Ännu en fråga om fång...

P

pion

Vårat 13 åriga new forest sto har för första gången i sitt liv fått fång. Har inte en aning om varför...hon går i samma hage året om så hon vänjs ju automatiskt vid gräset men det kanske blev för mycket iaf. Vi har aldrig varit drabbade av det förut och vet därför inte så mycket om det. Försöker läsa oss till så mycket information som möjligt. Men har några frågor angående hennes tillfrisknande.
Förstår att det är olika från häst till häst och hur kraftigt fånganfallet är men skulle ändå vilja veta hur det sett ut för er som varit drabbade.
Vi fick diagnosen igår av veterinären...enligt honom behövde vi inte åka för att röntga. Men bör man göra det ändå? Hur länge bör de stå i boxvila? Bör de stå helt stilla eller kan man byta box tex när man mockar? Vi har inte någon hage utan gräs...När det är dags att släppa ut igen bör det vara i liten "sjukhage", korta stunder osv? Om tillfrisknandet går som det ska hur lång tid kan man räkna med att det tar innan man kan börja röra på hästen? Hur gör man med mat? Vet att man ska ta bort kraftfodret och att man gärna kan blanda ut hö med halm. Bör man ge något mer? Nu skulle hon ha fenyl butazon och jag vet inte vad jag törs blanda det i med tanke på att inte förvärra situationen.
Vill veta allt som finns att veta och är jättetacksam för svar och råd av er som varit med om det.

Mvh
Catarina

Sv: Ännu en fråga om fång...

Glömde säga att hon är lite överviktig och vi jobbar på att bli av med det, vilket blir svårare nu när det inte går att motionera henne...

Strikt boxvila tills hon är smärtfri utan smärtstillande. Mocka med henne i boxen om det går. Stråfoder i nät, ordentligt med vatten osv.

Men om vet inte har gett några instruktioner, ring någon annan.

Strikt boxvila tills hon är smärtfri utan smärtstillande. Mocka med henne i boxen om det går. Stråfoder i nät, ordentligt med vatten osv.

Men om vet inte har gett några instruktioner, ring någon annan.

Tack för ditt svar! Ja vi ska under dagen ringa någon större klinik för att få mer information för han hade inte så mycket att säga trots mina tusen frågor. Som exempel...jag frågade hur länge man skulle vänta med motion efter att hästen verkade frisk...svaret blev "två veckor iaf". Lät inte rimligt i mina öron efter det jag hört och läst, har hört att det handlar om månader.

Alltså jag fattar inte hur en veterinär kan rekommendera att man inte behöver röntga?

Hur kan man annars veta hur allvarligt det står till inne i hoven och hur man fortsättningsvis ska förhålla sig när det gäller foder, skötsel, hovvård etc?

Bra att du tar kontakt med någon annan! :)

Sticker in med en fråga till här, eftersom det redan finns flera fångtrådar på sidan. Hoppas att det är ok med TS.

Kan man utan röntgen med säkerhet avfärda att en häst har fång eller fångkänning? Min hovis tror inte på fång på min nu stappliga häst, och jag har inte heller trott det förut, men nu börjar jag tveka:(
Han har inte puls eller värme i hoven, är absolut inte överviktig men han är så stapplig och har stora svårigheter att vända på liten volt.
Nu skodd med ringsko och flytsula, nyligen gjort, men han är lika påverkad som förut. Borde man inte märka ngn liten förbättring på en gång efter skoningen, om det är ömhet i trakterna eller sulömhet?

Har fått tid till klinik men det ligger 1,5 v fram i tiden och nu börjar jag tveka om jag borde ha försökt komma in mer akut:crazy:

Hade tänkt låta honom gå ut i beteshagen och bara vila fram till besöket men är rädd att betet kan ställa till med ngt värre.

Så, som sagt; kan man med säkerhet säga att det INTE är fång utan röntgen?

Vårat 13 åriga new forest sto har för första gången i sitt liv fått fång. Har inte en aning om varför...hon går i samma hage året om så hon vänjs ju automatiskt vid gräset men det kanske blev för mycket iaf. Vi har aldrig varit drabbade av det förut och vet därför inte så mycket om det. Försöker läsa oss till så mycket information som möjligt. Men har några frågor angående hennes tillfrisknande.
Förstår att det är olika från häst till häst och hur kraftigt fånganfallet är men skulle ändå vilja veta hur det sett ut för er som varit drabbade.
Vi fick diagnosen igår av veterinären...enligt honom behövde vi inte åka för att röntga. Men bör man göra det ändå? Hur länge bör de stå i boxvila? Bör de stå helt stilla eller kan man byta box tex när man mockar? Vi har inte någon hage utan gräs...När det är dags att släppa ut igen bör det vara i liten "sjukhage", korta stunder osv? Om tillfrisknandet går som det ska hur lång tid kan man räkna med att det tar innan man kan börja röra på hästen? Hur gör man med mat? Vet att man ska ta bort kraftfodret och att man gärna kan blanda ut hö med halm. Bör man ge något mer? Nu skulle hon ha fenyl butazon och jag vet inte vad jag törs blanda det i med tanke på att inte förvärra situationen.
Vill veta allt som finns att veta och är jättetacksam för svar och råd av er som varit med om det.

Mvh
Catarina

Jag skulle personligen lägga ner lite pengar på att få hoven/hovarna röntgade, även om vet inte säger att det behövs. Enbart för att totalt utesluta hovbensrotation.
Har nämligen varit med om en ponny som hade HÖG smärttröskel, och trots hovbensrotation gick omkring och blev riden om dagarna, utan hälta. Veterinären sa vid det tillfället att det inte behövdes röntgen. Vid nästa fångattack, så upptäcktes hovbensrotationen.

Sen skulle jag också bygga en liten konvalecenthage, så nära stallet det bara går, men så hästen även får se lite annat och framförallt för att den ska få friskluft.
Det där med strikt boxvila tror jag inte riktigt på, eftersom de flesta hästar samlar på sig en massa energi och går i taket och rör sig mer än vad den hade gjort till och från en konvalecenthage.
Men det är ju dock skillnad på häst till häst också. Men jag har personligen märkt bättre resultat på de hästar vi haft i konvalecenthage, än i strikt boxvila.

Har du haft veterinär ute?

Fång ser du inte på röntgen. Det visar bara om fånganfallet ledde till hovbensrotation.

Jag röntgade inte min fånghäst. Hon var ohalt när vi slutade med Buttan (10 dagar beh). Veterinären misstänkte då inte hovbensrotation.
Steg ett är smärtlindring! Boxvila! Tillgodose proteinbehovet, svält inte hästen.

Det behöver inte vara förstärkt digitalpuls vid fång.

Glömde säga att hon är lite överviktig och vi jobbar på att bli av med det, vilket blir svårare nu när det inte går att motionera henne...

Jag svarade nyss på annan tråd ang fång. Hennes häst är också överviktig.
Läs om EMS- Equine metabolic syndrom. "Nypåkommen" sjukdom som orsakar fång. Be veterinärer ta blodprov Insulin och glukos.

http://www.smartpakequine.com/cush_metabolic.aspx

Jag tror övervikt har stort samband med hennes fånganfall. I framtiden, när hon är frisk: MOTION, aldrig kraftfoder, etc etc

nej det kan man inte. och även om det inte visas någon förändring på röntgen så kan hästen fortfarande ha haft fång, men hade tur och hovbenet ändrade inte läge.

det låter ju som fång det din häst har, men det kan även vara massa andra saker... att den är ömfotad, att den har ont i skuldrarna, att den har ont i båda frambenen (i tex kotlederna) och det syns tydligare när den vänder.
tänk på att all hälta brukar bli mer synlig när man vänder hästen!

Du har ett bra tips på annan tråd om Frog ? något.
Till alla stackars hästar som står med smärtor i sina hovar nu på våren. :bow:

Han har tidigare varit inne på kliniken med liknande symptom men då en mera tydlig hälta på ett framben. Röntgades då och man fann inget, böjdes i alla leder u a och hältan släcktes efter bedövning i ena sidan på ena framhoven. Hästen skoddes och allt var frid o fröjd efter det, alltså han blev direkt ohalt efter skoning så ingen vidare behandling behövdes då.

Nu är det mera stapplig gång, lätt att missta för sulöm ( som jag trodde benhårt på ) men det är det alltså inte enligt hovslagaren.
Fång utesluter han också eftersom hästen inte har kännbar puls eller värme i hoven. Det är där jag blir osäker på om man verkligen kan vara säker på att det då inte är fång:(
Det där med skuldrorna låter intressant - hur menar du då? Ngn form av inflammation eller bara allmänt öm? Han är ju nyligen inriden och man vet ju inte om något kan spöka med sadeln? Han är väldigt sparsamt riden, 1-2 ggr/vecka i ca 15 minuter och inte på böjt spår, bara ute på skogsvägar. Tömkörs ca 1 ggr var 14:e dag på böjt spår. Mycket utevistelse i hagar med kuperad terräng.

När jag läser inläggen här så verkar det som om det bästa är att ringa och försöka få en akuttid:(

ja inflammation i en muskel tex, eller båda.

men det låter ju som fång tyvärr... min har inte heller haft särskilt mkt puls och hovarna var inte varmare än normalt.

Fick precis tag på vet på vår klinik och vi fick en snabbare tid, måndag morgon istället för den planerade nästkommande vecka.

Hon var också fundersam på att han har såpass ont i vändningarna men påpekade att det var ändå ovanligt med fång på en unghäst. Han är dessutom åt det tunnare hållet. Däremot hade hon lite funderingar kring det här med att haft kolikbesvär förra våren och om det nu är ngn obalans i tarmfloran igen men som ev visar sig i form av fång istället.

Fång är ju en riktigt eländig sjukdom så jag hoppas att det är ngt annat:(

Var med om en häst engång i tiden som alltid var tvungen att skos med sula för att han var så sulöm. Så småningom visade det sig att det var en form av fång som satt i sulan, alltså inga förändringar av lamellranden (ingen breddning eller blödning), ingen hovbensrotation. Lite puls och värme till och från och var aldrig halt mer än om han trampade på en sten och inte hade sula, däremot visade han missnöje genom att svansen i princip alltid låg intill kroppen, dvs inte lätt avslappnat lyft. Han travade dåligt i högre farter, han var ett travruss.

Så, som sagt; kan man med säkerhet säga att det INTE är fång utan röntgen?

Röntgen kan påvisa hovbensrotation. Är hovbensrotation och fång?
Fång ger ofta upphov till hovbensrotation ja, men det är inte alltid det behöver gå så långt, inte om hästen har bra hovar och har en bra hovvård.
Erfarna vet. kan dessutom bedömma hovbensrotation utan att röntga. Har själv fått känna på och testa detta.

Intressant att få höra att det finns väldigt olika symptombild på fång, annars får man ju rätt ofta höra de mest typiska och att det "måste" se ut på ett visst vis för att det ska vara fång.

Russet du berättar om - var det konstaterat och kroniskt då? Vilken annan behandling sattes in, eller var det endast sulor? Och gick han fullt ut i arbete sen?

Hovslagaren här hemma säger i o f sig att min inte är sulöm ( klämde med visitertång ) men väl öm i trakterna fram, rejält öm när han klämde på dem med handen ( inte med tången förstås ).

Alltså jag fattar inte hur en veterinär kan rekommendera att man inte behöver röntga?

Se tidigare svar.. Dessutom så hjälper det ju inte hästen att man åker till en klinik och röntgar, det är inget som botar fången. Transporter kan vara nog jobbigt i sig för en fånghäst. Man tjänar också ekonomiskt på att inte röntga.

KL

Kom på en sak till ang fång...hur gör man om hästen som ev har fång inte är den typiska, överviktiga fånghästen utan en som har svårt att hålla hullet:confused:

Man får ju oftast order om att ta bort allt kraftfoder, inget gräs och bara hö eller halm att äta. Gör jag det på min häst så kommer han att se ut som ett spjälstaket efter några dagar:(

Jag blir så trött...har klarat mina shettisar i alla år utan fång, de får full foderstat med kraftfoder, hö etc utan problem. Går i gräshagar utan problem. Så får min stora häst eländet istället!:mad:
Usch, jag hoppas, hoppas, hoppas att veterinären har fel i sin misstanke.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 774
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 969
Hästvård Hästen har fått rehabiliteringsschema av veterinär med upptrappning varannan vecka (skrittpromenader). Just nu går hon i stor platt hage...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: tolksele
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka