Annorlunda hästupplevelser, prova på.

Z

ZorroLouise

Jag är ridskoleryttare som har testat lite allt möjligt utöver det vanliga om man säger så. Jag funderade på om man inte skulle starta en "klubb" där man samlar ihop ett gäng för att testa på lite roliga saker tillsammans. Jag tänker mig tex:

Testa annorlunda utrustning tex: bomlös sadel, damsadel, kandar, barbacka osv.

Testa andra sporter tex: polo, horseball, island, western, trav, galopp osv.

Gå på events tex: Horseshow, Strömsholmstävling, mässa osv.

Vad tycker ni där ute om idén? Och vad mer skulle man kunna lägga till som förslag? Vad hittar ni på själva ni som kanske inte rider dressyr/hoppning?

Sv: Annorlunda hästupplevelser, prova på.

NH, frihetsdressyr, cirkuskonster, miljöträning(polisryttarna är bra på detta), lastträning etc för bra tränare är kul!
Vi hade pratat om att testa fäktning också, avsuttet först och sen ev uppsuttet.

På anläggningen jag står har de Polo. Det ser galet roligt ut! Jag har provat klubba och boll på en trähäst. Och man kan nog sammanfatta det hela med att antingen hade jag aldrig fått lämna trähästen eller så är det tur för alla andras säkerhet att jag rider dressyr. :P
Jag vet att de har polo-skola där. De har också en stor Polo-turnering varje år med utlänska och svenska lag och en stor avslutning med stort pådrag. Det är riktigt kul att se. Både Polon och folket som kommer och kollar i sina små dräkter och hattar.

Tornerspel, AR, Working Equitation och barockridning kan också vara skoj att se om man inte är van vid sånt.
Nu vet jag inte om det finns någon som sysslar med skolorna ovan mark i Sverige som har sån häst(min ena tränare gör det, men fick ta bort sin enda så utbildade häst). Men det är häftigt att se också!

Jag tycker det låter hemskt roligt! Att få prova på lite av varje. Hoppas nån kommer till skott och startar en sådan "klubb", även här nere i södra Sverige. :bow:

Vilka hästar använder till polo i Sverige? Måste alla i ett lag ha hästar av samma storlek eller får man blanda ponnyer och storhästar? Inte för att du har alla svar, men nu blev jag nyfiken på sporten:D

De har vad jag vat importerat ett par dussin poloponnyer från argentina. De går på lösdrift på vintern i en skitstor hage och tränas sommarhalvåret. Då stallas de upp i engelska uteboxar. På Almare Stäket är det.

Min fd. häst höll på att bli polohäst. Hon var ett varmblod av grövre modell, 155 hög. Smart och lättvänd så hade säkert passat bra om det. Tror man blandar lite här i Sverige på dem längre nivåerna. Men stora hästar använder man nog inte. över 155 är någon lite mindre smidigt att ha.

Valde dock att sälja henne till en annan men bara ett exempel på vad för häst som vissa kan tänka sig använda inom polo:)

Som nämts redan är det Argentinska polo-hästar som används. De är hyfsat små i mankhöjd och har rätt mycket fullblod i sig. De har ju också ett bra tag avlats på att inte försvara sig/hoppa på andra hästar iom att man rider väldigt nära varann och tom får tacklas med hästarna.

Men en tjej som stod här som har en del polohästar har tagit ett vanligt Engelskt fullblod som hon håller på att utbilda.

Det är nog bra om de är rätt små och högblodiga iom att de bör vara sprinters och kunna löpa. Men de bör också vara rätt små och lätta iom alla start och stopp och svängar de ska göra.

Ett tungt dressyrhalvblod på 176 är nog alltså ingen höjdare.;)
Jag vet dock inte mycket om Polo. Men jag hade min ponny i Polo-stallen ett tag när jag fick hem min unghäst. Så jag frågade en del då det verkade intressant.
Det finns att läsa mer på deras hemsida om sporten.

Kul idé! :bow:

Gymkhana tycker jag vore otroligt kul att testa på för någon duktig tränare!

Om jag då skulle starta igång en sån här grej, hur skulle den då utformas?

Jag funderade på att man anmäler sin mailadress till en lista. Jag skickar ut lite förslag till alla som anmält sig, där man sedan får maila in sitt intresse. När det finns något som fler verkar intresserade av kollar jag upp möjligheter, priser med mera och sedan skickar ut inbjudan. (till alla då förstås)

Tror ni det skulle fungera?

Hur det skulle utformas vet jag inte.
Men om du nu startar något sånt här bör du nog fundera lite kring hur du ska kunna garantera täckning på kurserna/eventena. Så att du inte bokar upp en tränare som måste ha tex minst 10 st betalande med. Och så har du kanske 12 anmälda. Men sen dyker bara 6 st upp. Och så måste du eller någon annan täcka resterande kostader.

Fundera över hur du ska göra om folk ska betala i förskott(vill de göra det eller tror de kanske att du istället kan blåsa dem) och då också själva få riskera att förlora de pengarna om de blir sjuka eller inte kan närvara av andra skäl eller hur du nu ska kunna garantera att tränare/föreläsare etc får sina pengar.

Jag är väldigt trött. Så jag hoppas du förstår något av vad jag menar.;)
Jättekul initiativ tycker jag!
På min klubb försöker vi ordna in gästtränare, gästföreläsare etc. Det är miljöträning för ridande polis, dressyr, hopp, NH, lastträning, föreläsning av equiterapeut/PT/nutrist/sjukgymnast med inrikning på sitsen, clinic med lite arbete i långa tyglar, tömkörning etc etc. Det är väldigt roligt och verkar vara uppskattat av många.
Vi har ju dock fördelen att alla vi är medlemmar i klubben. Och när vi anmäler intresse för något som är bindande så är det rätt enkelt att avkräva den personen på de pengarna iom att vi skriftligt anmält oss och alla ens uppgifter finns i klubben. De flesta av oss står dessutom på anläggningen.
Då vi ordnar träningar med vår tränare gör vi det utanför klubbens regi. Men då vet vi också vilka alla ekipagen är sen tidigare. Vår tränare vill ha minst 4 ridande ekipage. Skulle någon avboka så kan jag rycka in och rida fler pass. Men oftast har vi täckt upp med maximala 6 ekipage för att vara säkra på att fylla "minsta-kvoten" även om en eller två avbokar pga sjukdom, problem med transport etc.

Så boka in maximalt i det du kan för att safe:a. Och försök få förskottsbetalning om det inte är så att du kan ordna in uppgifter från folk som du vet stämmer och sen veta att du kan få in de pengarna även om de uteblir och det nu är så att de pengarna måste in till tränare/arrangör av event.

Senast ändrad:

JAg tror absoult det skulle fungera, men som ovanstående skrev finns ju lite att tänka på.

Viktigt tror jag är att man träffas på ett "möte" innan första gången, så att man lär känna varandra lite, gå igenom regler och förklara hur allt går till. Annars kommer du nog få många frågor från varje person, som du måste svara på om och om igen. Att träffas innan är även ett bra sett att se hur många som verkligen är seriösa.

Tack! Ja, det är ju självklart viktigt att tänka igenom alla detaljer innan man kör igång. Jag hade tänkt kolla med min ridskola om ett eventuellt samarbete då en del av aktiviteterna kan göras på ridskolans hästar.

Önskar dig all lycka till, och önskar jag bodde i Stockholmsområdet... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka