Annorlunda halsklippning, kanske start av ny trend?

Fredag

Trådstartare
Efter alla diskussioner om hur hästarna avger sin värme från halsen, en tråd som startades av mig pga min tvekan att helklippa halsen (vill helst slippa använda halstäcke nämligen), så funderar jag nu på en kompromissklippning.
Hästen är idag spårklippt enligt "klassiskt mönster". Fast jag har nog tagit bort lite mer än på bilden på halsen, åtminstone en tredjedel av höjden är klippt på halsens undersida.
tips_okt_spar.jpg

Men, eftersom han svettas så kraftigt på resterande halspäls och överarm/bogblad hade jag gärna klippt honom mer.
Jag funderar på att kompromissa mellan spårklippning och täckesklippning.
tips_okt_tacke.jpg

Vad tror ni om att behålla övre halvan av halsens päls som den är nu, men ändå klippa hela bogens överdel. Dvs klippa i framkant av schabraket och framåt, men göra en snygg övergång till halsens överkant vid mankens främre del kanske?
Borde man göra övergången mjuk med rundning eller som en skarp "snibb" om det ska se acceptabelt ut tro?
Målsättningen är att vanliga täcken och täcken med halvhals ska räcka även vid "ruskig" väderlek.

Idéer? Jag kan inte rita själv, så om någon vill skissa så vore det jätteroligt! :)

Sv: Annorlunda halsklippning, kanske start av ny trend?

Våra raggisar klipps ungefär som bild 1 framtill. Men vi klipper ungefär från mitten av halsen uppe vid ganaschen, och sen en sned linje ner till virveln vid skapet. Undersidan helklipps alltså. En häst klipptes först ner till knäna på frambenen, sparde pälsen där andra gången.

I vinter har vi dragit fram den linjen något, eftersom magen är en stor värmekälla för hästen. Detta funkar bra även med moderat täckning. Dessvärre kan jag vare sig skissa eller lägga in bilder.

Nja, inte så tokigt.

Jag börjar lite lägre vid huvudet, precis under benknölen som är där. Dvs mitt på halsen i höjdled.
Sedan tänkte jag att linjen skulle avslutas i höjd med manken och böja av i en mjuk linje utmed bogbladet ungefär.

Jag har en scannad bild jag kan maila dig om du pm:ar din adress! :)

Så här klippte vi unghästarna där jag jobbade några år, dock benen också och halva huvudet.
Tyckte det fungerade bra, inga jättesvettiga djur som var lätta att hålla rena.

Kommer jag behöva klippa min muskelkänsliga pålle så blir det så.

Jag klipper våra som bild 2. De har inte halstäcken på sig. De har inga täcken på sig såvida det inte regnar el är väldigt kallt ute iom att pälsen på rygg o länd är kvar.

Precis så jag hade tänkt mig vid huvudet, men lite annorlunda mot manken.
Jag har mailat dig en bild nu så får vi se vad du kan göra med den! :bow:

Jupp, lite onyktert ser det allt ut... ;)

Lila linje är det som gäller för de som undrar! :)

Kan det funka tro eller skulle det se muppigt ut? Känns funktionerligt.

Klart det funkar!
sen vågar jag inte uttala mig för mkt om estetiken eftersom folk surnade till i en annan tråd att jag bryr mig om hur harmoniskt och snygga linjerna är. :angel:

beror oxå mkt på färgen på din häst - hur tydlig skillnaden mellan klippt/oklippt linje blir.
Har själv en rödfux som blir fjordinggul. :angel:

Jag lovar att fota i helgen om jag kommer till skott med klippmaskinen. Lite spännande känns det.
Blir det totalt fel är det ju bara att klippa bort alltihopa! :smirk:

Vadå, skulle man behöva använda halstäcke bara för att man klipper halsen på hästen också?? :confused:
Det har jag då aldrig haft. Min häst är alltid helklippt (benen också) och går med vanligt täcke.

Det senaste jag läste i ridsport var att halstäcke INTE värmer mer eller bättre än ett vanligt.

Läs den här aktuella tråden i ämnet: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=826649

Jag vill kunna låta hästen gå ute i regn och snörusk utan halstäcke och utan att mitt samvete gnager för hårt.

Har heller inte möjlighet att slänga åt extra foder de dagarna som hade varit önskvärt m a p vädret.

Jag klipper utegående islandshästar enligt gul linje, de går otäckade.

Mina egna, halvblod, anglo o d-ponny som går ute på lösdrift är klippta på hela halsen och ingen av dem har halstäcke.

Tycker du är inne på rätt väg, prova! Blir det inte bra eller estetiskt, klipp mer ;)

blir väl inte så jättesnyggt, men det tycker jag ingen klippningar där man lämnar päls blir... ska dte vara snyggt så är det allt eller inget!

men ser nog inte värre ut än en vanlig spårklippning, så klipp du så om det är bäst för din häst.

Måste komma med en andra tanke, men är du inte orolig för värmeavgången från magen om du helklipper magen? Med tanke på trådens överskrift så måste jag bara be om en liten utveckling av resonemanget.

Jag försöker faktiskt smygspara mycket av magen utan att det ska synas för mycket. Lämnar alltså stort parti runt buken, men klipper bröstkorgen.
Men visst har du rätt!

:bow:
Tackar för förklaringen.
Vi sparade mera i år också.

Jag tycker man kan klippa ganska fritt så länge man följer hästens linjer och muskler. Regler och modeller är överflödiga, så länge det passar hästarna.

Tidigare år har vi alltid snedklippt hästarna (så som på ridskolan) och de har gått ute utan täcke i stort sett hela vintern, det är bara vid riktigt ruskväder de har täcke på sig. De går ute från 7-21 och får 4 fodringar i hagen.

I år helklipptes dock hästen väldigt tidigt och på flera av mina täcken har jag både halv och helhals då jag tycker det har fördelen att pälsen inte växer ut lika fort på halsen då. ;) Det handlar alltså inte så mycket om att hästen inte ska frysa, utan mer om min bekvämlighet. Jag tycker inte att hästens komfort försämras med hals på om täcket passar väl.

Jag tror inte du behöver grubbla så mycket, klipp snyggt och funktionellt och sedan tror jag inte du behöver bekymra dig om halstäcke eller inte oavsett.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka