Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag fodrar min gammling med särskilda fångpellets, vetekli, betfor utan vattnet och lusernhack. om din häst gillar lusern så är det jättebra att ge, bra för hullet och fortfarande grovfoder. men välj pellets, så slipper du melassen.
KL
Kom på en sak till ang fång...hur gör man om hästen som ev har fång inte är den typiska, överviktiga fånghästen utan en som har svårt att hålla hullet .
Se tidigare svar.. Dessutom så hjälper det ju inte hästen att man åker till en klinik och röntgar, det är inget som botar fången. Transporter kan vara nog jobbigt i sig för en fånghäst. Man tjänar också ekonomiskt på att inte röntga.
"En sjukdom fortätter vara ett mysterium sålänge man ser det som ett individuellt problem" är ett känt tankesätt inom veterinärvärlden.Och självklart får man hoppas att veterinären är någorlunda kunnig men tyvärr tycker jag det inträffar lite väl mycket "gissningar" ibland vilket t ex för en vän till mig i slutänden innebar onödigt lidande för hennes ponny.
Precis.. kan yttra sig på många olika sätt. Min häst hade misstänkt fång, men vad var felet? Jo, efter flera klinikvistelser kom de fram till att ett ligament innuti hoven hade lyckats bli skadat. Detta förklarade ju inte hennes för övrigt "något över normalt vätskefyllda hovleder i samtliga ben", men alla individer är olika och denna "vätskefylldhet" var ju något som var normalt i hennes fall. Återigen, man kan luras ganska bra!Fång är en mycket svår sjukdom och jag tycker att bara alla dessa vittnesmål här på Buke visar hur olika symtomen kan vara..
Ja, det är ju det jag menar. Transporten är definitivt ett stort själ att inte skicka iväg hästen och röntga den.Ang. transport till klinik så får man självklart bedöma det från fall till fall men hur som helst brukar man väl i så fall göra det när det mest akuta smärtstadiet klingat över och det smärtstillande har börjat verka.
Hur menar du att man tjänar ekonomiskt på att inte röntga?
Men det där med ekonomin i att röntga eller inte - tja när jag tänker efter så skulle det varit allra bäst för ekonomin att inte ha häst alls!
Men om min häst hade fått fångsymtom och veterinären svarat så där lite svävande
och mot det jag på olika sätt lärt mig om fång så hade jag definitivt åkt iväg och röntgat.
KL
Kom på en sak till ang fång...hur gör man om hästen som ev har fång inte är den typiska, överviktiga fånghästen utan en som har svårt att hålla hullet
Man får ju oftast order om att ta bort allt kraftfoder, inget gräs och bara hö eller halm att äta. Gör jag det på min häst så kommer han att se ut som ett spjälstaket efter några dagar
Jag blir så trött...har klarat mina shettisar i alla år utan fång, de får full foderstat med kraftfoder, hö etc utan problem. Går i gräshagar utan problem. Så får min stora häst eländet istället!
Usch, jag hoppas, hoppas, hoppas att veterinären har fel i sin misstanke.