta ute i naturen. Hon bor för tillfället i hus men kommer att flytta till lägenhet i samband med pensionen. Känner jag henne rätt så är det en lägenhet i markplan med mindre uteplats som hon är ute efter. För tillfälet har hon drygt 2000kvm trädgård plus en hel skog att ta hand om så hon mår nog inte bra av att sitta inne och kuckilura.
J

Dessutom skulle jag föreslå en vuxen omplacering och inte en valp.

Varför en vuxen ? Människan är knappast mer än 65 år om hon ska gå i pension :)

Om hon ville vara säker på att inte få en för aktiv och krävande hund utan just en som nöjer sig med promenader, sällskap och mys :)

Kräver inte de lite för mycket motion då? Hon lär ju inte bli yngre, att hon är vid god vigör nu innebär inte att hon är det om ett par år :(

Glömde att det helst ska vara en hund som inte fäller eftersom hon kommer ta med den till min kompis som är måttligt allergisk.

Får den ca 5km promenad per dag och en del lösspring under den promenaden så lär den absolut vara nöjd och glad! Framförallt om hon skulle köpa sig en vuxen hund. Unghundarna kan vara jäkligt krävande, men när de blir "gamla och kloka" lugnar de ner sig betydligt. Sedan är det klart, de gillar att gå milslånga promenader också, men ytterst få kräver det. På "min" kennel tex så är räknar de en långpromenad som 5km. Det är vad hundarna går per dag. Nu har de visserligen många hundar, så de får ju mycket utbyte av varandra, springer lösa en del osv, men de som går ut med hundarna går inte mer än 5km och när de hade som mest hundar fick inte alla hundar någon långpromenad varje dag heller.

Sedan är det absolut inte säkert att en allergiker tål en hund bättre för att den inte fäller! Det är också värt att tänka på att valpar oftast är mer allergiframkallande än hundar med vuxenpäls. Dessutom är det individuellt hur allergiker reagerar. En person som var hundvakt åt mina hundar förut klarade tex av min första tik utan problem, hennes dotter? Det gick inte. Inte alls. Samma ras, samma päls, samma foder... Är vännen lite allergisk kanske det går bra att begränsa hundens område vid besök där, se till att den tex bara är i hall + kök eller något där det är lättstädat också?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter många hundlösa år är nu med "hemmaman" och då ska det såklart bli hund igen, men vilken ras? Hunden i våra hjärtan är och...
2
Svar
35
· Visningar
4 416
Senast: HeleneK
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 667
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar