Sv: Ännu en ny sadel...
Diabolical_Kitten skrev:
Vad är SI leden? Märker man såna saker stillastående (t.ex. om man tar ut en ET) eller märks det bara under arbete?
Vad fick dig att upptäcka att du var sned? (vad gjorde tränaren?)
Jag är inte helt haj på det här med leder (när jag inte har mina böcker och anteckningar
) men den sitter i länden.
ET/kiropraktor/massör kan hitta det, dvs det märks i stillastående eftersom musklerna kring problemet är spända och "låsta".
På Owe märktes det under arbete att han puttade över mig till höger. Han tog i mer med vänster sidas bakben för att han ville ha mig på höger sida, bära mig där.
Jag har alltid tagit för givet att jag inte är symmetrisk.
När jag började fundera lite över det här med ridning och analysera mig själv (under ridning och annars i vardagen, hur jag går/står osv) så kom jag väl mer eller mindre på var och hur jag var sned.
Det kom jag alltså på själv, men när jag sedan åkte iväg till en tränare över jullovet så visade hon mig mer tydligt hur/var/när osv.
Detta genom diverse övningar till häst där jag skulle forma hästens kropp med min egen, då märks det ju sablarns tydliget vad man själv har problem med, var man är kortare i sin muskulatur och var man inte är det. Vilken sida man sitter mer på osv.
Gud vad dålig jag är på att förklara.