Ännu en fodertråd! Snabba svar tack!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Min hund hade en magkatarr (igen) för ca en månad sedan och har efter det gått på veterinärfodret Gastro Intestinal. Men det fodret kan hon inte gå på permanent så jag måste byta nu. Efter 3 tappra försök till att börja vänja henne vid Acanan igen så misslyckades dem då hon blev dålig i magen direkt. Så jag fick ett tips av en av mina hundlärare som rekommenderade färskfoder. Jag har kollat runt lite men bestämt mig för Mush Barf Varisto (Starter) för den finns på Grizzly som vi har ca 10 minuters gå avstånd hemifrån.
Nu är min fråga, hur ska jag bäst vänja henne vid färskfoder? Ge henne en "köttbulle" av den om dagen och sen successivt öka? Eller göra det snabbare?
Kan man torka färskfodret i ugnen och använda det som godis (så slipper man ge henne extra godis som lätt gör henne dålig i magen). Isåfall hur?
Och hur mycket tror ni ungefär hon äter, en säck är på 800g. Hon är en Schäferkorsning på 32kg, äter i nuläget 6dl om dagen av veterinärfodret. Tänker på ungefär hur mycket det kommer kosta (Acanan går på 800kr i månaden).
Hon har svårt för att hålla hull och ska då egentligen gå på foder för aktiva hundar men ska se om det funkar med vanligt "basic" färskfoder eftersom hon annars går ner mycket och snabbt. Vägt som minst 24kg och då var hon 2år (nu är hon 4år).
Vi har haft otroligt mkt problem med henne med fodret. Hon är väldigt lättretlig i magen och ett märgben kan göra så hon blir dålig i magen i 2 dagar. Okokt eller kokt kvittar... Hon har även kvalsterallergi.
Fick tipset somsagt av en av mina hundlärare och tänkte ge det en chans. Några andra saker jag behöver tänka på??
 
EPI (bukspottkörtelinflammation) är vanligt hos schäfrar. Det kan vara bara irriterad bukspottkörtel utan att vara fullt utvecklad EPI. Typiskt är att hunden inte tål hög andel fett och att den har svårt att gå upp i vikt. Många färskfoder är väldigt feta. Vet ej hur det är med just det du frågar om, men börja ge mycket försiktigt. Om det inte funkar så avbryt direkt. Om en hund utvecklar EPI kan den ha svårt att äta normalfoder utan måste äta veterinärfoder resten av livet. Länkar om EPI här:
http://www.agria.se/hund/veterinar/q/86b1f91374a8af9ec1257a1e0035aa8a

http://www.globalspan.net/epi.htm
 
Vi har kollade hennes bukspottskörtel för ca 4 månader sedan och veterinären sa att det var helt OK. Även kollat det en gång tidigare då hon gick ner kg på två månader (från 29 till 24kg) och det var helt ok. Vi fick då rekommendationen att prova ett foder med hög fetthalt och utan spannmål för aktiva hundar. Det blev då Acana och den har hon hållt sig i hull med, men blir lätt dålig i magen så vill ha ett foder där hon är mer stabil i magen på.
Hon kan dock inte ha haft EPI i 4år utan att vi eller veterinären märkt något (tagit flertalet blodprov osv, är ofta inne med henne p.g allergin).
 
Prova Bravo! Låg fetthalt och billigt, och spannmålsfritt. Eller lär dig att barfa, så kan du själv enkelt reglera fetthalten.
 
Vi har kollade hennes bukspottskörtel för ca 4 månader sedan och veterinären sa att det var helt OK. Även kollat det en gång tidigare då hon gick ner kg på två månader (från 29 till 24kg) och det var helt ok. Vi fick då rekommendationen att prova ett foder med hög fetthalt och utan spannmål för aktiva hundar. Det blev då Acana och den har hon hållt sig i hull med, men blir lätt dålig i magen så vill ha ett foder där hon är mer stabil i magen på.
Hon kan dock inte ha haft EPI i 4år utan att vi eller veterinären märkt något (tagit flertalet blodprov osv, är ofta inne med henne p.g allergin).
Skönt att det inte visade något. Som flera andra skrivit välj ett färskfoder med låg fetthalt.
 
Prova Bravo! Låg fetthalt och billigt, och spannmålsfritt. Eller lär dig att barfa, så kan du själv enkelt reglera fetthalten.
Ska testa Bravo, men kan man byta mellan de olika varianterna hur som helst? För vad jag kan se så är det enda som skiljer sig är köttet, alltså vad det är för sorts kött. Min hund tröttnar otroligt fort så tror det blir lite långtråkigt med samma hela tiden??
 
Köpte för övrigt två påsar MUSH Barf Varisto Starter och hunden tittar inte ens på det... Kräsen much??
Så tänkte om Barvo kanske luktar "äckligare" (godare för hundarna) ?? Hon är otroligt kräsen när det gäller mat.

Bravo hade ju iof varit bra för kan man inte bara lägga in de plattorna i ugnen och torka dem så blir de godis? Någon som vet hur många grader osv? Helst både i varmluftsugn och utan då jag har utan på skolan och med hemma.
 
EPI (bukspottkörtelinflammation) är vanligt hos schäfrar. Det kan vara bara irriterad bukspottkörtel utan att vara fullt utvecklad EPI. Typiskt är att hunden inte tål hög andel fett och att den har svårt att gå upp i vikt. Många färskfoder är väldigt feta. Vet ej hur det är med just det du frågar om, men börja ge mycket försiktigt. Om det inte funkar så avbryt direkt. Om en hund utvecklar EPI kan den ha svårt att äta normalfoder utan måste äta veterinärfoder resten av livet. Länkar om EPI här:
http://www.agria.se/hund/veterinar/q/86b1f91374a8af9ec1257a1e0035aa8a

http://www.globalspan.net/epi.htm

Kan inte påstå att det är vanligt hos schäfrar eller att de ens är drabbade i större utsträckning än andra raser. Har du någon källa på det? Lever i en Schäfervärld och har inte hört någon som haft bukspottkörtelproblem.
 
Visst kan du växla mellan sorterna, framförallt de "rena" sorterna innehåller ganska lite fett. Den fetaste sorten kanske du ska undvika.

Vad är det för smak på mush? Min ena tvärvägrar ren, vet många andra som också har problem med det. Köp en förpackning Bravo Lamm och prova det. Det är lite annan konsistens än Mush. Om du ska torka i ugn så ha max 50 grader om du vill behålla några näringsämnen och låt det stå minst över natten, beroende på hur stora bitar du vill torka. Tar du en hel burgare lär den inte gå att dela när den är helt torr.
 
Visst kan du växla mellan sorterna, framförallt de "rena" sorterna innehåller ganska lite fett. Den fetaste sorten kanske du ska undvika.

Vad är det för smak på mush? Min ena tvärvägrar ren, vet många andra som också har problem med det. Köp en förpackning Bravo Lamm och prova det. Det är lite annan konsistens än Mush. Om du ska torka i ugn så ha max 50 grader om du vill behålla några näringsämnen och låt det stå minst över natten, beroende på hur stora bitar du vill torka. Tar du en hel burgare lär den inte gå att dela när den är helt torr.

Okej, jag tog Mush Vaisto Starter, fanns bara en smak? * Länk raderad av moderatorn* (Länk till Vaiston)

Men nu åt hon den? Satte ner tre frysta till henne för tänkte att jag lika bra kan testa en gång till. Och hon åt upp dem (frysta :O) som om de vore supermumsiga haha :P Så kanske ska stanna på denna?

Men undrar fortfarande hur mycket hon ska ha ungefär? Ingen vidare erfarenhet av färskfoder och man kan väl inte räkna som man gör i torrfoder? Men kan inte 400g (en halv Mush påse) om dagen vara tillräckligt eller ska hon äta en hel? Tycker det blir rätt mycket mat eller är det bara jag som inte är van?

Fortsätter med Vaisto sålänge hon äter den för vill inte byta igen nu om hon äter den. Har inte heller möjlighet att köpa Bravo förens på onsdag så skulle behövt börja redan nu...

Okej, då vet jag! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej, jag tog Mush Vaisto Starter, fanns bara en smak? * Länk raderad av moderatorn* (Länk till Vaiston)

Men nu åt hon den? Satte ner tre frysta till henne för tänkte att jag lika bra kan testa en gång till. Och hon åt upp dem (frysta :O) som om de vore supermumsiga haha :P Så kanske ska stanna på denna?

Men undrar fortfarande hur mycket hon ska ha ungefär? Ingen vidare erfarenhet av färskfoder och man kan väl inte räkna som man gör i torrfoder? Men kan inte 400g (en halv Mush påse) om dagen vara tillräckligt eller ska hon äta en hel? Tycker det blir rätt mycket mat eller är det bara jag som inte är van?

Fortsätter med Vaisto sålänge hon äter den för vill inte byta igen nu om hon äter den. Har inte heller möjlighet att köpa Bravo förens på onsdag så skulle behövt börja redan nu...

Okej, då vet jag! :)

-400g om dagen låter lite, tycker jag. Det är nog dessutom mycket billigare att köpa stora korvar.

-Du ska inte tillreda färskfodret. Då är det liksom inte färskfoder mera.

-Koka eller tillred ALDRIG ben.

-Varför kan hon inte fortsätta äta vetfodret?
 
Senast ändrad av en moderator:
-400g om dagen låter lite, tycker jag. Det är nog dessutom mycket billigare att köpa stora korvar.

-Du ska inte tillreda färskfodret. Då är det liksom inte färskfoder mera.

-Koka eller tillred ALDRIG ben.

-Varför kan hon inte fortsätta äta vetfodret?

Jag vet inte hur mycket normalt är, därav jag frågar. Och detta är inte i korvar utan i köttbullar. Och alla påsar är lika stora (800g).
När har jag sagt att jag skulle "tillreda" färskfodret, när jag vill göra godis av det? Tänker mer så man inte behöver köpa massa annat skit utan kan hålla sig till samma mat.

Och det står på påsen att man inte ska ge det permanent utan det är enbart för att stabilisera magen.
 
Ska testa Bravo, men kan man byta mellan de olika varianterna hur som helst? För vad jag kan se så är det enda som skiljer sig är köttet, alltså vad det är för sorts kött. Min hund tröttnar otroligt fort så tror det blir lite långtråkigt med samma hela tiden??
Bravo är tyvärr det enda foder min ena hund reagerat kraftigt mot - enorma magsmärtor och magkatarr ?! Tyvärr så låg andel animalier i Bravo, så jag vet inte om det är all potatisfiber som är boven.
 
Kan inte påstå att det är vanligt hos schäfrar eller att de ens är drabbade i större utsträckning än andra raser. Har du någon källa på det? Lever i en Schäfervärld och har inte hört någon som haft bukspottkörtelproblem.

Det är en ärftlig sjukdom som förekommer hos främst schäfer och arvsgången finns kartlagd. Finns massor av källor om du bara googlar.
 
Jag vet inte hur mycket normalt är, därav jag frågar. Och detta är inte i korvar utan i köttbullar. Och alla påsar är lika stora (800g).
När har jag sagt att jag skulle "tillreda" färskfodret, när jag vill göra godis av det? Tänker mer så man inte behöver köpa massa annat skit utan kan hålla sig till samma mat.

Och det står på påsen att man inte ska ge det permanent utan det är enbart för att stabilisera magen.

Med tanke på att du hade kokat benen tänkte jag att du tänkte tillreda färskfodret också.

Jo, jag känner till Vaisto, min egen hund äter bl.a. det. Korvarna är dock mycket billigare än bullarna, därför tipsade jag om dem. Musch har t.ex. olika fågelmix som brukar fungera väldigt bra hos känsliga hundar (de har gås, kyckling, kalkon o.s.v.)

Man brukar ju utgå från att hunden ska äta en viss procent av sin vikt, men det är så individuellt att det inte går att ge exakt information. Musch menar att det ungefär är 2%, så det kan du ju utgå från och börja med. Sen får man justera enligt hullet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp