Annons skola

C

CarolaLind

Jag förmodar att det är många med mig som har ett helt nöje i att läsa annonser och begrunda hur korkat vissa beskriver sina hästar.

Vad tycker ni är viktigt information i en annons?

På Bukes annons sidor så är ju utrymmet begränsat dessutom, så, varför fylla det med fullkomligt ointressanta detaljer?

Vad är viktig information? Vad vill man veta? Vad är total onödig info?

Utan att dra in några personligheter eller för den delen ange hela annonser här kan vi väl skapa en tråd där ni som ska annonsera kan gå in och kolla vad de som ska köpa häst egentligen vill veta för att annonsen ska vara intressant!

Naturligtvis är det inte bara hästannonser som är fjånigt utformade, det hittar man i alla kategorier :D

Det fanns en på text - Tv för några år sedan:

"Häst bytes mot parabolantenn"

Och denna då:

"Shettis säljes, endast till vuxen ryttare"

Vad ska man tänka på?

Sv: Annons skola

Jag tycker det är viktigt att det står i annonsen ras, kön, ålder och utbildning... Gärna oxå hur den är och hantera samt till vilken ryttare den tillämpar sig.

Det du skrivit samt stam, prisklass, ev färg..men helst en bra BILD!
antingen på en uppställd häst rakt från sidan eller motsvrande fast ridbild..Helst ska fler bilder gå att maila..

Ras, kön, ålder, utbildningsnivå och vilka klasser hästen/ponnyn har tävlat. (Det brukar vara milsvida skillnader med vad säljaren anser att utbildningsnivån är och vad hästen verkligen har presterat).
Om det är en ponny så är mankhöjden viktig, det kan ju skilja rätt många centimeter inom en kategori.

Sedan så vill jag gärna ha ett pris. Att skriva 0 kronor tycker jag bara är larvigt. Vågar inte folk stå för hur mycket de vill ha för sina hästar?

Hrm helt klart! Fast ganska ofta är de knäppa annonserna fejkade..

Däremot har jag kul åt avstavningen som skapar många kul annonser. :D

Jag undrar vem annon är? Var hittar jag annons skola? :angel:
eller kan det månne vara annonsskola som menas?

Senast ändrad av en moderator:

Stammen är viktigast för mig, eftersom jag tittar efter avelsston.

Förstår inte dom som rubricerar sin annons med Avelssto säljes, och så i texten bara skriver bra stam :mad:
Vem bedömer det :smirk:

*Ras
*Ålder
*Mankhöjd (även om det inte är ponny)
*Utbildingsnivå
*Kön
*Pris
*Bild (gärna)

Håller på att leta häst, och kan meddela att konstiga annonser ringer jag inte alls på. Alltså ni som vi ha sålt Er häst.
Skriv aldrig vad en massa gull gull om att hästen gillar att bli kelad med och annat dravel som bara fyller ut en massa rader.
Jag spolar dessa direkt eftersom jag tror att ni döljer något.
Sen är det bra om det finns en bild. En sådan kräver jag ändå sedan
för att överhuvud taget åka och titta på hästen.
Den skall vara tagen så att man ser alla FYRA benen. och endast
med grimma. Ryttare och sadel mm kan skymma.
Att endast se en huvudbild gör mig misstänksam på varför ni ej vill visa kroppen, och då spolar jag annonsen direkt.
Alltså: storlek
ålder
kön
utbildning
ras.
pris
Inget mera !
Skulle vara kul att höra vad de som skriver de konstiga annonserna som jag spolar, har att säga till sitt försvar?

Idasagare skrev:
Hrm helt klart! Fast ganska ofta är de knäppa annonserna fejkade..

Däremot har jag kul åt avstavningen som skapar många kul annonser. :D

Jag undrar vem annon är? Var hittar jag annons skola? :angel:
eller kan det månne vara annonsskola som menas?

Såg en annons om en häst som såldes stod: "brun utan täcken"...vad skönt att den inte var blå utan täcke...eller byter den färg om man sätter på ett täcke, ja det är klart det beror väl på färgen på täcket kanske?

Fast för att hålla sig till ämnet. Jag gillar korta informativa annonser där det som är relevant för den häst man säljer står. Ras, födelseår, mkh, utbildningsståndpunkt. Ev. tävlingsresultat. Stam är oftast intressant, speciellt om man säljer ett avlessto...
Om det är en barnponny tycker jag det är viktigt att det står t ex bra första häst eller om det är mer en ren tävlingsponny.
Kanske en kort rad om temperament även på en större häst.
Och som någon annan skrev, gärna en BRA bild, där man ser hela hästen, gärna avsuttet.

Det jag tycker är viktigast;
-Bild
-Ålder
-Hur det fungerar vid lastning/skoning
-Mankhöjd
-Hur länge och om hästen är riden

Sedan får det gärna vara med något lite persoligare, eftersom man ofta ser annonser där det bara rabblas det "vanliga".

Jag vill se i en annons:
*Alder
*Vad hasten har gjort - tavling, traning, mm.
*Mankhojd
*Pris

Om det ar intressant sa aker jag och tittar pa hasten, for man kan omojligen tro att nagon annan manniska kan bestamma vad ett bra temperament ar, eller hur den ar att rida.
Nar jag provrider sa provrider jag verkligen hasten, jag ar inte dar for att bevisa for saljaren att jag kan rida eller visa att jag har bra sits - jag ar dar for att testa hasten. Nagra hogre hinder brukar jag inte hoppa, men daremot rider jag i alla gangarter pa for lang tygel, pa for kort tygel, med for mycket ben, med for lite ben mm, for att se hur hasten reagerar. Detta kan man gora utan att man ser ut som en cowboy nar man rider.

Nagon skrev att de ville se i annonsen hur hasten ar vid skoning eller lastning - det ar ju helt en uppfostringsfraga och har ingenting med hastens framtida personlihet och kapacitet att gora. Jag har kopt manga hastar som varit svarlastade, men med lite "traning" sa har de blivit lattlastade hastar!! Temperament och uppfostran handlar om vem man koper hasten utav, inte vad for hast man koper.

Allt det som borde vara självklart, som andra redan sagt, ras, ålder, utbildning, stam, tävlingsmeriter, prisbild, mankhöjd osv.

Nån skrev att dom inte var så intresserade av att veta om hästen var svårlastad el svårskodd eller dylikt och motiverade med att det var en uppfostringsfråga och det håller jag väl till viss del med om,

MEN finns det plats i annonsen så tycker jag det är en bra sak att ta upp.
Många som köper häst kanske gör det för första gången och tycker dom har hittat drömhästen vad det gäller alla ovanstående punkter men vill inte ha en häst som redan innan köpet har problem som dom tidigare ägarna uppenbarligen inte kommit till rätta med. Sen är det ju naturligtvis upp till köparen att bestämma sig för om dom kan/vill/har tid och erfarenhet nog att lösa det. Ett litet bekymmer kanske för tävlingsryttaren som har hittat den perfekta tävlingshästen men för fritidsryttarna är det väl lite skillnad? Nackdelar mot fördelar liksom...

Andra saker som krubbitning el vävning och liknande vill jag naturligvis också veta om, kan på sätt och vis förstå att man inte vill direkt skylta med det i en annons men det ska åtminstonde framgå i första kontakten med säljaren.

jag har ofta köpt oridna unga hästar eller felridna lite äldre. och oftast har jag handlat via kontakter, inte annonser. men jag tittar på stam och ålder framför allt. en bra bild kan säga mycket, men en dålig kan vara sämre än ingen alls... :P en korrekt uppställd häst rakt från sidan är vad man vill se, inget annat. eventuella prestationer vill man gärna ska stå - utbildningsgrad är mindre intressant. det viktigaste kommer ju när man väl ser hästen live.... :)

stycken om att hästen lättlastad osv tycker jag definitivt hör hemma i en annons även om jag själv inte lägger någon större vikt vid det - som andra redan sagt handlar det oftast om saker man ändå själv kan råda bot på med lite tid på hand. rader om att hästen är kelig, social och trevlig tycker jag heller inte stör, de säger ofta något om hästägarna om inte annat...

Viktigast är väl kort info om tex ålder, utbildnings/tävlingsnivå, vad hästen ska användas till/vem hästen kan tänkas passa till, mankhöjd även om det är en stor häst, kön, gärna stam, och PRIS! Det är jättesvårt att gissa pris på hästar, finns annonser med hästar/ponnyer som beskrivs helt lika och kostar jätteolika, hur ska man kunna veta?!
Bild är ett stort plus! Men det ska vara en bra bild, gärna från sidan med eller utan ryttare. Finns inte bild är det bra som det står om hästen är gov/smäcker, viktbärande mm. Ibland undrar man om folk verkligen vill få sålt sina hästar med tanke på vilka bilder dom tar med.. :D

Saker som inte behöver vara med är färg och tecken (blir hästen bättre om den har bläs och en vit kota h.b????). Stavfel är inte bra, inte särskrivningar heller..

/Happy, som läser MASSOR med annonser, fast jag aldrig ska köpa något.. :D :o

Ålder, utbildning, inriktning (passar den kannske bättre till dressyr än hoppning) Ras, vad för ryttare skulle passa. Om den är trafiksäker, TEMPRAMENT, storlek.

Jag förstår inte när folk skriver ras, ålder, och färg tex.

När jag sålde min ponny ville inte jag skriva ut priset, däröfr att jag tycker att man ska tänka mer på vad det är för ponny och vad man vill ha ut av den, låter det som just en sån häst amn vill ha! ja då ska man ringa, inte bara för att priset är det rätta.
Och dessutom bestämde jag priset utifrån vad det var för ev. köpare, en familj som kanke inte har så mkt pengar, men som kan ge min älskling det bästa hemmet och då lägga ner mer pengar på träning är väll självklart bättre än den som lägger ner alla pengar på ponnyn men som senare måste "snåla" med allt annat!

Men jag tycker att man ska skriva; Ras, Namn (så att man kan kolla på ev. tävlingsresultat), ålder, stam, utbildning, tävlingsresultat, mankhöjd, temprament, inriktning.. sånt som jag som säljare tycker är bra att berätta om hästen, olater/skador m.m är lika bra att skriva direkt om det finns något.. sånt kommer endå upp för eller senare !

Akustik skrev:
Och dessutom bestämde jag priset utifrån vad det var för ev. köpare, en familj som kanke inte har så mkt pengar, men som kan ge min älskling det bästa hemmet och då lägga ner mer pengar på träning är väll självklart bättre än den som lägger ner alla pengar på ponnyn men som senare måste "snåla" med allt annat!

Det här har ju inte du som säljare en aning om! Om någon skulle vara villig att betala sexsiffrigt belopp för din ponny, kan du då veta att de inte har råd med träning etc? Och vad är det som säger att den som "bara" kan betala femsiffrigt är bättre som hästägare?

Akustik skrev:
När jag sålde min ponny ville inte jag skriva ut priset, däröfr att jag tycker att man ska tänka mer på vad det är för ponny och vad man vill ha ut av den, låter det som just en sån häst amn vill ha! ja då ska man ringa, inte bara för att priset är det rätta.

Men när man söker en häst att köpa har man ju en någorlunda uppfattning om i vilken prisklass det rör sig om. Och som någon skrev tidigare är det väldigt svårt att se i en annons hur mycket en häst kostar. Jag skulle tycka det var pinsamt att ringa på en häst och säga när jag får höra vad den kostar "Nej så mycket pengar har jag inte!!" tex. Så jag tycker man kan skriva ut ett ungefärligt pris i alla fall. Även om en häst säljs till ett "bra" pris till rätt ägare kan detta bra pris skilja rätt så mycket...

det säger jag inte, men man tar juh reda på en del grejjer innan ett ev. hästköp.
Tex. tävlingsmeriter, referenser ifrån tränare, stallägare, besöker stallet m.m.
Och då borde man få en aning om vad denna familjen har för avsikter och ekonomiska förutsättningar.

Nora skrev:
Men när man söker en häst att köpa har man ju en någorlunda uppfattning om i vilken prisklass det rör sig om. Och som någon skrev tidigare är det väldigt svårt att se i en annons hur mycket en häst kostar. Jag skulle tycka det var pinsamt att ringa på en häst och säga när jag får höra vad den kostar "Nej så mycket pengar har jag inte!!" tex. Så jag tycker man kan skriva ut ett ungefärligt pris i alla fall. Även om en häst säljs till ett "bra" pris till rätt ägare kan detta bra pris skilja rätt så mycket...
aa det kan det verkligen, jag har också sökt hästar nyligen..
Men jag personligen tycker att man ska bilda sig en annan uppfattning om hästens kvalitér innan man stryker den helt. Det är möjligt att det lönar sig att lägga ut den där extra hundratusingen för att få drömhästen.

Men sen så är mina föräldrar ganska givmilda, så jag har inga större problem att välja häst lite friare heller, dom sa max 300.000.. Och en bra häst under 300.000 kan juh inte vara allt för svårt att hitta..
Sen vetyder juh inte det att jag köpte en häst för 299.999.. tvärt om.. Det känns inte moraliskt riktigt att kräva en sån fin häst av mina föräldrar.. När jag vet att jag aldrig kommer att betala tillbaka heller..

Men jag förstår mycket väl hur du menar, men jag utgår självklart efter mina egna förutsättningar..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag är ridskoleryttare (vuxen) och skulle vilja försöka mig på att bli medryttare, men tycker det är väldigt svårt att hitta en häst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: mamman
·
Bukefalos Jag inser att det finns en viss logik i att vilja ha annonser på annonssidorna, men passar alla annonser bäst där? Vad är egentligen en...
Svar
10
· Visningar
2 875
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama