annmäla djurplågeri - 2

F

FiaOchSaffe

Nu har vi pratat med dem igen(de som köpt min gammla ponny och har misskött hennes fånghovar) Vi har fått lov att tvinga dem att nu ta ut veterinär, de säger att de gjort det nu och säger nu att de måste vänta i flera veckor för att kunna röntga hästen. Vi kollar upp det hela, och de har inte fått någon remiss till röntgen än utan har alltså ljugit - IGEN!! Är så himmla ledsen :cry: De verkar inte vilja hjälpa henne alls, och de vägrar lämmna henne ifrån sig.. Just nu känns det som om det bästa vore för henne att få somna in, fast jag är ganska säker på att hon skulle kunna bli bra bara hon hade ngn som brydde sig.

kommer åka och hälsa på henne snart igen och är de lika dumma i huvudet då*ursäkta*så kommer jag annmäla dem för det gör ont i hela kroppen och ögonen tåras så fort jag tänker på henne.

Om det bara vore tillåtet skulle jag lägga ut bilderna jag har på hennes hovar och skriva namn och allt på de som plågat henne, men ngn måste ju försöka vara lite vuxen och det verkar bli jag. För de verkar inte ha vett att vara det *arg* :mad: :mad: :mad: :mad: men mest ledsen :cry: :cry:

Anmäl och visa bilderna för djurskyddsinspektören vet jag.
Anmäl så fort du bara kan. Ju längre du väntar desto mer minskar chansen att man kan rädda ponnyn..

tänkte på det, i förra tråden jag skrev fick jag inget svar på det här, men vad tror ni händer om man annmäler? vad kommer göras? och är det ngn som ens bryr sig om annmälan??

har hört mycket om annmälningar som ingen brytt sig om alls :(

Ni har faktiskt ingen rätt att tvinga någon att ta ut veterinär, och om de tar ut en sådan så är det ju på ägaren uppdrag och veterinären har ingen som helst varken rätt eller skyldighet att informera er om utfallet.

Anser ni att hästen far illa ska ni anmäla personen, om nu inte myndigheterna agerar har jag viss förståelse om ni tar lagen i egna händer, men innan dess så begår även ni fel. Hot och utpressnbing är inte just det heller.

vi har varken hotat eller utpressat ngn! men om du tycker det är ok att annmäla hit och dit utan att ge människorna en chans först så får det stå för dig!! och sådana människor har jag inte mycket sympati för!

tycker verkligen vi varit justa som sagt till dem att det är fel att göra så här, och tar de nu inte tag i det så tänker vi annmäla, men det är först då!!!! Som det verkar så är det bara så korkade att de inte riktigt fattar hur illa det är, så vad är då felet med att ge dem en chans att visa att det vill och kan. Nu verkar det luta åt att annmäla endå, men tycker verkligen att man kan ge folk en chans att bättra sig innan man hoppar på och annmäler folk o fä hit o dit, men kör den taktiken du så får du nog väldigt glada medmänniskor ska du se - lycka till!!!

förstår inte hur folk tänker ibland och det gör mig väldigt irriterad!

jo presic, men de påstod ju att det fått en remiss till om typ två veckor, vilket inte var sant... alltså måste de boka en egen tid, vilket de inte gjort :/

jo tycker vi har gett dom en chans nu, och jag börjar bli riktigt irriterad.. :(

anmäl!!!!

jag har en vän som var med om exakt samma sak fast hon hade lämnat sin ponny på foder!!
den ponnyn finns inte mer!!

lycka till!!!!!

Det handlar väl om att i första hand tänka på hästen. Lider hästen och inte får den hjälp den behöver så bör man handla omedelbar. Får man ingen omedelbar respons från ägaren så anmäler man och väntar inte en vecke eller så medan hästarna lider. Om hästen inte lider finns det ingen anledning att anmäla.

Du och ägaren tycks ha olika syn på hur hästen mår, och vad som lett till problemen samt hur det ska behandlas. Vem som har rätt vet jag inte jag har bara din historia att går på och är ganska säker på att ägaren skulle framställa historien på ett annat vis. Jag anser inte per automatik att du har rätt (det är mycket möjligt att du har det) utan att det bör en expert avgöra (t.ex distriktsveterinären), det finns många exempel på missriktade anmälningar då det snarare rör sig om olika åsikter och då vill man inte bli påtvingad andras syn eller åsikter eller bli hotad med anmälan till myndigheterna. Det finns många även med rent mjöl i påsen som ogillar sådana hot.

Besöker du någon som inte önskar att du kommer utan ber dig gå då har du gjort dig skyldig till olaga intrång.

vi har haft deras tillåtelse att vara där och skulle inte vara där annars...

jag har ju bildbevis på hur illa det ser ut! men är ju ingen ide att lägga ut dem här!!

anmäl...tveka inte heller...fan ska man ha djur får man fan ta å ta hand om dom oxå...:mad:

"Bildbeviset" visar hästens tillstånd i det aktuella ögonblicket men säger inte ett dugg om vad som lett till probelmen eller hur hästen behandlas för att rätta till problemen.

Hur står du ut med att vänta med anmälan om du vet att hästen lider?

så som hon ser ut har hittills inget gjort för att rätta till det då man ser spår efter raspning på helt fel ställe, långt ovanför där tån ska vara, hon har som en lodrät tå som är kanske 2-3cm tjock. Som alla vet ska en tå vara spettsig, men hennes är rund och platt fram. Skulle så gärna vilja diskutera bilderna jag har med ngn, så dom kan ge sin syn på det hela. Vill gärna tro att jag inbillar mig att det är hemskt, men tycker bilderna visar att det verkligen rör sig om riktig vanvård.

kalla mig lite godtrogen men jag tror på folk när de säger att de verkligen ska fixa något. de lovade mig att de skulle ta ut en riktigt duktig hovis, och då tror jag på det. Nu gjorde de inte det och ja, jag har tappat tron att dessa människor har ett hjärta då de ljuger för att rädda sig själv på bekostnad av hästen. Jag tänker kontakta dem en gång till, kräva klara besked, ifrågasätta lögnerna och sedan annmäla efter det bråk vi kommer ha i telefonen.

Det enda jobbiga med att annmäla är att det sagt att vi är välkommna dit och hälsa på hästen och hålla koll på att de gör vad som kräva(vilket de iofs inte gör) men annmäler vi kommer de inte låta oss hälsa på längre, och det känns jobbigt... de lär ju inte prata med oss längre och veterinär och hovis får inte. så i och med att vi annmäler så kommer vi inte få veta hur hon mår längre :/

jag hoppas självklart hon blir bra, men det skulle ändå kännas väldigt bra om hon fick somna in och slippa ha så ont :cry:

Ring Svenska Hästars Värn. Jag tror att dem åker ut "annonymt" om inte annat så kan man ju alltid ringa dem och rådfråga!!
Lycka till!!

Jag måste delvis hålla med Lobelia, även om jag förstår er också.

Om du har sålt ponnyn åligger det inte längre dig att ansvara för ponnyns hälsa, de ska de nya ägarna stå för. Om de inte gör det på ett sätt som är förenligt med god djurhälsa - anmäl!

Möjlighet att anmäla har man för att då kan någon annan person - inspektören - avgöra om ägaren gör rätt eller fel. Det är inte upp till den som anmäler att avgöra det! Man ska inte anmäla om man inte anser sig ha grund för det, men det verkar som du verkligen anser att de behandlar hästen illa.

Om du anmäler har du gjort ditt och kan sluta grubbla.

Hur har kommunikationen mellan er varit? Nu vet jag ju inte hur hovarna ser ut, men såvida de inte har skött ponnyns hovar själva måste de ha en hovslagare inblandad, och han/hon är förmodligen medveten om situationen. Det kanske finns en anledning till att den är verkad på ett sätt som du tycker ser märkligt ut?

Jag kan ju säga så mycket gällande vanvård av djur och anmälan. Här i Blekinge är det en äldre bonde som har ett antal får som går i skogen året runt. Dessa får befinner sig jämte en övergiven villa som bondens fru äger. Där går också fåren och denna plats ligger intill en väg som vi kör för att komma till mina föräldras bostad. Jag reflekterade över fårens ull var vildvuxen och långt ifrån skött och klippt. Jag såg detta i flera månader och förstod att bonden inte har planer på att åtgärda ullen. Jag ringde kommunen (och på så vis blev kopplad rätt) och ifrågasatte om inte de kunde göra något åt dessa stackars får och ullen. Jo då inga problem,inspektören kontaktade omgående ägaren och åkte även ut till fåren för att själv få se hur det låg till.Han ringde tillbaka och var väldigt upprörd över deras uteblivna skötsel. Ägaren fick en viss (kort) tid på sig att klippa fåren och se över deras hage och vatten tillförsel samt andra åtgärder gällande fårens hälsa. Allt detta gjordes inom 1 månads tid. Nu ringde ju denna inspektören mig och tala om hur det gick enbart om jag ville anmäla mitt namn . Vilket jag gjorde för jag anser att ska man anmäla djurs ohälsa osv så kan man också göra det ärligt och uppge sitt namn.Alla är vi ju olika . Men jag tror att om du gör en anmälan och dessutom har bildbevis så ska du nog se att det händer något ganska så omgående. Så anmäl och Lycka till! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 335
Senast: Maddix24
·
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 070
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka