annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

Nu har jag skrattat gott åt alla inlägg i denna tråden.
men måste också säga att ibland blir jag lite sorgsen när jag ser annonser. Kollade idag på en stor annonssida och såg tex en annons med filmklipp på hästen där de travar. Det var uppenbart att hästen inte travade rent. Det kunde tom jag se bara genom att se en stund på filmen.

sen såg jag en annan annons med filmklipp där jag blev upprörd över hur personen red. Det var slitande och dragandes i tyglarna. :(
fick nästan lust att köpa hästarna bara för jag tyckte synd om dem.:(

kl

Det här är lite text från en annons och jag reagerade lite på en del.

"P.g.a tids- och intressebrist har vi inte kommit så långt med ridutbildningen som först var tanken, men hon har gått ett par clinics för diverse westerntränare och har så smått börjat förstå vad bettet är till för o.s.v. Kan numera jogga i ett lugnt tempo utan att hetsa upp sig, riden mycket på stångbett och har då jobbat riktigt bra!
Stångbett ska inte användas på det viset, på en så orutinerad häst :crazy:!

Vi hade tänkt sätta igång med ridningen igen efter att hon fölat men hon blev tyvärr halt vilket hon fortfarande är, inte hittat något fel än men misstänker hovböld. Hovslagare ska kolla upp det lite noggrannare så vi får väl se vad som dyker upp!
Kollar man inte sånt innan man ska sälja hästen?

..har hon även en vit fläck på magen som vi upptäckte ganska långt efter att vi köpt henne (hur ofta kollar man under magen i höjd med virvlarna i flanken liksom?).
Brukar man inte kolla igenom Hela hästen då och då?

För övrigt stör jag mig på annonser med bilder där hästen "poserar" och ryttaren håller riktigt hårt i tyglarna så att hästen visar obehag med munnen. Nej, det är inte fint!

Jag tycker det var värre att hon inte kunde gnägga ordentligt! ;)
Nå, de är åtminstone ärliga i sin annons, det kan man ju inte säga om alla.

Jag hittade en annons för en trakehner som hade en lite smålustig formulering:

"Samma ras som hopphästen Szkopul och dressyrhingsten TOTILAS"

Ser framför mig annonser för travare som marknadsförs med "samma ras som Copiad", svenska halvblod med "samma ras som Briar" osv.:D

Förstod inte heller den annonsen.. Tyckte dessutom hästen låg rätt högt i pris för att vara outbildad, omusklad och skadad.

Denna blev jag imponerad av:

"Säljer nu min häst som jag haft i nån vecka nu men de funkar inte, pga, letar större häst som är lite utbildad, Han är liten häst som kan slutmätas som maxad D-ponny han mäter ca 142 i ryggen och 150 i manken, Han växer fortfarande, Han bör komma till nån kunnigare ryttare, han kommer bli fin på tävlingsbanorna!! han är dock svårlastad men tränar på de, Han är trafiksäker och tränad lite dressyr och hoppning (60cm), ej utbildad! hoppat vattenmatta! jätte fina gångarter, En nyfiken häst! snäll i hantering,Kan va lite stönig om man inte visar vem som bestämmer, han testar alla nya i början!! Han rids dagligen,
En underbar häst när man väl lärt känna honom! Värd att provrida!! mejla vid första kontakt!"

Ehm... människan har haft hästen en vecka, men kommer nu på att den nog inte var alls vad hen letade efter? Och rids dagligen? Baserat på en vecka? :eek:

Visste f.ö inte att man kunde slutmäta hästar på 150, som fortfarande växer, som ponnyer? O_o

Troligast samma som

Säljer nu min häst som jag haft i nån vecka nu men de funkar inte, Och jag har tappat intresset sen har jag varken tid eller pengar att ha honom kvar då jag går i skola.. Han är liten häst han mäter ca 150 i manken, Han växer
fortfarande, Han bör komma till nån kunnig ryttare, han kommer bli fin på
tävlingsbanorna!! han är dock svårlastad men tränar på de, Han är trafiksäker
och tränad lite dressyr och hoppning (60cm), men ej utbildad! hoppat vattenmatta hos förra ägare!
jätte fina gångarter, En nyfiken häst! snäll i hantering, Han testar alla nya i början!! Han rids dagligen, En blivande hopphäst! Dock så gillar han inte bom övningar.. En bestämd herre som man måste visa vem som bestämmer!
En underbar häst när man väl lärt känna honom! Okänd stam och okänd Ras, Tror Halvblod!! Besiktad UA,Värd att provrida!! mejla vid
första kontakt!

Har haft en annons ute om att jag letar ridhus att rida i till vintern, fick ett svar igår som först verkade ok, vår ute och red så bad han först att skicka ett sms med numret så jag kunde ringa upp(hemligt nr såklart), men han pratade på, verkade trevlig. Berättade om sina hästar och att han sökte tävlings groom? Sen blev det mer och mer underligt, frågade om jag hade humor.. pojkvän.. tycker om karlar?..

Behöver jag säga att jag la på ganska omgående och stängde av mobilen? :rofl:
Lagom underligt då han verkade ha bra koll på häst och tävling osv. Och verkade helt vettig och seriös i början av samtalet..

Men det var en norsk eller dansk säljare va? De lägger ofta D-ponnyer under a-ponny. Vet inte om deras kategoriindelning är tvärtemot vår eller om de kanske resonerar att de har en ponny av A-klass (=bra).

Väldigt länge sedan detta skrevs men jag måste ändå kommentera detta.
I Danmark har man A som största storlek och C som minsta. ;)

Jag hittar inte annonsen nu, men för några dagar sedan såg jag en häst (ponny?) till salu. Ägaren visste inte vad den outbildade hästen hade för ras, men gissade på travare eftersom hästen inte förstod galoppfattningar utan sprang in i galoppen :banghead:

kl

Och just nu i en annonsgrupp på FB:

Har en kille som vill bli pappa!! :) nån som har en tjusig tjej till honom till våren eller sådär ? :) Han är ett litet varmblod på ungefär 156-158

crazy.gif

Jag hittar inte annonsen nu, men för några dagar sedan såg jag en häst (ponny?) till salu. Ägaren visste inte vad den outbildade hästen hade för ras, men gissade på travare eftersom hästen inte förstod galoppfattningar utan sprang in i galoppen :banghead:

Den läste jag också!! :D

kl

Och just nu i en annonsgrupp på FB:

Har en kille som vill bli pappa!! nån som har en tjusig tjej till honom till våren eller sådär ? Han är ett litet varmblod på ungefär 156-158

crazy.gif

Jisses, vilket pucko.
Vad svarar folk på den annonsen? Jag skulle inte kunna låta bli att skriva vad jag tyckte om saken om jag såg den, nämligen :p

Känns lika seriöst som den som annonserar ut sin hingst till betäckning nu. Alternativt nästa år då man bara behöver betala halva språngavgiften om stoet inte tar sig på första brunsten. Någon har missförstått detta med språngavgift och verkar tro att det handlar om språng när det ju generellt handlar om hela säsongen alternativt tre brunster.

Jag hoppas att inte någon går på dessa annonser.

Har bara kommit ett svar, och det från någon som frågade om ras och storlek (stod inte i ursprungsinlägget). Två pers har gillat annonsen. Tappar fan tron på mänskligheten en gång för alla.

Har bara kommit ett svar, och det från någon som frågade om ras och storlek (stod inte i ursprungsinlägget). Två pers har gillat annonsen. Tappar fan tron på mänskligheten en gång för alla.

Äsch, det gjorde jag för länge sedan! Iallafall när det gäller sånt där :P

Minns fortf tydligt annonsen som en på buke la ut där hon sökte hingst till sitt varmblodstravarsto. Det enda viktiga var att den var svart. Allt annat var oviktigt.
Hon skyltade med ett svart föl senare på buke så uppenbarligen hittade hon ju någon..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst
  • Uppdateringstråd #2
  • Hård nacke