Ännu en inridningstråd!

P

Pozerka

Vad tycker ni om att jag, 1,70 lång, 57 kg, ev. ska rida in ett russ(stor B-ponny) ?
Är det heeelt tokigt? :confused:

Det blir ju inte ut å flänga i skogen 4 timmar per dag precis, utan just det här hänga o dingla nån minut i veckan, och hoppa upp så småningom o rida korta, korta turer i ridhus!

Sedan låter jag en mindre tjej ta över, när hästen anses vara "barnduglig o inte en fara för allmänheten" :)

Väldigt tacksam för svar! :bump:

Sv: Ännu en inridningstråd!

Tycker du är både i längsta och tyngsta laget för att rida in en så pass liten ponny.

Jag har fått hjälpa till med ett maxat welshsto men hon var inriden o skulle bara tränas då och då . satt inte ner på henne o red korta stunder. Är lika lång o 2 kg tyngre än dej.

Så jag skulle rekomendera dig att hitta nån annan som kan sitta på henne tills hon är starkare o orkar bära en tyngre ryttare.

Vi får väl verkligen hoppas att INGEN flänger runt i skogen 4 timmar/dag - oavsett längd eller material av häst :angel:

skämt åsido: tycker det beror på hur ponnyn och du är byggda. Om du blir för lång/oproportionerlig kan det påverka ponnyns förmåga att balansera upp sig, och det är synnerligen olämpligt på en så grön häst - ännu mer olämpligt än på en utbildad, musklad häst.

om det inte är obalanserat så är det väl ok. har du en bild?

Precis som Mackan säger så beror det både på hur du och hästen är byggda. Jag är i ungefär samma storlek som dig och red i våras in vårt russ som antagligen är liten c-ponny. Då har jag långa ben och kort överkropp, hästen har en ganska kort rygg och vär hyfsat välbyggd i sig själv. Det har inte varit några problem som helst för honom att bära mig och inte alls känts obalanserat.

tack kära ni för alla svar!

Jag anser väl att jag är relativt välbalanserad, och att "kilorna sitter på rätt ställen" :)

Och dessutom har ponnyn kort rygg, o är välmusklad i sej. (Har körts i ca. 1,5 år, regelbundet.)
Så hon har ju kondis o har enligt uppgift klättrat mkt i backar, det lär ju ge en del ryggmuskler, har jag hört ryktesvägen :smirk:

:D

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama