Ännu en dum fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Egentligen hör det väl hemma på foder, men eftersom det gäller ett högdräktigt sto tänkte jag att jag kanske kan få snabbare och bättre svar här?

Kan man ge ett högdräktigt sto magnesiumtillskott? Mitt gammelsto är så himla stel och tung. Har läst att magnesium ska vara bra för stela hästar! Och att det ska ge snabb effekt. Men jag vill inte laborera på egen hand, om ifall att det kan vara farligt på nåt sätt för fölis.

Jag vet ju att magnesium i sig inte är farligt, precis som andra mineraler etc, men ibland kan ju dräktiga djur/foster vara extra känsliga. Därav den dumma frågan!

Det vet jag faktiskt inte. Mitt foderstatsprogram räknar bara ut kalcium o fosfor.

Men min fråga är ju om det är någon fara att ge det som tillskott (4 gram/dag enl anvisningarna, Kraffts Magnesium).

Jag skulle räkna på det först... Det står väl på din analys på höt? Finns det inte med i programmet får du väl räkna för hand. Behovet är 0,2g/100 kg häst.

Ok för behov, men kan inte olika hästar ha olika behov? Det rekommenderas ju med extra magnesium till tex nervösa eller stela hästar! Tillhör magnesium sånt som kissas/bajsas ut överskottet eller lagras det?

Du har fortfarande inte svarat på min grundfråga! Finns det några risker med att ge ett extra magnesiumtillskott eller inte? För dräktiga ston och deras foster vill säga.

Finns det någon här som gett magnesium till äldre, stela dräktiga ston tex?

Jag vet inte...men det finns ett preparat som heter hemovital som bla annat innehåller zink och magnesium som är till hundar...på burken står det att man kan ge det som kosttillskott utöver det vanliga fodret UTAN risk för biverkningar...så ökad dosering med magnesium kanske inte har några större inverkningar?

Ja, som sagt, förmodligen dum fråga från mitt håll. Man ger ju mineralprodukter utan tanke på biverkningar tex och inte borde det ju finnas några heller. Kanske man blir lite pjåskig?

Tycker synd om gammelstoet som stapplar omkring i den frusna hagen på stela ben...stor, tung o otymplig. Tänkte att det kanske kunde underlätta med lite extra magnesium, om det nu är så bra mot stelhet?!

Hmm, Hemovital har jag en burk av. Men jag får inte i vovsan det! Hon tycker det är urrk! Likadant med groddolja...igår hällde jag i henne 10 ml (eller nåja, en del hamnade på golvet) med hjälp av en konstigt formad "sked". Hon spottade o fräste o såg ut som om jag försökte ta livet av henne! Visst har jag konstig hund?

Jag skulle ändå kolla först hur mycket hon får idag. Överskottet lär kissas ut, men fortfarande, ger du för mycket av en sak så påverkar det hur andra mineraler tas upp. JAG skulle inte riskera det på dräktigt sto.

Pröva att blanda hemovitalen i någon go burkmat...så borde hon äta det tycker man eller kanske i lite utav ditt egna hemkok som du gör till hunden.Våra hundar blev superfina när de fick hemovital...den ena fick en otroligt djup lyster i pälsen som vi aldrig sett innan.

Jag vet...det är många som har problem med groddolja...men du kan blanda ner även den i den goa maten(ska ju vara mat som luktar mer än oljan).Min ena tik äter det inte frivilligt medan den andre är helgalen i det och kan slurpa i sej det direkt på ett litet fat.

Hmmm men som Magdalena säger så ska mineraler ske i en jämn balans...egentligen är det faktiskt så att vissa mineraler skall enbart ges under 6 månadersperioder till och då inte att man kombinerar det med vissa andra mineraler och vitaminer...likaväl som att vissa mineraler tas upp bäst i samband med vissa utav vitaminerna....det hela är en väldigt svår grej att hålla reda på om man verkligen ska följa det från punkt till punkt.

...likadant som att man egentligen aldrig ska ge mineraler och vitaminer samtidigt eftersom det finns respektive substanser i de olika vitaminerna som kan slå ut vissa mineraler.Men,men...så man kan ju undra varför det säljs multivitamin/mineralprodukter egentligen när näringsfysiologerna är medvetna om detta? Åhh vad rörigt detta inlägg blev!

Hmmm, ja det lät lite rörigt. Men det blir det ju gärna om man ska följa ALLA rekommendationer till punkt och pricka.

Börjar misstänka att hennes stelhet och tydliga stapplighet har att göra med nya hovis. I måndags kom h*n och verkade båda och jag tycker de har fått så små hovar! Jag vet inte hur mycket h*n tog, men helt klart mer än gamla hovis (som slutat pga ryggproblem). Detta trots att jag sa till innan att h*n inte skulle ta så mycket (på rekommendation av gamla hovis, just för att högdräktiga ston kan bli extra ömfotade om man verkar för hårt).

Har efteråt (igår) fått reda på att h*n (nya hovis) inte har någon off utbildning, utan bara gått bredvid, som typ lärling, och inte har några papper på sin duglighet. Funderar starkt på att inte anlita nya hovis igen...tyckte dessutom att h*n överböjde gammelstoet lite väl mycket där bak...så pass att stoet protesterade och då tog hovis i lite till bara för att markera liksom. Fick även höra igår att h*n kört hammaren i sidan på ett arabsto, som ett sätt att säga ifrån för att stoet inte stod helt stilla. Hmm, typiskt att man ska få reda på sånt efteråt.

Nu blev JAG svamlig! Men jag hoppar över magnesiumet, om det är hovömhet som spökar så lär det ju ändå inte ha någon verkan.

Tack i alla fall till er båda!

Du behöver nog en hovslagare som är van att verka travare...jag tycker det är många med travare som fått problem när de använt "vanlig" hovslagare...tittar man på en hovslagare som utför det på travhästar lämnar de ofta lite längre tå på hovarna...

Mitt varmblod blev halt när han verkades av "vanlig" hovslagare...efter att ha ringt en kille som håller på med travhästar så kom han ut och tittade och tog sej för pannan.Tog 3 omgångar att korrigera tillbaka...detta är dock ganska många år sedan.Kanske vet de bättre idag?

Det har inte varit några problem tidigare, bara det att gamla hovis inte tog så himla mycket när h*n verkade och rekommenderade sen att gamla damen inte skulle verkas så hårt under högdräktigheten. Egentligen ganska logiskt. Men nya vet är väl som alla andra, vill bestämma själv och göra som h*n tycker blir bäst. Även ponnyn fick väldigt små hovar! Men hon är ju betydligt yngre o lättare (kanske knappt halva vikten mot gamla damen?), så hon har inte så stora problem.

Ska se om de (gammelstoet) går lite bättre nu när vi fått mildgrader *igen*...och marken blivit mjukare. Men gamla damen blev helt klart påverkad i vänster bak av ihopknycklingen. Hmmm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka