Ännu en fråga om fång...

Sv: Ännu en fråga om fång...

Har nu blandat "buttan" i betfor men efter allt jag läst började jag fundera på om det inte är bra pga melassen? Vad kan jag blanda den i annars som inte gör någon skada? Vad kan man ge för magen under tiden hon äter medicin?

Du kan nog fortsätta att blanda buttan i betfor, men innan du gör det häll den blötlagda betforen i durkslag och skölj av den. I stort sett allt snabbt socker försvinner då (melassen) och kvar har du nyttiga betfibrer!

Sv: Ännu en fråga om fång...

Det är jättebra att ni veterinärstudenter får en bra "fångutbildning" nuförtiden. Finns hopp för framtiden! Speciellt då man läser trådarna här om konstiga råd och behandlingar...Det är synd att inte alla kliniker i Sverige är så uppdaterade som i Uppsala och Strömsholm eller ens försöker att bli.

Än så länge har vi inte haft jättemycket om fång ska jag inte påstå, men jag är inte halvvägs gången än heller och det kommer absolut bli mer. Men jag hör till den storten som är galet intresserad just av hovarna och självklart också om dess sjukdomar. Så alla arbeten och fördjupningsuppgifter man har fått ägna sig åt har för min del blivit just av fång. Men jag hoppas lära mig veta mycket mera än jag vet idag! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 774
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 969
Hästvård Hästen har fått rehabiliteringsschema av veterinär med upptrappning varannan vecka (skrittpromenader). Just nu går hon i stor platt hage...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: tolksele
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka