Ännu en fråga om fång...

Sv: Ännu en fråga om fång...

Tack för tipsen! Lucernet går bort p g a att han inte tål det tyvärr men resterande tips tar jag till mig:)

Vårat 13 åriga new forest sto har för första gången i sitt liv fått fång. Har inte en aning om varför...hon går i samma hage året om så hon vänjs ju automatiskt vid gräset men det kanske blev för mycket iaf. Vi har aldrig varit drabbade av det förut och vet därför inte så mycket om det. Försöker läsa oss till så mycket information som möjligt. Men har några frågor angående hennes tillfrisknande.
Förstår att det är olika från häst till häst och hur kraftigt fånganfallet är men skulle ändå vilja veta hur det sett ut för er som varit drabbade.
Vi fick diagnosen igår av veterinären...enligt honom behövde vi inte åka för att röntga. Men bör man göra det ändå? Hur länge bör de stå i boxvila? Bör de stå helt stilla eller kan man byta box tex när man mockar? Vi har inte någon hage utan gräs...När det är dags att släppa ut igen bör det vara i liten "sjukhage", korta stunder osv? Om tillfrisknandet går som det ska hur lång tid kan man räkna med att det tar innan man kan börja röra på hästen? Hur gör man med mat? Vet att man ska ta bort kraftfodret och att man gärna kan blanda ut hö med halm. Bör man ge något mer? Nu skulle hon ha fenyl butazon och jag vet inte vad jag törs blanda det i med tanke på att inte förvärra situationen.
Vill veta allt som finns att veta och är jättetacksam för svar och råd av er som varit med om det.

Mvh
Catarina

Övervikt på gammal häst är absolut inte bra (inte bra på någon häst), då de redan har sämre förmåga att bryta ner foder, däribland också sämre upptag i tunntarmen av enkla sockerarter, som då ställer till det i grovtarmen istället. Se till att hästen under en längre period tappar sin övervikt. Du ska där sadelkåpan ligger kunna känna varje enskilt revben när du har usträckt hand, revbenen ska dock inte synas. Som du säger ska allt kraftfoder bort som innehåller spannmål (stärkelse är en enkel sockerart). Byt istället ut mot luzern som innehåller mer protein och t ex olja (max 2-3 dl per giva). Blöt höet så att de enkla sockerarterna sköljs bort, ge också halm som du sa. Rör inte på henne mer än nödvändigt förrän du märker att hon själv gör det relativt obehindrat. Om hon ska gå ute i hage senare, börja med att ha en betesreducerare på henne som du sedan successivt kan minska användandet av, stödfodra istället med hö, låt henne inte vara ute hela dygnet.

Hoppas hon blir bättre!

Övervikt på gammal häst är absolut inte bra (inte bra på någon häst), då de redan har sämre förmåga att bryta ner foder, däribland också sämre upptag i tunntarmen av enkla sockerarter, som då ställer till det i grovtarmen istället. Se till att hästen under en längre period tappar sin övervikt. Du ska där sadelkåpan ligger kunna känna varje enskilt revben när du har usträckt hand, revbenen ska dock inte synas. Som du säger ska allt kraftfoder bort som innehåller spannmål (stärkelse är en enkel sockerart). Byt istället ut mot luzern som innehåller mer protein och t ex olja (max 2-3 dl per giva). Blöt höet så att de enkla sockerarterna sköljs bort, ge också halm som du sa. Rör inte på henne mer än nödvändigt förrän du märker att hon själv gör det relativt obehindrat. Om hon ska gå ute i hage senare, börja med att ha en betesreducerare på henne som du sedan successivt kan minska användandet av, stödfodra istället med hö, låt henne inte vara ute hela dygnet.

Hoppas hon blir bättre!

Jag vet att vi måste se till att hennes extrakilon försvinner...att det inte alls är bra. Tyvärr är det lättare för kilona att komma dit än att få bort. Kan jag alltså ge henne lusern och olja även nu då hon är sjuk? Oljan ger väl en del energi...med tanke på att hon bara står menar jag. Hon rörde sig faktiskt bra inne i boxen redan igår (dagen efter vi upptäckte det) men ska försöka ha henne inne de tio dagar jag blivit rekomenderad iaf, om hon inte klättrar på väggarna. Det att blöta höet av den anledningen hade jag inte hört. Funderade just på en betesreducerar när det blir dags att släppa ut igen, ska skaffa det. Hon är aldrig ute hela dygnet. Hon skulle äta "butta" i sex dagar, vad kan man ge för magen under den tiden? Om hon verkar okej efter 10 dagar (då har hon varit utan smärtstillande i fyra dagar) borde hon ju kunna gå ut i sjukhage?

Tack, det hoppas verkligen jag också!

Men OM rotationen har skett är det väldigt bra att veta om det... Och det är bra att veta hur mkt så att hovslagaren kan anpassa verkning och skoning efter det.

Ska skorna tas av eller vad är det som gäller? Hon ska egentligen skos på måndag men ska man göra något med hovarna just nu eller ska man vänta? Ska förresten beställa tid på klinik för att röntga hovarna, det känns bra att veta hur det ser ut. Hoppas på att få komma i slutet på nästa vecka för då har hon hunnit stå ett tag och visar förhoppningsvis ingen symptom.

ta av skorna och korta tån. men slå inte på nya skor, det är ingen ide att utsätta hästen för den smärtan..

Ja, det är bra att veta om ifall den har skett. Men den sker väldigt sällan DIREKT. Det tar 24 timmar på försökshästar som man provocerat fram KRAFTIGA fånganfall.
Sen som sagt, många kan känna hovbensrotation. Har lite brådis nu.. lektion börjar.. kort svar

Nej jag tycker absolut inte det är att kasta pengarna i sjön att ha häst! Uppfattade du det så? :confused:

Och nej jag tror inte veterinärer är gudar som kan ge raka svar på allting - det kan ingen veterinär, läkare etc.

Och ja! Hästen kan ha fång utan att det blivit rotation det trodde jag du förstod att jag förstår? ;) Jag kan visst tro på en veterinär som säger att det är fång men då vill jag veta om det blivit skador i hovarna eller ej.

Att jag vill röntga i fall min häst har fångsymtom beror på att jag vill utesluta rotation (eller bekräfta).

Precis som lil-sis säger kan det vara väldigt bra att veta för att t ex hovslagaren ska veta hur han/hon ska gå åt problemet.

Vi har tydligen skilda åsikter i alla fall när det gäller att röntga eller inte. Det är helt OK att ha det men jag kommer definitivt att göra mitt allra bästa för att min häst ska få en så grundlig undersökning som möjligt. :)

Kanske ett dåligt exempel :p men själv har jag en rätt så gravt utvecklad artros i min ena fotled. När problemen började sa faktiskt doktorn att det kunde röra sig om artros men givetvis röntgade jag foten för att få det bekräftat och att få veta hur gravt det var eftersom resultatet av röntgen kan inverka på hur man behandlar och förhåller sig :)

Ja röntgen behöver man inte göra på en gång. Bättre att vänta tills det går att transportera hästen utan att utsätta den för onödigt lidande (nu är vi på djurskyddsnivå).

Men att VETA hur det ser ut i hovarna kan aldrig vara en nackdel. Visst kan man påvisa rotation ändå men knappast exakt hur mycket?

Nejdå.. Jag uppfattade det inte som att du tyckte det var pengar i sjön att ha häst, självklart inte. Jag har varit i skolan hela dagen och haft väldigt bråttom med varje inlägg jag skrivit vilket gjort att jag itne brytt mig om formuleringar smileys etc :)

Jo, men som jag tidigare sagt, skadorna kommer sällan så tidigt. Vet du orsaken till att rotationen uppstår? Iaf, fysiologin bakom det talar rätt mycket för att det är svåra saker att få att hända över en natt, även om man verkligen inducerar det!

Misstänker man rotation utan att vara säkrare åt ena eller andra hållet så sker vad jag förstår alltid en röntgen? Men åter igen, det är kanske inte det man gör i det AKUTA stadiet.

Ska svara till lil-sis nedan...

Hej igen!
Jo, precis.. Men tjejen i detta fallet hade vad jag förstod det som en häst som insjuknat precis nu? Det är på det jag har svarat.

Om en häst får hovbensrotation och samtidigt har en hov går att fixa med så kan det absoluit vara idé att slänga på en röntgenplåt för att se hur långt rotartionen har gått.. Dessvärre avstannar den ju itne alltid, utan kommer ha blivit ännu värre efter en viss tid.. när man då slänger på en ny plåt (om man väljer göra det) ser man att rotationen är grövre, men man kan inte göra så mycket mer åt hoven (man har kapat allt man kan kapa). Sen är det väl olika vad som händer då. Jag har hört och sett skor med ilägg och grejjer, men det är väldigt olika hur folk gör och i Sverige tror jag inte det är vanligt. När vi kommer hit är det utanför mitt område vad jag är påläst i.

Summan av kardemumman.. Röntgen i det akuta skedet = oftast nej
När det akuta skedet är över, men hästen fortfarande inte är bra kan man ev. känna om rotationen har skett och sedan (eller innan man känner) slänga på en plåt. Antagligen beroende på vad hovslagaren önskar.

Jag har inte varit med vid så många fångfall av rotation inblandad i min studietid ännu (läser vet.med.). Men när jag jobbat på SLU:s hästklinik har Wattle själv demonstrerat på en gammal cushing-häst hur man känner rotationen. De röntgade aldrig den hästen eftersom de ansåg det onödigt. Så i detta fallet var det antingen så att hovlagaren ansåg att han inte behövda några plåtar för att kunna fixa hoven så bra som möjligt, eller så fanns det ändå inget att "ta". Detta var 1,5 år sedan och jag minns inte hur hovarna på den såg ut. Men oftast finns det ju att ta, så det borde ju varit av första anledningen här.

Det är jättebra att ni veterinärstudenter får en bra "fångutbildning" nuförtiden. Finns hopp för framtiden! Speciellt då man läser trådarna här om konstiga råd och behandlingar...Det är synd att inte alla kliniker i Sverige är så uppdaterade som i Uppsala och Strömsholm eller ens försöker att bli.

För övrigt håller jag med om att man kan känna om hästen roterat genom att b la palpera kronranden. Är det en mkt lindrig rotation är det svårt men annars går det bra att känna. Brukar också gå bra att bedöma sulans tjocklek och "utseende" om den buktar osv för att få en vägledning.

För övrigt håller jag med om att man kan känna om hästen roterat genom att b la palpera kronranden. Är det en mkt lindrig rotation är det svårt men annars går det bra att känna. Brukar också gå bra att bedöma sulans tjocklek och "utseende" om den buktar osv för att få en vägledning.

Vad menas med palpera?

Har nu blandat "buttan" i betfor men efter allt jag läst började jag fundera på om det inte är bra pga melassen? Vad kan jag blanda den i annars som inte gör någon skada? Vad kan man ge för magen under tiden hon äter medicin?

Har det någon betydelse vad man ger för halm? Alltså om det är havrehalm eller annan...

Vårat 13 åriga new forest sto har för första gången i sitt liv fått fång. Har inte en aning om varför...hon går i samma hage året om så hon vänjs ju automatiskt vid gräset men det kanske blev för mycket iaf. Vi har aldrig varit drabbade av det förut och vet därför inte så mycket om det. Försöker läsa oss till så mycket information som möjligt. Men har några frågor angående hennes tillfrisknande.
Förstår att det är olika från häst till häst och hur kraftigt fånganfallet är men skulle ändå vilja veta hur det sett ut för er som varit drabbade.
Vi fick diagnosen igår av veterinären...enligt honom behövde vi inte åka för att röntga. Men bör man göra det ändå? Hur länge bör de stå i boxvila? Bör de stå helt stilla eller kan man byta box tex när man mockar? Vi har inte någon hage utan gräs...När det är dags att släppa ut igen bör det vara i liten "sjukhage", korta stunder osv? Om tillfrisknandet går som det ska hur lång tid kan man räkna med att det tar innan man kan börja röra på hästen? Hur gör man med mat? Vet att man ska ta bort kraftfodret och att man gärna kan blanda ut hö med halm. Bör man ge något mer? Nu skulle hon ha fenyl butazon och jag vet inte vad jag törs blanda det i med tanke på att inte förvärra situationen.
Vill veta allt som finns att veta och är jättetacksam för svar och råd av er som varit med om det.

Mvh
Catarina

Stackars er!

När det gäller att gå i samma hage, så får man tänka på att nu när vintrarna blivit mildare så är det ofta stark tillväxt i gräset året om. Maj och fram till midsommar är känsliga månader då gräset är väldigt rikt på fruktsocker som i sig ger ett överskott på lösliga kolhydrater. Sedan är det likadant på sensommaren och hösten. Men som sagt, med klimatförändringarna så är det ofta stark tillväxt i gräset året om. När det gäller boxvila så rekommenderar (iaf de veterinärer jag haft kontakt med) strikt boxvila på mjukt spån eller sandunderlag. Att åka och röntga hästen i det akuta skedet är bara plågsamt för hästen och det är bättre att den behandlas för att bli smärtfri. Kontakt med en bra hovslagare är A och O. Han eller hon kan sätta på fångbeslag om det behövs. Hovslagarna är ofta mycket kunniga på fång. Överviktiga hästar löper mycket större risk att få fång, likaså en häst som en gång haft fång löper stor risk att få det igen om man inte vidtar vissa åtgärder. Vissa hästar kan aldrig gå på gräs mer, med vissa funkar det. Men, ge ej kraftfoder, var försiktig med betfor (som är rent socker), ge halm och senslaget hö som är analyserat och som innehåller en lägre halt av vattenlösliga kolhydrater än 10%. Alfalfa är lämpligt då det innehåller lite fruktsocker. När hästen går i (mager) gräshage (ej nu i fångskedet), släng ut lite halm eller hö som den kan pilla i. Detta håller koll på magen.
Blötlägger du höet lakar du ur en stor del av de vattenlösliga kolhydraterna (I ca. 10-20 min).
Låt hästarna beta mellan sen kväll och tidig morgon och avbryt betandet allra senast tidigt på eftermiddagen.
Hästen skall gå i en mager eller överbetad hage.
Låt inte hästen gå ute i hagar som utsatts för låga temperaturer och klart solljus, alltså frostiga, soliga morgnar. Detta är enl. experter en stor riskfaktor för fång.
Låt ej hästen beta på nyslagen stubb, t ex efter höskörd.
Välj foder som är baserat på fibrer och med låga halter av socker och stärkelse och överväg att använda olja som energi istället för stärkelse. Tillsätt extra E-vitamin 70 -100 milligram/100 milliliter olja. (Men var mycket försiktig vid foderbyten och låt det ta lång tid att vänja in hästen vid nytt foder.)
Ordentlig träning är positivt och minskar risken i och med att insulinnivån hålls jämn. Låt ej hästen stå om den går på bete utan rid den varje dag. Bättre att ställa den på vintern isf.

Och det har i forskning visat sig att täckning påverkar även hästens insulinnivå. 80% av hästens energibehov går åt till att hålla hästen varm. När vi täcker den stör vi den naturliga insulinproduktionen hos vissa hästar(speciellt ponnyer) och det i samband med en energirik fodring ger en instabil insulinproduktion vilket i sin tur ökar risken för fång kraftigt. Jag täcker själv mina hästar, men "bäddar" inte in dom i halskragar och jättetjocka täcken. Men man ska försöka att ta av täcket mkt tidigare än vad vi gör och när vi en gång tagit av täcket på våren, så ska det vara av även om sommaren inte är speciellt varm eller torr. Ponnyer som lätt blir överviktiga ska man inte täcka alls. (Speciellt ponnyer som är överviktiga med feta halsar och fettkudde vid svansroten. Fettansamling vid hals och svansrot är ett tecken på ökad risk att drabbas av fång.Utan täcke har de lättare att hålla vikten och tro mig, de fryser inte.)
När det gäller din häst nu:
Först ska den bli smärtfri och sedan ska den röntgas för att se att den inte fått en hovbenssänkning eller vridning. Allt detta ska du få information om från veterinären eller kliniken. En del kliniker vill att röntgen sker tidigare, men som sagt, det ska de informera dig om. När hästen kan gå timslånga promenader vid hand är det dags att sitta upp. Detta brukar ta ca 2-3 månader eller längre.
Detta är som sagt mina åsikter och erfarenheter av fångbehandling, . Hoppas att allt går bra med dig och hästen. Jag hade en fånghäst i många år och det krävs lite mer av dig som ägare, men det funkar, bara man hittar knepen. Fång är ju svårt för det kan faktiskt drabba utan förvarning och det är inte bara överviktiga hästar som drabbas, även om risken ökar kraftigt med övervikt. (Min häst fick kemiskt fång vid medicinering)

Hoppas att allt går bra med hästen och lycka till!!

Stackars er!

När det gäller att gå i samma hage, så får man tänka på att nu när vintrarna blivit mildare så är det ofta stark tillväxt i gräset året om. Maj och fram till midsommar är känsliga månader då gräset är väldigt rikt på fruktsocker som i sig ger ett överskott på lösliga kolhydrater. Sedan är det likadant på sensommaren och hösten. Men som sagt, med klimatförändringarna så är det ofta stark tillväxt i gräset året om. När det gäller boxvila så rekommenderar (iaf de veterinärer jag haft kontakt med) strikt boxvila på mjukt spån eller sandunderlag. Att åka och röntga hästen i det akuta skedet är bara plågsamt för hästen och det är bättre att den behandlas för att bli smärtfri. Kontakt med en bra hovslagare är A och O. Han eller hon kan sätta på fångbeslag om det behövs. Hovslagarna är ofta mycket kunniga på fång. Överviktiga hästar löper mycket större risk att få fång, likaså en häst som en gång haft fång löper stor risk att få det igen om man inte vidtar vissa åtgärder. Vissa hästar kan aldrig gå på gräs mer, med vissa funkar det. Men, ge ej kraftfoder, var försiktig med betfor (som är rent socker), ge halm och senslaget hö som är analyserat och som innehåller en lägre halt av vattenlösliga kolhydrater än 10%. Alfalfa är lämpligt då det innehåller lite fruktsocker. När hästen går i (mager) gräshage (ej nu i fångskedet), släng ut lite halm eller hö som den kan pilla i. Detta håller koll på magen.
Blötlägger du höet lakar du ur en stor del av de vattenlösliga kolhydraterna (I ca. 10-20 min).
Låt hästarna beta mellan sen kväll och tidig morgon och avbryt betandet allra senast tidigt på eftermiddagen.
Hästen skall gå i en mager eller överbetad hage.
Låt inte hästen gå ute i hagar som utsatts för låga temperaturer och klart solljus, alltså frostiga, soliga morgnar. Detta är enl. experter en stor riskfaktor för fång.
Låt ej hästen beta på nyslagen stubb, t ex efter höskörd.
Välj foder som är baserat på fibrer och med låga halter av socker och stärkelse och överväg att använda olja som energi istället för stärkelse. Tillsätt extra E-vitamin 70 -100 milligram/100 milliliter olja. (Men var mycket försiktig vid foderbyten och låt det ta lång tid att vänja in hästen vid nytt foder.)
Ordentlig träning är positivt och minskar risken i och med att insulinnivån hålls jämn. Låt ej hästen stå om den går på bete utan rid den varje dag. Bättre att ställa den på vintern isf.

Och det har i forskning visat sig att täckning påverkar även hästens insulinnivå. 80% av hästens energibehov går åt till att hålla hästen varm. När vi täcker den stör vi den naturliga insulinproduktionen hos vissa hästar(speciellt ponnyer) och det i samband med en energirik fodring ger en instabil insulinproduktion vilket i sin tur ökar risken för fång kraftigt. Jag täcker själv mina hästar, men "bäddar" inte in dom i halskragar och jättetjocka täcken. Men man ska försöka att ta av täcket mkt tidigare än vad vi gör och när vi en gång tagit av täcket på våren, så ska det vara av även om sommaren inte är speciellt varm eller torr. Ponnyer som lätt blir överviktiga ska man inte täcka alls. (Speciellt ponnyer som är överviktiga med feta halsar och fettkudde vid svansroten. Fettansamling vid hals och svansrot är ett tecken på ökad risk att drabbas av fång.Utan täcke har de lättare att hålla vikten och tro mig, de fryser inte.)
När det gäller din häst nu:
Först ska den bli smärtfri och sedan ska den röntgas för att se att den inte fått en hovbenssänkning eller vridning. Allt detta ska du få information om från veterinären eller kliniken. En del kliniker vill att röntgen sker tidigare, men som sagt, det ska de informera dig om. När hästen kan gå timslånga promenader vid hand är det dags att sitta upp. Detta brukar ta ca 2-3 månader eller längre.
Detta är som sagt mina åsikter och erfarenheter av fångbehandling, . Hoppas att allt går bra med dig och hästen. Jag hade en fånghäst i många år och det krävs lite mer av dig som ägare, men det funkar, bara man hittar knepen. Fång är ju svårt för det kan faktiskt drabba utan förvarning och det är inte bara överviktiga hästar som drabbas, även om risken ökar kraftigt med övervikt. (Min häst fick kemiskt fång vid medicinering)

Hoppas att allt går bra med hästen och lycka till!!

Tack så mycket för ditt svar och dina råd! Det känns alltid bra att läsa om andras erfarenheter. Vi är självklart beredda att göra vad som krävs för att få henne frisk och hålla henne frisk sen, bara det inte orsakar henne onödigt lidande. Nu går hon iofs på "butta" och hon svarade på den behandlingen redan samma kväll men hon rör sig riktigt bra i boxen så jag hoppas verkligen att det inte gått så långt att det blivit hovbenssänkning eller vridning. Men som sagt har tänkt att ta henne till klinik för röntgen nästa vecka. Jag förstår att det tar minst den tiden innan man kan sitta upp på hästen igen därför blev jag väldigt skeptisk till min vet när han pratade om 14 dgr.

Läste på någon sida att man kan ge vetekli med lite foderkalk i (för magen antar jag), vad tror ni om det?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 774
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 969
Hästvård Hästen har fått rehabiliteringsschema av veterinär med upptrappning varannan vecka (skrittpromenader). Just nu går hon i stor platt hage...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: tolksele
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka