Annonsera ut en "halt häst"?

jerseyko

Trådstartare
Jag har verkligen hamnat i en jobbig situation.

Min häst skulle vart hos sin fodervärd redan, men visade reaktion på böjprovet. Hon skall böjas igen den 5/10 och då förhoppningsvis UA.
(1,5 grad HF och 0,5 grader båda bak, efter att ha gått på bete!)

Blir det jätte knasigt och oattraktivt att lägga ut henne på annons redan nu? En lite stor chansning kanske om hon inte skulle vara UA?

Det går ju dessutom inte att provrida, och jag kan inte rida.

Går det att hitta en fodervärd ändå? Kanske någon som vill ha ett avelssto?

Åh nu är allt så jobbigt att jag bara vill sälja henne. Men det kommer jag säkert att ångra om 1 år.

Sv: Annonsera ut en "halt häst"?

Tyvärr är det nog lite sent på säsongen att annonsera ut henne som avelsto.
Har du gjort en utredning varför hon markerar på böjprov? Annars så är det ju bara att göra ett nytt böjprov. Varför vänta till den 5/10? En kamrat till mig som letade häst ombesiktade hästen efter 2 v då den fått böjprovsreaktion på första gången. Efter 2 v var den felfri utan behandling.

Vet. rekomenderade att hon skrittas igång och böjs igen 2-3 veckor efter hon blivit nyskodd. Hon rör sig betydligt mkt bättre nu och skoddes i förrgår så nu hoppas jag på att det fortsätter åt samma håll och ännu snabbare.

Anledningen till att det blev den 5/10 är för att jag är höggravid och kan inte springa med henne själv, utan det får min medryttare göra och för att det skulle passa alla så fanns det ingen tid först den 5/10.

jag är i samma situation som dig!
har en 5-åring som jag vill sälja illa kvickt nu.. han har egentligen redan varit såld, men det sket sig då han inte var UA. så, dit med veterinären igen efter 8 dagars vila, fortfarande inte UA. sen åkte vi in till kliniken för utredning efter ytterligare någon vecka, vilket inte fick veterinären att komma fram till något speciellt, utan han blev helt enkelt bara sprutad i hasleden (som de tidigare bedövade och då var han inte längre halt). röntgade även men där syntes ingen.

jag vill bli av med honom NUNUNU, men det känns inte seriöst egentligen att lägga ut en annons nu.. när jag inte vet om han är frisk om 2 veckor eller inte. för vad ska man säga? "jaaa vi vet inte vad det är för fel på honom, men han är sprutad och förhoppningsvis frisk om 2 veckor. ni kan komma och kolla men han kan ju inte ridas :angel:" ja..

så JAG tänker vänta tills han är UA till att annonsera ut honom igen..

Åh låter precis som min situation!

"Ni kan ju komma och klappa på hästen i boxen och skritta ett varv"

Min besiktades UA förra året, och är röntgad UA så det SKA inte vara något, förhoppningsiv beror det på att hon var ojämt verkad och gått på bete och vart lite känslig för kylan så hon blivit kall om musklerna och därför rört sig stelt.

Jag är inne på att sälja också :crazy: det skulle verkligen ge oss en ekonomisk hjälp eftersom vi sitter i husköpar tankar. Och sen kommer bebisen i oktober och jag kommer inte ha tid att tänka på henne. Men sen då, om 1-2 år. Då kanske jag vill ha hem henne igen :crazy:

det är samma här! min besiktades också UA förra året.. samt att jag inte alls ridit så mkt i sommar.

ang att sälja/inte sälja.. jag tror att många gånger om man lånar ut så leder det ändå till att man måste sälja sedan.. och vinner du på att sälja, why not? det finns ju faktist så mkt hästar i världen.. det låter kanske okänsligt, men jag har varit likadan med min.. han har varit utlånad ett år nämligen. sen kanske det inte blir helt smärtfritt vid utlåning heller, för även om den är utlånad så står ju ofta ägaren för veterinärkostnader samt försäkring.

hoppas det bara var hovarna som behövde rättas till :)

Mitt tips är att lämna på foder. Många vill ju ha sällskapshäst o då gör det inget om hästen inte är 100% kry o ridbar bara den inte lider.

Ok, ni vill väl åt pengarna oxå men jag vet hur det är att få barn o vet att i alla fall för mig dröjde det inte länge efter barnen var födda tills jag satt på hästryggen igen. Lämnar du ut på foder är det ju bara att plocka hem hästen när det egna suget är åter...

Precis, åh jag som trott jag vart helt ensam i min situation och tankar. *andas ut*

Jag hade inte ens några tankar på att köpa häst när jag köpte henne, och då var det inte alls vad jag tänkt mig köpa heller ;) Men vi har haft ett underbart år :love: och det finns ju som sagt en massa fina andra hästar.

Frågan är ju då vad hon är värd :crazy:

Mitt tips är att lämna på foder. Många vill ju ha sällskapshäst o då gör det inget om hästen inte är 100% kry o ridbar bara den inte lider.

Ok, ni vill väl åt pengarna oxå men jag vet hur det är att få barn o vet att i alla fall för mig dröjde det inte länge efter barnen var födda tills jag satt på hästryggen igen. Lämnar du ut på foder är det ju bara att plocka hem hästen när det egna suget är åter...

Precis varför jag tvekar lite i tanken om att sälja, om suget kommer tillbaka direkt och jag verkligen ångrar mig :crazy:

Jag har ju 1 månads betänketid, och sällskapshäst har jag inte tänkt på :eek:

haha samma här, känns skönt att inte vara ensam! :D
jag tror att det lätt kan bli fel om man har för bråttom..

vilket dilemma..
ja ett värde måste man ju kanske ha på hästen ;)
men jag tror ändå du ska vänta tills du vet att hon är helt frisk, det känns aldrig bra att sälja/låna ut en halt häst.
var påväg att sälja min nu trots att han inte var UA då köparna ville köpa ändå.. men det blir bara fel.

Precis, får vänta tills efter besiktningen, får ju 1 månads betänketid då.

Det gick ju snabbt att hitta många intresserade i somras, så det borde vara lika nu tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 505
Hästmänniskan Ska ta det från början, jag letar efter en hopphäst att utvecklas med nu när jag fått min nordistant såld, hon åker imorgon. Nu är det...
2
Svar
20
· Visningar
2 904
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar