Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg en annons precis:
"Stort snält kallblod säljes om rätt hem finns till henne!
Har haft henne sedan hon var 8 månader hon är nu 8 år jag är noga med att hon får rätt hem. Bellan är en rejält stor häst men hon tror att hon är liten lite otrygg när hon inte är med vänner. Hon är en gänslig häst mycket uppmärksam förutom att hon är bakskygg är hon en lätt riden häst ej så pigg utan tuffar på i sin takt. Hon är en blandning mellan två raser Poitevin och en anna kalblods ras hon kommer från Frankrike. Har pass och är vaxinerad. Hon är till den som vill ta lugna och trevliga ute ritter och ha en god vän för livet hon är även ranglåg."
För övrigt den bredaste framdel jag någonsin sett på en häst .
Fantastisk annons!! Borde göra hästen något mer lättsåld än jag kan tänka mig vissa andra travar-annonser gör"För att vara åtta år är hon väldigt lågt utbildad, grön i det mesta. Och visst hade det passa om jag här hade skrivit att hon har en utvecklingspotential utöver det vanliga och bara väntar på att få visa världen att travare minsann också kan? Men då hade jag förskönat sanningen och det hade ni förstått så fort ni tittade på henne.
Hon är som sagt grön. Jävligt grön.
Hoppad enstaka hinder på 40 - 50, tycker att det är skoj med en stock ute i naturen men fattar inte alls grejen med färgglada pinnar på som ligger och lurar på henne i paddock eller ridhus, och jag lovar er, hopptekniken är INGET att hänga i julgranen. Det påminner lite om en gammal tant med rullator som försöker sig på hundra meter häck i OS.
I dressyren är hon bedömd två gånger i Lc1 på låga 60 % med svårigheter i både det ena och det andra. Fattningarna, bärigheten i galopp & framåtbjudningen i skritt, och så tycker hon att bettet är det äckligaste som någonsin hänt henne, så hon suger gärna in huvudet mellan frambenen för att komma undan, men än har hon inte lyckats med en framåtvolt även om det är nära.
Det senaste året är hon knappt riden överhuvudtaget, så hon kanske tillochmed har glömt hur man gör.
Som att inte detta räcker så är hon dessutom ful som stryk och har en jävla patellaupphakning som gör att hon tvunget måste röra sig var dag för att inte bli stelare och knackigare än hon redan är.
MEN!
Vi älskar henne ändå! Trots alla hennes brister och fel så älskar vi henne. För hennes hjärta av guld och hennes arbetsmoral. För hennes lugn och hennes klokhet. För hennes känslighet och hennes sårbarhet. Och vi hoppas hitta någon som kan älska henne så som vi gör. Och ge henne det hem och den trygghet hon behöver. Som kan lägga all sin kärlek och tid på henne!
Så om du känner att du kan öppna ditt hjärta för ett hopplöst fall som henne, eller vet någon annan som kan: TVEKA INTE, hör av dig!"
Snälla, någon, förbarma er över den här hästen. Om så bara för att annonsförfattaren är ett litterärt geni.
Gillar den här!
"Han är en 6-årig valack som behöver en ryttare några dagar i veckan. Han är inte utbildad. Han är sutten på och riden i skritt och trav. Han har dock ett problem...Han älskar att bara skrota i hagen. Vid ridning står han antingen still eller så vill han inte ha kort tygel. Vid uteritter accepterar han mer. Han gör inget dumt. Har aldrig kastat av eller gjort några antydningar till det. Han bara struntar i det helt enkelt. Behöver lite motivation. Han har varit hos en välkänd hästhanterare som gett honom goda vits ord. Hästhanteraren ser heller inte samma problem som jag. Lätt fixat säger han"
"Totte behöver en vänlig ryttare som övertygar honom om att man kan bli riden och då på en kort tygel. För att Totte inte bara skall stå still eller kräva lång tygel krävs det regelbundenhet. Enligt hästhanteraren tar det någon vecka att fixa ,-).....Han kommer nog bli en finfin hopphäst när man lyckats övertyga honom om att det är roligt att motionera".
"Möjligen gör jag inte hästen rättvisa genom mina ord. Det kanske bara är en liten grej och allt är fixat på en vecka...ja då har du en finfin medryttarhäst."
Men det slutar inte än!
"Är du intresserad är du välkommen och hälsa på Totte. Går bra att provrida, men jag ser gärna att du provrider mitt sto för att visa vad du kan".
"Ridbana 20x40 med en del hindermaterial (mer stöd än bommar).
Eller inkletad med snor?...Inte riktigt annons, men en stor skobutiks sajt:
"snorkänga"
Undrar om de skorna har hala sulor?
Annons på avelssto: "Hennes helbror tävlar MSV o med rätt ryttare hade han tävlat högre klasser."
Kändes som en inte jättesnäll kommentar mot den hästens ryttare..
En annons som återkommit säkert 5 ggr den senaste månaden, en superlovande jättefin unghäst med utstrålning. Ägaren verkar tycka om att använda citattecken; "Problemhäst", "fult" ben, "sadeltvångsbeteende" och "unghäst". Den är dessutom inriden med problem följt av diverse bakslag, etc etc. Kanske ska ta en funderare på prislappen på den pållen....speciellt eftersom den måste bort innan oktober.
Ägaren är iallafall ärlig.
Den annonsen har jag svarat på, som fodervärdsannons.
Mycket seriös och ärlig ägare, lite krånglig fodervärd där fodervärden och jag inte hittade lämpligt datum för mig att titta på hästen.
Läser man den långa och lite svårlästa annonsen så framkommer det med all önskvärd tydlighet att man i första hand söker en långtidsfodervärd, inte en köpare.
Jag har inte frågat, men jag tror inte att prislappen 50000kr var seriöst menad just i och med att man söker fodervärd.
Ägaren är tillräckligt seriös för att vilja att en potentiell fodervärd kollar ett par gånger innan beslut, och för att kräva att hästen veterinärbesiktas innan den byter hem.
Förkyld?"hon har gått inteebationellt stadigt 150 "
Öhh?