Ännu en fråga om fång...

Sv: Ännu en fråga om fång...

jag fodrar min gammling med särskilda fångpellets, vetekli, betfor utan vattnet och lusernhack. om din häst gillar lusern så är det jättebra att ge, bra för hullet och fortfarande grovfoder. men välj pellets, så slipper du melassen.

Han tål inte lucernhack, fick svår kolik vid utfodring med det förra året. Har skrivit en del om detta i andra trådar så jag ska inte gå in på det igen...

Han tål däremot viss del av lucern i pelletsform i a f för det ingår ju i Krafft fodret han får nu, en viss procent om än inte så stor.
De foder som är framtagna till fånghästar - klarar sig verkligen en växande, svårfödd unghäst på dessa?

Ska tillägga en sak också, detta var på bakhovarna!
När det blivit konstaterat att det var fång togs hästen bort av flera olika anledningar så jag kan inte ge svar på dina frågor!
Det som kliniken rekommenderade var annars skoning med kort tvärtå och en buttakur!
Hästen hade tidigare fått en Finadynekur för att vi skulle se om det blev någon skillnad på honom när han fick Finadyne, men han travade inget bättre med Finadyne i kroppen och svansen bars på samma sätt!

jag fodrar min gammling med särskilda fångpellets, vetekli, betfor utan vattnet och lusernhack. om din häst gillar lusern så är det jättebra att ge, bra för hullet och fortfarande grovfoder. men välj pellets, så slipper du melassen.

Tänk på att det i stort sett bara är Kvarnbyfoders lucernpellets som är melassfri, de flesta andra tillverkare har melass i pelletsen!

KL
Kom på en sak till ang fång...hur gör man om hästen som ev har fång inte är den typiska, överviktiga fånghästen utan en som har svårt att hålla hullet:confused: .

Det är ju å andra sidan bra om han inte är överviktig när han har fång, bra med så lite belastning som möjligt. Men självklart ska han ju inte magra och tyna bort. Jag vet inte exakt vilka foder som är bra att ge, men betfor rekommenderas till fånghästar vet jag.
Sök i forumet på foder.. Det finns säkert många kunniga där och bergis många gamla trådar om liknande fall.
Lycka till med pållen!

*kl*

Måste bara inflika att röntgen var det som kostade MINST på min numera fd fånghäst. Hade hon varit i annat skick hade jag dessutom väntat tills hon var helt smärtfri utan butta innan vi åkte men det var inte aktuellt iom dräktigheten och det var tur att vi åkte ändå.

Tack för svaret! Han får redan betfor sedan förra året, på vet rek efter svår kolik, vågar inte sluta med betfor eftersom jag är rädd att magen ska packa ihop på honom, så det är ju tur att det även rek för fångdrabbade hästar.

Nu går jag kanske händelserna i förväg här men hur är det egentligen med de olika smärtstillande preparaten; vilka brukar de skriva ut till fånghästar? Vad är skillnaden på t ex Metacam, Finadyne och Fenylbutazon? Och vilket är mest skonsamt för magen?

En ev boxvila funderar jag också mycket på - det kan innebära katastrof för oss eftersom han normalt inte klarar att ens stå inne en dag utan att få, i of sig lätta men dock, kolikkänningar. Den typ av kolik han fick förra året höll på att kosta honom livet så jag tar inte lätt på det precis. Hur förklarar man det för en veterinär att vi antagligen inte kommer att ha ngn häst att behandla om det krävs total stillhet för att häva en ev fångattack:( KAN man behandla fång utan boxvila ö h t?

Absolut.. det där beror ju på från fall till fall.. Men i alternativ röntgen eller inte röntgen är det alltid billigare med inte röntgen..

Du kan läsa om de olika preparaten på fass.se för djurläkemedel.
JAg har itne alla mediciner i huvudet, men det stämmer att många är problem för magen. Fenadyne och Fenylbutazon är väldigt likvärdiga så om jag minns rätt. Åtminstone Fenylbutazon ger ganska elaka skador på levern på sikt och av den anledningen skulle vi aldrig komma på tanken att använda något liknande till människor. Men vi lever ju längre än hästarna, så det är av den anledningen. Dock har ju fenylbutazon faktiskt varit förbjuden på marknaden ett tag.. Men den kom ju tillbaka..

PRata med din vet. om hästens mag-problem.. Det är mycket viktigt att du gör. Den kommer förmodligen behöva mycket grofoder så tarmmotoriken får hållas igång.

En sådan häst får man väl "tänja" lite på reglerna till. Fritt med grovfoder (men det hade vi också) och så korta promenader flera gånger om dagen. Det är iaf vad jag tror att jag skulle få höra. Håller det så håller det och om det inte gör det så har man iaf försökt.

Ja, nu har jag hittat o läst i Fassen och butta blir det inte i a f, Finadyne verkar mest troligt att det blir.

Läste i hans papper från behandling vid kolikanfall förra året och då gav man Finadyne så det vet jag att han tål. Det gäller ju bara fram till må morgon när han ska in på kliniken, därefter så får vi se vad de kommer fram till.

Vill bara försöka ge honom lite lindring över helgen:(

Jo, det förstår jag. Och det borde du göra. Du känner din häst bäst, och jag tror också butta är elakare. HAr han fått finadyne förut så tål han ju förmodligen det också.
Lycka till så mycket!

Se tidigare svar.. Dessutom så hjälper det ju inte hästen att man åker till en klinik och röntgar, det är inget som botar fången. Transporter kan vara nog jobbigt i sig för en fånghäst. Man tjänar också ekonomiskt på att inte röntga.

Nej givetvis botar det inte fången och jag vet också att det inte syns något på röntgen om det inte inträffat rotation.

Och självklart får man hoppas att veterinären är någorlunda kunnig men tyvärr tycker jag det inträffar lite väl mycket "gissningar" ibland vilket t ex för en vän till mig i slutänden innebar onödigt lidande för hennes ponny.

Fång är en mycket svår sjukdom och jag tycker att bara alla dessa vittnesmål här på Buke visar hur olika symtomen kan vara.

Ang. transport till klinik så får man självklart bedöma det från fall till fall men hur som helst brukar man väl i så fall göra det när det mest akuta smärtstadiet klingat över och det smärtstillande har börjat verka.

Då ska man ha en veterinär som min - dvs de har röntgen med sig ut! :bump:

Hur menar du att man tjänar ekonomiskt på att inte röntga?

Och självklart får man hoppas att veterinären är någorlunda kunnig men tyvärr tycker jag det inträffar lite väl mycket "gissningar" ibland vilket t ex för en vän till mig i slutänden innebar onödigt lidande för hennes ponny.
"En sjukdom fortätter vara ett mysterium sålänge man ser det som ett individuellt problem" är ett känt tankesätt inom veterinärvärlden.
Jag vet att det känns jobbigt ibland att en veterinär inte kan sätta "fingret" på vad det är, jag har själv varit i den situationen. Allt (i stort sätt) grundar sig på tidigare erfarenheter när en veterinär gör sin bedömning av ett sjukt djur. Det inkluderar ju även sannolikheter att just denna häst som är si och så gammal, har blivit exponerad för det och det...
Det är extra svårt för en distriktare att vara helt säker. Han har inte möjligheter att ta prover och få provsvar omedelbums, han kan inte röntga, sällan ultraljuda och såna saker.
Om man skulle utreda exakt ALLA möjliga orsaker till en problem skulle vet.klinikerna drunkna i patienter. Det skulle bli oerhört kostsamt och vi skulle nog kunna räkna med att flerdubbla de redan nu dyra försäkringar.
Alla veterinärer ska efterträda så lite lidande för hästen som möjligt, och att snabbt ställa en diagnos gör ju att hsäten tillfrisknar snabbare eftersom den då får bästa möjliga behandling. Men som sagt kan det ibland vara svårt att ställa en diagos, och då blir det som du säger, man "testar".

Fång är en mycket svår sjukdom och jag tycker att bara alla dessa vittnesmål här på Buke visar hur olika symtomen kan vara..
Precis.. kan yttra sig på många olika sätt. Min häst hade misstänkt fång, men vad var felet? Jo, efter flera klinikvistelser kom de fram till att ett ligament innuti hoven hade lyckats bli skadat. Detta förklarade ju inte hennes för övrigt "något över normalt vätskefyllda hovleder i samtliga ben", men alla individer är olika och denna "vätskefylldhet" var ju något som var normalt i hennes fall. Återigen, man kan luras ganska bra!

Ang. transport till klinik så får man självklart bedöma det från fall till fall men hur som helst brukar man väl i så fall göra det när det mest akuta smärtstadiet klingat över och det smärtstillande har börjat verka.
Hur menar du att man tjänar ekonomiskt på att inte röntga?
Ja, det är ju det jag menar. Transporten är definitivt ett stort själ att inte skicka iväg hästen och röntga den.
Ja, en röntgen är ju inte gratis.. den kostar.. kanske itne för dig om du nu har hästen försäkrad.. Eller visst, transporten dit och hem får du ju bekosta, men annars är det ju försäkringbolagen som betalar röntgen... Men vem finansierar försäkringsbolagen? Jo, det gör ju du och alla andra som har sina hästar försäkrade...

så är det tydligen inte eftersom jag ger ett annat märke och det innehåller 100% lusern, inget annat. så är nog inte bara kvarnbyfoder som har melassfri.

alla nsaid är farliga för magen tyvärr. så beroende på hur ont hästen har ska man vara försiktig med att ge det. har hästen bara lite ont, men kan röra sig och äter och ser nöjd ut så skulle jag inte ge något eftersom det kan förvärra tillståndet i magen. men ibland har man ju inget val!!

fånghästar brukar svara bäst på butta, en större dos pr dag. metacam som nr två.

din häst kanske kan stå i en liten sjukhage istället för box?

Hmmm i grund och botten har vi nog samma tankar du och jag.

Men det där med ekonomin i att röntga eller inte - tja när jag tänker efter så skulle det varit allra bäst för ekonomin att inte ha häst alls! :D

Hästar kostar och en del kostar sjukt mycket tyvärr. Själv har jag haft tur (knack, knack ta i trä) men alla har inte samma tur.

Ja jag har hästen försäkrad för även om jag har en skaplig ekonomi så är den inte tillräckligt god för att jag skulle våga vara utan.

Men jag är inte på det viset att jag åker till veterinären för minsta lilla bagatell utan jag försöker bedöma allvaret i det och hästens allmäntillstånd innan jag kastar mig iväg hals över huvud. :)

Men om min häst hade fått fångsymtom och veterinären svarat så där lite svävande och mot det jag på olika sätt lärt mig om fång så hade jag definitivt åkt iväg och röntgat.

Jag har alldeles för många dåliga erfarenheter i livet av s.k kunnigt yrkesfolk (inte bara veterinärer) som slarvar, gör felbedömningar, inte är tillräckligt uppdaterade etc för att till 100 % blint lita på deras diagnos eller slutsats.

Så om jag får en sån där "magkänsla" om att det inte står rätt till så agerar jag själv. :)

Oj.. tror inte det där vad riktat mot mig va?
mig veterligen har inte jag någon fånghäst ;)

Men det där med ekonomin i att röntga eller inte - tja när jag tänker efter så skulle det varit allra bäst för ekonomin att inte ha häst alls! :D

Klart att det är bäst för ekonomin att inte ha häst. Det är bättre för ekonomin att bara äta nudlar också. Gäller ju att skillja på saker som är onödiga och inte. Att röntga kan ju vara samma sak som att kasta pengar i sjön, vilket jag verkligen hoppas att du inte tycker det är att hålla din häst.

Men om min häst hade fått fångsymtom och veterinären svarat så där lite svävande

Hur lätt är det att inte svara svävande då? Det är väl bättre att tala om för hästägaren att jag KAN ha fel, än att ge ägaren helt fel diagnos på hästen och den får helt fel behandling. Ställer man en diagnos direkt så stänger man ju liksom andra möjliga portar vilket inte alls är bra.
Det finns veterinärer som inte gillar att vara flytande. Jag har varit med om en som var helt säker på att en ponny hade brutit benet, när det i själva verket rörde sig om ett ormbett! Det var inte min ponny, och den var itne försäkrad och ägaren had eju inte gjort någon vidare utredning på det där. Men han ringde mig och bad mig kolla på den och jag rekommenderade direkt att han skulle ta ut en annan veterinär (jag praktiserade hos en då så vi åkte ut dit gemensamt). Denna vetta kunde inte med säkerhet ställa en diagnos, men han tyckte inte att det var ett uppenbart fall av fraktur i hovregionen, utan han misstänkte ju lymfangit, av någon anledning... Bara ett exempel hur fel det kan bli om en veterinär är "för säker" på sig själv!

och mot det jag på olika sätt lärt mig om fång så hade jag definitivt åkt iväg och röntgat.

Men vad hjälper det att röntga då? Hästen kan ju fortfarande ha fång utan att hovbenet roterat? :crazy:

Till sist, veterinärer är inga gudar, de har inte facit i hand, det har ingen! De gör sitt bästa och är mycket väl lästa på sitt område.

KL

Kom på en sak till ang fång...hur gör man om hästen som ev har fång inte är den typiska, överviktiga fånghästen utan en som har svårt att hålla hullet:confused:

Man får ju oftast order om att ta bort allt kraftfoder, inget gräs och bara hö eller halm att äta. Gör jag det på min häst så kommer han att se ut som ett spjälstaket efter några dagar:(

Jag blir så trött...har klarat mina shettisar i alla år utan fång, de får full foderstat med kraftfoder, hö etc utan problem. Går i gräshagar utan problem. Så får min stora häst eländet istället!:mad:
Usch, jag hoppas, hoppas, hoppas att veterinären har fel i sin misstanke.

vattna det hö du ger och se till att hästen får lite mer protein och fett istället, ge t ex luzern och olja i en blandning (inte mer än 2-3 dl olja per giva). ha tillgång till mkt halm, hästar äter mer både hö och halm när det har problem med magen. absolut ingen spannmål (innehåller vattenlösliga sockerarter som orsakat fången)

hoppas pållenb kryar på sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 774
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 969
Hästvård Hästen har fått rehabiliteringsschema av veterinär med upptrappning varannan vecka (skrittpromenader). Just nu går hon i stor platt hage...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: tolksele
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka