Ännu en fråga om fång

S

snuffo_12

Hej!
Min kille fick alltså fång, inget kraftigt anfall dock. Blev installad i fjorton dagar med medicin, de sista dagarna utan för att se att han inte blev sämre utan medicinen. Det blev han inte, utan nu går han betydligt bättre, fast man ser att han är lite öm och lite lite puls i hovarna.
Idag fick han gå ut några timmar i en grus hage. Samma imorgon. Sen tänkte jag successivt vänja honom in på gräs i hagen, tänkte börja med en halvtimme om dagen med betesreducerare(eller vad det nu heter). Så får han gå så några dagar och sen ökar jag tiden gradvis. Tänker jag fel, är jag för försiktig eller tvärtom?

Sv: Ännu en fråga om fång

Jag skulle inte vara så optimistisk. Jag skulle fortsätta med hö och inget gräs än på ett tag till pulsen i hovarna är borta och du röntgat hovarna för att se vad som hänt inuti.

Jag håller med den som redan svarat. Ha inte för bråttom med att den ska ut och röra sig. Jag hade dessutom väntat ganska länge dvs minst tre månader innan jag lät den äta gräs. Då är det mitt i sommaren och inte lika farligt. men hur, när och om den ska äta gräs beror på hur fånganfallet var och vad som orsakade det.

Vad säger veterinären?

Hm, jaa, ni har nog rätt tyvärr. Vill bara att detta ska var över, men förstår ju att det inte går över så lätt. Det gör så ont i mig att tvinga honom att inte röra sig så mycket. Han hatar det, men jag förstår ju att det är nödvändigt.

Den gubben ger jag inte mycket för, han tyckte ju inte ens att det var nödvändigt att vi tog in honom, utan han trodde han kunde gå kvar ute i våran stora hage med massa gräs, bara han fick medicinen... Blir så trött. Men mamma skulle försöka få tag i en annan veterinär idag, så får jag se vad som blivit sagt när hon kommer hem.

Håller med övriga som svarat. En fånghäst som fortfarande har puls och är öm i hovarna ska INTE vara ute i stor hage och absolut inte gå på gräs!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka