annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

Haha visst var den :D En sån häst hade jag nog trivts bra med, synd på dom sneda benen bara ;)

*kl*

Är i hästletartagen och jag blir fullkomligt galen snart. Är ute efter en trygg stabil skogsmulle/sällskapshäst, vilket jag tydligt har skrivit i annonsen. Har ett väldigt gott hem att erbjuda men inte massor av pengar över då vi bygger nytt stall och precis köpt hus. Prisklassen jag tänkt mig är upp till tio tolv tusen,

Plus då några oinridna travare som kräver "en trygg fast hand" och kommer "Att bli fina ridhästar om man har tid att ge dom", eller dom som "Inte är riden på men har fin galopp och blir lite stressad vid ridning".

... Svarar folk på precis vilken annons som helst?

I prisklassen tio-tolv tusen hamnar du nog på pensionärer eller vbl-travare.

Jag har hittat massor av trevliga hästar för genomsnittligt pris på 12000kr, men de billiga har varit riktiga projekt som dock blivit trevliga.
Vbl-travare för 2000kr resp gratis.
Knappt riden fångfjording för 1000kr (hon blev riktigt bra efter ett par års träning men har avlivats pga sjukdom, jag hade henne i sex år).
En sexårig basjkir som ingen lyckats ta sig upp på ryggen på för 5000kr (nu, två år senare, utbildad ungefär LB-LA dressyr).
En treårig islandshäst, klapphingst, 10.000kr (tack och lov ganska billig kastration ändå).
Oregistrerad fjording, ettårigt sto, 8000kr.
Arab, ett år, hingst. 5000kr.

Och så vidare.
De billiga hästarna "ska" vara behäftade med något fel.

Så med dina önskemål får du nog räkna med att vbl-travarna är "rätt" kategori.
Ganska många människor är lite förhandlingsbara i sina önskemål och det kan funka att göra en chansning och kontakta även om det inte stämmer helt mellan köpare och säljare.

Jag tror visst att man kan hitta schyssta hästar i den prisklassen, men det är nog svårare på annons. Via kontakter ökar oddsen betydligt.

*kl*

Ja som sagt tidigare så hittade jag min snälla nordsvensk ändå.

Här uppe är det inte ovanligt med äldre eller yngre (inte lastgamla) varmblodstravare, nordsvenskar, nordsvenska travare, finnhästar, shetlandsponnyer osv, i den prisklassen. Ser inget problem med att lufsa i skogen på en ridtravare, varken kall eller varmblod, vet inte riktigt vad ni andra räknar som "skogsmulle", det är det som förvånar mig.

Kryddeludd: Du pratar om hästar i en prisklass på upp till fem tusen (förutom den ena fjordingen och klapphingsten..), då kan jag mycket möjligt tänka mig att det är svårt att hitta något som inte kräver mycket arbete.

Det jag undrade mest över hur folk tänkte var att jag annonserade efter en "ridbar" häst och fick svar om oinridna travare som folk absolut visste kommer vara sååå bra, även om dom inte testat. Om det inte framkom tydligt nog i min första text. Samt även dom svaren om skadade, halta, eller hästar på väg in i slaktbilen. Skulle för övrigt inte ha något emot att utbilda och skola om en till varmblodstravare (prisklass 0-5000kr), men jag har inte tiden till det just nu.

Då har du lite samma problem som jag hade :D Ibland undrar man om folk läser längre än "Medryttare sökes till..." Eller "Häst köpes..".

Fast där är det egenligen samma sak vad man än ska sälja. Ska man sälja 18" fälgar till en bil och skriver storleken i annonsen, så ringer minst tio personer och inleder samtalet med "Jaha, du hade fälgar? Vilken storlek var det på dom? Passar dom min traktor/släpkärra/husvagn/rullstol/åkgräsklippare?". :banghead:

+1 på det!

Sålde en sadel för ett tag sedan, en 16" vilket stod i annonsrubriken.

Det ringer en kvinna, frågar om märke (stod oxå i rubriken) och storlek.
"Jaha, jag ville ju ha en 17tum..." -pinsam tystnad...

jaha, vad ska ja göra? göda den och hoppas att den växer??? :banghead:

Jag tror visst att man kan hitta schyssta hästar i den prisklassen, men det är nog svårare på annons. Via kontakter ökar oddsen betydligt.

Mina är jättetrevliga.
Och jag har hittat dem allihop på olika annonser - fast jag är villig att ta chanser och att köpa unghästar och "oridbara" hästar.

Har sålt många sadlar och stött på många olika typer av köpare :D

En sadel som jag hade begärde jag ca 8500kr för, skriver klart och tydligt i annonsen att den inte ska prutas eller tas i inbyte.
Dock så får jag ett mail där den eventuella köparen mer än gärna rensar ut sina gamla begagnade täcken, schabrak träns mm och vill betala mig med endast det O_o vart gick det fel i matten :nailbiting:

När jag hade men ena häst (sto) på försäljning så får jag ett sms:

Hej!
Jag vill att du kör din häst till mig (hon bor ca 20mil ifrån mig) erbjuder fina hagar och fin mat samt en hästkompis.
Mot betalning så ska hon ta ett föl på mitt sto med en v-travare O_o (är en renrasig döle jag säljer) som jag kan komma och hämta när den är leveransklar O_oO_oO_o

I min annons står det klart och tydligt att hem är VIKTIGT, inga byten eller fodervärdar behöver kontakta mig. Vart i helvete :banghead: gick det fel O_o

Kl.
Hittade precis denna annons. Gissar på Google translate :p. Hästen kostar för övrigt 11000 kr och är renrasig frieser.

" 9 år gammal, 163 cm lång och väger 1250 PDS. Han har utbildats i alla discipliner och kan användas för något. han är aktuell på alla hälso-rutin och är mycket hälsosamt att gå med sin nya familj. Han har inte haft någon allvarlig skada på någon del av hans kropp. kommer med alla handlingar och dokument, inklusive alla sina tillbehör och utrustning. kontakta oss för mer information och bilder "

Kl.
Hittade precis denna annons. Gissar på Google translate :p. Hästen kostar för övrigt 11000 kr och är renrasig frieser.

" 9 år gammal, 163 cm lång och väger 1250 PDS. Han har utbildats i alla discipliner och kan användas för något. han är aktuell på alla hälso-rutin och är mycket hälsosamt att gå med sin nya familj. Han har inte haft någon allvarlig skada på någon del av hans kropp. kommer med alla handlingar och dokument, inklusive alla sina tillbehör och utrustning. kontakta oss för mer information och bilder "

Vilket kap! :p Jag kan använda honom till något. Till och med flera saker!
Han kan bära mina matkassar när jag har handlat. Det blir nog ett lämpligt jobb för honom.

Ibland undrar man om folk läser längre än "Medryttare sökes till..." Eller "Häst köpes..".

Haha +1
Minns när jag skulle köpa häst och lagt in en egen annons, en i mitt tycke ganska väl specificerad annons där det bla stod att jag sökte en häst i åldern 4-6 år, ev även en 3-åring så länge den var inriden sökte en häst för träning och tävling. sedan stod det mer saker som jag var ute efter hos min blivande häst, men just det där med inriden var ganska viktigt.
Fick massor med svar men ett stod ut ganska bra, det var en som erbjöd sin 10-mån hingstunge..... nej tack :banghead:

Hahaha :rofl: sitter just nu och väntar i en ganska tyst tandläkarmottagning, och hade så svårt för att hålla mig från att brista ut i gapskratt när jag läste ditt inlägg :D "kan användas för något" gjorde min dag :D

Den där skrattade jag åt för några dagar sedan med :D "användas till något!".. okej vad bra, jag behövde ett bokstöd just!

När man som jag letar häst tycker jag faktiskt inte stavfel eller en konstigt sammansatt mening är så irriterande, då är det mer störigt med de/dem-fenomenet typ Dem har tjock svans.

För att få en inbjudande annons så tycker jag (i dagens väldigt plättlätta samhälle) att man ska ha en bild med, det är inte svårt att ladda upp liksom.
Plus att man kan skriva lite mer än att det är ett sto som är född -00. Det är ju alltid roligt att slippa åbäka sig med att ta kontakt med en säljare och det visar sig att hästen inte är ridens ens.
Och dessutom håller jag på att irritera ihjäl mig på annonsörer som inte tar bort annonsen när hästen är såld, jag lovar att det är minst tre hästar som jag hört av mig om som redan blivit sålda, svårt att inaktivera en annons eller?

Bra att det är hälsosamt för honom att gå med sin nya familj också, katterna här hemma kan behöva lite sällskap! Bara att ställa in en extra kattlåda i badrummet va? :D

F.ö så stör jag mig på alla som ska räkna upp vilken utrustning som följer med hästen. Självklart är det ju bra att veta med sadel och träns, eller kanske något kort om att "all utrustning, inkl täcken, borstar och dyl följer med" Men när man läser en annons där två rader handlar om hästen och sedan kommer en lång lista som i detalj beskriver mjukheten på varje borste och färgen på varje täcke och vilken grimma som matchar vilket grimskaft så känns det något överdrivet...

kl.
Läste precis en annons där hästen beskrevs ha högt avelsvärde men had dessutom nyligen opererats för KS. är det bara jag som verkligen inte skulle avla på en sådan häst oavsett om den har fin stam?

kl.
Läste precis en annons där hästen beskrevs ha högt avelsvärde men had dessutom nyligen opererats för KS. är det bara jag som verkligen inte skulle avla på en sådan häst oavsett om den har fin stam?

I islandsvärlden säljs många eksemston som avelsson - trots att man vet (om man läser på en aaaaning och typ läser på Buke) att det finns studier som klart och tydligt visar på att eksem är ärftligt.

Om man läser annonser har väldigt många hästar högt avelsvärde, oavsett stam, rasblandning, exteriör och skador...ibland är de till och med valacker...:banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka