Ännu en foderstatsfråga

kolblakkur

Trådstartare
Jag kan inget om foderstater, men vill gärna lära mig :) Har två maxade/överväxta shettisar som motioneras lätt men regelbundet. Analysen är:
Detta är hösilaget som stallet tagit hem:
Per kg
Energi: 7,7 MJ
Råprotein: 56 gram
Smältbart råprotein: 28 gram
NDF: 444 gram
Socker 121 gram

Per kg TS
TS: 77%
Energi: 10 MJ
Råprotein: 73 gram
Smältbart råprotein: 37 gram
NDF: 577 gram
Socker: 157 gram

Lämpligt för ponnys? :)

Sv: Ännu en foderstatsfråga

Kvoten smb rp/energi bör vara 6 öfr en vuxen häst och din är lägre än så.

Har du koll på hästarnas behov av energi?

Nä, ingen aning :) De blir feta på luft typ :) Går i en nerbetad hage dygnet runt just nu och motioneras - - - ändå är de runda :D

ajajaj

Mycket energi, väldigt lite protein och ganska mycker socker... inget jag skulle ge shettisar alls tyvärr.

Riktigt dåligt för lättfödda ... :( finns bra beräkningsprogram och mkt fakta att googla om man vill sätta sig in .

Fast det kan ju vara så här att dina hästar är undernärda. Förklarar som så att, gå i nedbetad hage och nässtan inte få något att äta samt motioneras och ändå inte losar i vikt. Kroppen är ganska finurlig så att säga. OM den utsätts för minimalt med föda så kan den göra så att: allt den får i sig omvandlas till fett för att klara kommande svältperioder. Och svält är det ju i och med det knappt finns mat och de tvingas ändå utföra motion. Bantning ska ske med mat och motion i rätt propotioner. Gärna kan man dra av några % i tillförsel, men en häst måste ändå ha en viss mängd näring bara för att andas och leva. Och visst, dina har inte dött, men tycker du det är optimal tillvägagångssätt ? Funderar man inte litegranna om förhållandena är som du skriver ? Nedbetad hage och motion = runda ?

De motioneras väldigt lätt :) Det är först nu hagen blivit nerbetad, det är deras verk ;) Vi har lååång betesperiod i Skåne.

Jag kanske lät bitchig, inte meningen ;). Jo, jag vet Skånes betesperiod, typ året om ;)...MEN, frågan är ju om det räcker bara för Skåne har gräs länge ? Alla näringsämnen i betet blir sämre och sämre ju längre in på hösten man kommer. Gräs länge i all ära, men är det tillräckligt ? Bete är ju färskvara och ska förbrukas tidigt..då ger det bäst resultat både på häst och mark.

Vad är lätt motion enligt dig ?

Gräset innehåller mkt näring så länge det är i början av sitt utvecklingsstadium dvs grönt och bladigt i motsats till långt, brunare och hårdare. Det innebär att en vall som har betats eller putsats kan innehålla i stort sett lika mkt näring under hela sommaren. Våra hagar består av massor av gräs som är grönt och "nytt". Här har det varit varma dagar och ganska varma nätter ett dag dvs gräset växer fortfarande.

Sedan kan man alltid undra hur mkt den förkortade ljusa perioden under dagen spelar in. Men jag skulle ändå vilja påstå att vårt gräs bör innehålla en hel del näring just nu. Däremot så växer det nog inte upp lika snabbt igensom på våren så när hagen väl är nerbetad så är det nog inte mkt kvar.

Fast hagen öppnas (utökas) upp så fort den verkar för kraftigt nerbetad :) Men ändå är de runda. En är riktigt rund, den andre mer normal rund :)

Senast ändrad:

Kan någon förklara detta? :)

Näringsinnehåll
Protein 85 g/kg
Fett 41 g/kg
Växttråd 220 g/kg
SRP 8 mj/kg

Vad är det som är smältbart råprotein av detta? :confused: Är det växttråden? Det är ett foder speciellt för fångbenägna hästar.

Jag vet att det ser skumt ut, men alla innehållsförteckningarna ser likadana ut. Dodson & Horrell Safe and Sound gäller det.

Sedan ska jag lyckas ta reda på vad hästarna väger... suck.

Jag vet att det ser skumt ut, men alla innehållsförteckningarna ser likadana ut. Dodson & Horrell Safe and Sound gäller det.

Sedan ska jag lyckas ta reda på vad hästarna väger... suck.
På deras hemsida står det:
Där jag har översatt delar av det du skrev.
Smb råprotein anges inte alltid men det är alltså lägre än råprotein

Est. Digestible Energy 8.5 MJ/kg smältbar energi (inte riktigt samma som vi anger)

Crude Protein 8.0% råprotein 80 gram/kg
Crude Oils and Fats 4.0% olja och fett
Crude Fibre 23.0%
Crude Ash 10.0%
Copper 55 mg/kg
Sodium 0.5%
Lysine 3 g/kg
Starch 5.0%

Sugar 5.0%
Biotin 10 mg/kg
Vitamin A 14,000 iu/kg
Vitamin D 2,000 iu/kg
Vitamin E 200 mg/kg
Vitamin C 160 mg/kg
Mixed tocopherols/E306 60mg/kg
Rosemary extract 110mg/kg

Jag hade inte handlat foder av ngn som inte kan översätta innehållet

Puh, nu har jag räknat och forskat i foder i två-tre dagar, pulat i foderstatsprogram och NU verkar det som att jag kommit fram till en helt okej lösning baserat på det hösilaget som stallägaren tagit in :) Tack för all feedback :)

Kan någon förklara detta? :)

Näringsinnehåll
Protein 85 g/kg
Fett 41 g/kg
Växttråd 220 g/kg
SRP 8 mj/kg

Vad är det som är smältbart råprotein av detta? :confused: Är det växttråden? Det är ett foder speciellt för fångbenägna hästar.

Växttråd är fiber. Smältbart råprotein anges inte alls i siffrorna du har skrivit av.

Nä, jag anade det. Slopade det fodret och satsar på Green Powers alfaalfa istället :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: animalasia
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama