Annonser - Pris diskuteras.

S

Svanhild

Ser många gånger annonser där det står ett pris o sen står det "pris diskuteras".

Innebär det en spännvidd neråt i pris eller ska man förvänta sig att ägaren vill ha massa mer pengar än det priset som står i annonsen?

Sv: Annonser - Pris diskuteras.

Om det står ett pris utsatt och sedan priset diskuteras tolkar jag det som att det finns prutmån på priset... står där inget pris utan bara pris diskuteras tolkar jag det som att man utifrån vad säljaren tänkt sig diskuterar fram ett pris som båda är nöjda med.

Är själv lite vaksam när det står så i annonser pris diskuteras eller billigare vid snabb affär....

Ja så tolkar jag det oxå... MEN jag ringde på en sadel igår där stod priset 1000 kr men sen när jag ville ha kontonummer o byta adress för att skicka sadeln kläcker tjejen ur sig att hon vill ha minst 4.500kr för sadeln:eek::devil: Sa åt henne att jag tyckte det var dålig stil av henne att annonsera på det viset o avslutade samtalet:mad:

:eek: Det låter ju helt galet!! Jag tolkar det som pris diskuteras: priset går att pruta ner lite grann. Står det bara pris så antar jag att säljaren vill ha just det priset. Men uppåt? Aldrig jag skulle gå med på det. Det skulle vara om det bli någon slags budgivning som man kanske får gå upp, men eftersom jag inte är tävlingsryttare så blir det nog inte aktuellt för mig. Har inte varit det än i alla fall.

Fast ibland kan det helt enkelt vara så att det har blivit fel i annonsen. Att det finns rutor att klicka i och man har klickat fel.

På många annonssidor MÅSTE man skriva ett pris och har för mig att i alla fall förr, så var lägsta pris på den sidan du länkar till 1000 kr. Kanske för att det inte ska annonseras ut en massa små-skräp? Vad vet jag? I så fall har nog säljaren bara skrivit i den summan för att rutan inte får lämnas tom, men jag håller verkligen med om att det blir VÄLDIGT missvisande då man är så långt ifrån det verkliga värdet.

Det var som när jag hade in en sadel på annons. Den skulle kosta 1100 om man hämtade den på plats. Alltså utan postförskott.
Då får jag ett svar från en tjej som vill ha sadeln men bara har 800 kronor! Varför svarar man om man inte har råd från början? Dessutom ville hon att jag skulle skicka den till henne!
Då blir det ju 1100- 300 -300 ( frakt ) = 500 kronor som jag då skulle fått för sadeln. Då hade jag ju hellre satt ut den för 500 om jag tyckte att det var ok.
Jag skulle aldrig kunna med och svara på annonser man inte har råd med priset från början.

Jag skulle aldrig kunna med och svara på annonser man inte har råd med priset från början.

Det är just det.. man kikar väl på annonser efter plånboken o ringer på det som är intressant o betalbart. Därför blev jag lite gramsen när 1000 kr förändrades till minst 4.500 kr. Jag ringde o tänkte va snäll o inte diskutera priset dvs inte pruta utan erbjöd tjejen hela summman hon skrev + att jag står för frakt o får svaret att hon vill ha 4.500 kr... vart lixom ganska paff:mad:

Precis. Och vill man ha 4500 så skriver man väl det. Sen om man e villig att sänka e väl upp till säljaren , men man brukar väl inte höja priset :)

På vissa annonssidor behöver man bara skriva ett belopp, inte helt ovanligt att folk skriver 0kr eller 1000kr i annonsen, skriver "pris diskuteras" och sen vill ha över 100.000kr för hästen.. :eek: :grin:
Det tycker jag kan vara lite påfrestande, när man sitter och ringer på annons efter annons och över hälften känns som att de kostar en förmögenhet.. Har ringt på flera annonser där det stod 5.000kr, och sen var inte hästen till salu för mindre än 40.000kr (t.ex.)...

Jag tycker att säljer man en väldigt dyr häst, ska det stå hur mycket i annonsen. Då slipper "vi" som inte kan betala hur mycket som helst ringa i onödan, och säljaren slipper "få sin tid upptagen i onödan". :p Inga "mini-priser" i annonsen. Egentlgen alla prisklasser.(gäller övriga saker också; skriv ut det pris man vill ha.) . Det förenklar väl för alla om man är på det klara med sådant från början? Sen om man kan sänka lite, så skadar det ju ingen.. :p

Står det ett pris och sen "pris diskuteras", så tolkar jag det som att man kan pruta lite om man känner att det klickar med hästen.

Exakt =)
Varför krångla till det ?
När jag sålde min häst visste jag så klart hur mkt jag ville ha och skrev det för att slippa en massa onödiga samtal.
Sen om jag nu inte skulle fått sålt han efter lång tid, skulle jag kanske ev lägga till att priset kan diskuteras vid rätt hem och då förstås med en sänkning och inte en höjning :rofl:

i de flesta normala hästaffärer betyder det att det går att diskutera priset till det bättre för köparen ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 712
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama